• lillabebben

Ej fått tillbaka mensen 1 år efter förlossning, någon mer?

Jag slutade amma för 6 veckor sedan (tjejen är nu 9,5 månader) och min mens lyser med sin frånvaro. Tyvärr, för precis som du vill vi ha en till bebis så snart som möjligt. Ska till gyn imorn o kolla så allt är ok, ställa lite frågor och se om det inte går att få igång mensen på något sätt. Återkommer hit om doktorn säger något som kan hjälpa

• lillabebben

Ok, nu är jag tillbaka från gyn med lite info Det är inte ovanligt att mensen inte kommer tillbaka förrän man slutar amma helt. Många måste alltså sluta amma helt och hållet för att få tillbaka mensen. Sedan kan det ta flera månader innan den kommer tillbaka. Inget onormalt alltså. Han frågade även om jag sover tillsammans med henne på natten för det kan tydligen fördröja mensen, även om jag inte ammar. I alla fall om man ligger nära. Har man mjölk kvar i brösten kan även det påverka. Jag har tydligen haft ägglossning utan mens (kan man tydligen ha?) och fick nu tabletter, provera, som ska få fart på cykeln igen. Så har man slutat amma och vill sätta fart på hormonerna är det alltså ett alternativ (helt ofarligt), annars är det tyvärr bara att vänta. Ett annat tips, som ni alla säker känner till redan, är att om man planerar barn tätt att vara flitig med knipövningarna Där fick jag lite bakläxa...

Svar på tråden Ej fått tillbaka mensen 1 år efter förlossning, någon mer?