• xerox

Är inte valpfoder att rek för valpar?

Har en undran, jag och min pojkvän har en 4 månaders leonberger som vi är fodervärdar åt. Uppfödaren gav oss ett vuxenfoder till hunden när vi fick honom, som vi gav till hunden. Sedan började han bli dålig i magen så vi köpte valpfoder åt honom istället.

Detta nämde vi sedan till uppfödaren som uppmade oss att sluta omedelbart med valpfodret då detta fick dem att växa snabbare och sa helt enkelt att valpfoder inte rekommenderas alls. Det är nu detta jag ställer mig frågande till, är det så att valpar inte ska äta valpfoder? Hoppas att någon här kan svara!

• Svar på tråden Är inte valpfoder att rek för valpar?
  • xerox
    Ppetra skrev 2009-10-13 14:16:45 följande:
    Uppfödaren är dåligt informerad. Moderna valp/unghundsfoder av hög kvalitet ser istället till att valpen inte växer för fort. Välj ett valp/unghundsfoder som vänder sig särskilt till storväxta raser, där är protein-fett-mineral-nivån reglerad.
    Tyvärr har vi nu inget val, vi får helt enkelt ge honom vuxenfodret tack för ditt svar
  • camillaja

Det är ganska vanligt att hundar blir lösa i magen. Gör som din uppfödare sagt med kokt ris och sen börja med mat igen.

En av mina killar hade jag ganska stora problem med ett tag. Men det blev ris och kyckling i omgångar. Nu är han kanon i magen!

Lycka till!

• xerox
    camillaja skrev 2009-10-13 14:31:17 följande:
    Det finns valpfoder för large hundar och det skall användas. En del valpfoder är anpassade till små hundar och de innehåller mer näring. Det är viktigt att stora hundar inte växer för fort (vilket din uppfödare verkar veta!!) de kan då få problem med skört skelett etc. Men valpfoder för large hundar skall funka. Men kolla upp din uppfödare på nätet och läs på om omdömmen. I regel brukar uppfödare vara duktiga på sina raser.Lycka till med din valp!
    Okej, inget som vi har hört det var bara direkt på med vuxenfoder.. Ville bara höra hur det låg till. Vart kan man kolla upp uppfödare?
  • camillaja

Dels kan man kolla upp dem på kennelklubben och sen kan du googla. Jag hittade jättemycket info om min kennel innan jag beslöt varifrån jag skulle köpa. Givetvis var det inget negativt skrivet om henne eller kenneln. Båda mina killar kommer från samma kennel och jag är nöjd.

• Ethi

Ja, om det tvista de lärde... Jag vet inte vad man bör göra eller inte, men jag vet att väldigt många uppfödare på framför allt storvuxna raser kör med vuxenfoder tidigt så det är inget konstigt! Lita på uppfödaren, de har förmodligen stor och positiv erfarenhet av att just föda upp på vuxenfoder. Er hund kommer att växa normalt ändå och det är absolut inget tecken på att er uppfödare oseriös.

• hmcc

FÖRR var det så men numera är valpfodren anpassade för valpar så precis som många skriver så är uppfödaren lite dåligt påläst.

• emsoca

Du ska absolut välja ett junior foder som är särskilt för storvuxna raser så att hunden inte växer för fort.

• xerox

Jag ville bara ha råd, kommer självklart göra som uppfödaren har sagt, han har haft uppfödning i flera år så jag litar såklart på att han vet vad han sysslar med. Jag ville bara veta om valpfoder är så "farligt" som han påstod.

Jag blir inte direkt klokare av denna tråden då alla säger olika. Men tack för era kommentarer!

• köttbullelydnad
    enbebisimagen skrev 2009-10-13 15:33:37 följande:
    Jag ville bara ha råd, kommer självklart göra som uppfödaren har sagt, han har haft uppfödning i flera år så jag litar såklart på att han vet vad han sysslar med. Jag ville bara veta om valpfoder är så "farligt" som han påstod.Jag blir inte direkt klokare av denna tråden då alla säger olika. Men tack för era kommentarer!
    Jag vidhåller - för bästa svar, ring en dietist hos veterinären.
  • Show n tell

Det är såååå typiskt uppfödare! -Jag har minsann vart uppfödare i 25 år och jag vet att mina hundar är bra och de har alla ätit vuxenfoder från start, mina hundar ska minsann inte växa för fort och proteiner skall de ju helst ha så lite som möjligt av! annars kan de ju få utslag & allergier. Så är en daglig diskussion med uppfödare. (jag jobbar i en durtillbehörsbutik) De tror att bara för att deras hundar har klarat sig ialla år så går det inte att forska fram bättre. Djurfoder tillverkaren vill bara pracka på en sitt foder. Men saken är den att det är vetenskapligt bevisat att större hundraser växer mer "normalt" med ett foder anpassat för just stora raser. Sen spelar ju arvsmassan in också. Uppfödare som har varit igång i 25år vill inte ta till sig ny information! (iallafall inte många) det är ungefär som tant helfrid som absolut inte vill använda en dator för att det är nymodernigheter.

Skaffa ett bra valpfoder för din valp. lyssna inte alltid till uppfödaren. de har inte alltid rätt!

Svar på tråden Är inte valpfoder att rek för valpar?