• xerox

Är inte valpfoder att rek för valpar?

Har en undran, jag och min pojkvän har en 4 månaders leonberger som vi är fodervärdar åt. Uppfödaren gav oss ett vuxenfoder till hunden när vi fick honom, som vi gav till hunden. Sedan började han bli dålig i magen så vi köpte valpfoder åt honom istället.

Detta nämde vi sedan till uppfödaren som uppmade oss att sluta omedelbart med valpfodret då detta fick dem att växa snabbare och sa helt enkelt att valpfoder inte rekommenderas alls. Det är nu detta jag ställer mig frågande till, är det så att valpar inte ska äta valpfoder? Hoppas att någon här kan svara!

• Svar på tråden Är inte valpfoder att rek för valpar?
  • suset

det verkar ju konstigt att uppfödaren inte vill att han ska växa normalt... är dom seriösa verkligen?

• xerox
    suset skrev 2009-10-13 14:07:15 följande:
    det verkar ju konstigt att uppfödaren inte vill att han ska växa normalt... är dom seriösa verkligen?
    Frågan är ju om det är seriöst om det går till på detta viset.. Jag tycker att det är konstigt.
  • xerox
    suset skrev 2009-10-13 14:07:15 följande:
    Frågan är ju om det är seriöst om det går till på detta viset.. Jag tycker att det är konstigt.
  • suset
    enbebisimagen skrev 2009-10-13 14:13:54 följande:
    jag tycker också att det är konstigt... och är det så att hunden mår dåligt av det så ska man byta... om h*n fortsätter är dåklig i magen kan ni prova att ge lite a-fil. det lugnar ner magen på hundar och har funkat jättebra till våran. Lycka till.
  • köttbullelydnad

Jag har haft valpfoder på mina tills de är 10-11 månader utan problem. Ingen av dem har blivit "överväxt". Man får vara noga med vilket foder, vilken givmängd och hela den fadderittan, men är man osäker så kan man alltid kontakta t ex en dietist hos veterinären.

• Ppetra

Uppfödaren är dåligt informerad. Moderna valp/unghundsfoder av hög kvalitet ser istället till att valpen inte växer för fort. Välj ett valp/unghundsfoder som vänder sig särskilt till storväxta raser, där är protein-fett-mineral-nivån reglerad.

• regnbarn

Gav inte min st: bernhard valpfoder så länge heller, det var också på inrådan av uppfödaren. För att hunden inte skulle växa FÖR snabbt.

• xerox
    köttbullelydnad skrev 2009-10-13 14:16:00 följande:
    Jag har haft valpfoder på mina tills de är 10-11 månader utan problem. Ingen av dem har blivit "överväxt". Man får vara noga med vilket foder, vilken givmängd och hela den fadderittan, men är man osäker så kan man alltid kontakta t ex en dietist hos veterinären.
    Vi har köpt special foder på granngården och även följt en tabell för hans vikt/ålder. Tack för ditt svar!
  • xerox
    suset skrev 2009-10-13 14:15:57 följande:
    [citat]
    jag tycker också att det är konstigt... och är det så att hunden mår dåligt av det så ska man byta... om h*n fortsätter är dåklig i magen kan ni prova att ge lite a-fil. det lugnar ner magen på hundar och har funkat jättebra till våran. Lycka till.
    [/citat

Uppfödaren rek kokt ris om hunden var dålig i magen och sedan skulle man fortsätta med fodret ett par dagar senare..
    Tack
  • camillaja

Det finns valpfoder för large hundar och det skall användas. En del valpfoder är anpassade till små hundar och de innehåller mer näring. Det är viktigt att stora hundar inte växer för fort (vilket din uppfödare verkar veta!!) de kan då få problem med skört skelett etc.

Men valpfoder för large hundar skall funka. Men kolla upp din uppfödare på nätet och läs på om omdömmen. I regel brukar uppfödare vara duktiga på sina raser.

Lycka till med din valp!

Svar på tråden Är inte valpfoder att rek för valpar?