• hejsvej

Ej fått tillbaka mensen 1 år efter förlossning, någon mer?

Hallå!
    Vi vill snart börja jobba på ett syskon till vår 1-åriga son men jag har inte fått tillbaka min mens ännu. Ammar fortfarande relativt mycket och antar att det är därför. Måste jag sluta helt för att den ska komma tillbaka tro? Någon som har varit med om samma? Kan en barnmorska hjälpa mig på något sätt?

Trodde aldrig jag skulle hamna i en sits där jag saknade mensen så mkt som jag gör nu!

( Kan tillägga att jag ALLTID haft regelbunden mens tidigare och blev gravid direkt vi började försöka, så det har aldrig varit något strul innan...)

• Svar på tråden Ej fått tillbaka mensen 1 år efter förlossning, någon mer?
  • hejsvej

Lillabebben: Återkom gärna när du varit och undersökt dig och fått svar på dina frågor!

Nej jag äter inga minipiller eller någonting sånt.

Mitt problem just nu är att sonen INTE vill sluta amma. Han är en riktig amningsfantast alltså. Fram tills för någon månad sedan levde han enbart på bröstmjölk och vägrade allt annat. Nu har jag slutat nattamma och han har börjat äta lite annat. Tycker jag har haft känningar i kroppen som tyder på att hormoner är i omlopp, men jag vet inte

Hur som helst så skulle jag ju gärna vilja att mensen kom tillbaka innan jag slutar amma helt, för det kommer jag nog inte kunna göra än på ett tag...

• hejsvej
    Aibhlin skrev 2009-10-15 08:16:48 följande:
    Samma problem här, dottern är 16 mån och mensen lyser med sin frånvaro. Fast jag nattammar lite fortfarande, så det kan ju bero det... Men det är skumt det där, för efter sonen fick jag tillbaka mensen efter 5 mån fastän jag fortfarande ammade.
    Ok... Ja jag har fått höra att just nattamningen spelar extra stor roll eftersom hormonhalterna är högre på natten och ammar man då så störs nog ÄL-hormoner och sådant mer än om man ammar på dagen. Jag har ju slutat amma på natten nu sedan någon månad och jag tycker som sagt att det känns som att något är på g, men det kan ju ändå dröja länge till
  • hejsvej

Lillabebben: ÅH, tack för ditt svar. Nu fick jag svar på flera saker som jag gått och undrat länge. Kan man ha ÄL utan mens alltså? Just det har jag undrat eftersom jag har haft tydliga ÄL-känningar flera gånger sedan förlossningen (både ont över äggstockarna och äl-flytningar) men tänkt att man säkert inte ha ha ÄL utan att sedan få mens efter det. Nu behöver det ju inte betyda att jag verkligen har haft riktiga ägglossningar, men det finns alltså en möjlighet.

Jag kommer troligen amma ett tag till men om jag slutar snart så kommer jag ta kontakt med gyn för att testa Provera. Det gör jag gärna om det kan snabba på det hela lite.

Jag har fått mycket molvärk i mage/rygg den senaste månaden och känner ofta att jag har typ pms-humör (inte så kul för min sambo alltså ) och är extra känslig överlag, så jag antar att detta kan vara tecken på att hormonerna har börjat sätta igång lite.

Svar på tråden Ej fått tillbaka mensen 1 år efter förlossning, någon mer?