• Anonym (orolig)

Har ont på ett ställe under armhålan/mot bröstet rädd..

Hej

Jag har sedan ca 2,5 vecka tillbaka upptäckt att jag är öm på en punkt under armhålan ett par cm, liksom inåt bröstet.. Det gör verkligen skit ont om jag känner med fingrarna där. Annars så har jag inte ont av det.

Har varit väldigt förkyld men är nu frisk sedan 2 veckor så tänkte att det kanske hade med det att göra, men det verkar det inte. Man ser ingenting på huden heller.
    Jag har en 6 månaders bebis, som jag slutade amma när han va 4 månader, och innan då hade jag trappat ner på amningen så jag fick aldrig någon mjölkstockning. Har inte ont i brösten för övrigt heller.

Har provat att vara utan Bh också så det är inte den som klämmer heller.

Det känns som det är något under där det gör ont, det är också revbenen som går bak där. Det är ömt kanske 3-4 cm i en rand strax utanför bröstet som sen går in i bröstet, känns inte som en kula, utan mer som nått avlångt i så fall, kanske en muskel? Men man har väl en massa körtlar där?

Är skit orolig att det kan vara cancer, har hört att många upptäcker det efter dom fått barn, då det är mkt hormoner o sådant i kroppen.
    Min mamma dog vid 56 års ålder i lungcaner dock, hon rökte. Men det spred sig till hjärnan.
    Min faster har opererat bort en tårtbit vet jag från sitt bröst, men vet inte om det va cancer.

Jag själv är väldigt ljus i hyn och har brännt mig mkt genom åren i solen, har många födelsemärken på kroppen. Så känns som jag är en "perfekt" patient till cancer.

Någon mer som är öm där under? Det kanske är helt normalt?

• Svar på tråden Har ont på ett ställe under armhålan/mot bröstet rädd..
  • DaisyDiana

Hej
    Knölar som upptäcks vara bröstcancer sägs ju sällan göra göra ont, vilket ju är bra i det här fallet. Faktum var att för några år sedan när jag var väldigt stressad och jobbade natt fick jag besvär av den typ du beskriver. Det gick över efter några månader (!) och jag vet inte vad det var. Var på vårdcentralen och fick Voltaren (mot inflammation) och det hjälpte något. Jag var dock helt hysterisk och gjorde mamografi och ultraljud och allt möjligt för jag gick i gång på alla fem.
    Senare har jag hört att det skulle kunna ha varit en inflammation i pectoralismuskeln (bröstmuskeln), vilket man kan få av stress. Vet ej om detta stämmer? Det skulle ju också kunna vara en lymfkörtel som är öm för att den motverkar infektion? Detta är ju också helt normalt.
    Jag hade nog uppsökt vårdcentralen om jag hade haft ont i tre veckor och det inte hade gått över. Tycker dock inte det verkar farligt. Lycka till!

• Anonym (orolig)
    DaisyDiana skrev 2009-10-13 14:20:11 följande:
    HejKnölar som upptäcks vara bröstcancer sägs ju sällan göra göra ont, vilket ju är bra i det här fallet. Faktum var att för några år sedan när jag var väldigt stressad och jobbade natt fick jag besvär av den typ du beskriver. Det gick över efter några månader (!) och jag vet inte vad det var. Var på vårdcentralen och fick Voltaren (mot inflammation) och det hjälpte något. Jag var dock helt hysterisk och gjorde mamografi och ultraljud och allt möjligt för jag gick i gång på alla fem.Senare har jag hört att det skulle kunna ha varit en inflammation i pectoralismuskeln (bröstmuskeln), vilket man kan få av stress. Vet ej om detta stämmer? Det skulle ju också kunna vara en lymfkörtel som är öm för att den motverkar infektion? Detta är ju också helt normalt. Jag hade nog uppsökt vårdcentralen om jag hade haft ont i tre veckor och det inte hade gått över. Tycker dock inte det verkar farligt. Lycka till!
    Det va ju skönt att höra att cancer inte brukar göra ont, för det gör ju det här.
    Jag är dock inte alls stressad eller så, jag o min bebis har det så lugnt och skönt på dagarna (är mammaledig).
    Jag har beställt tid på vårdcentralen, fick tid i nästa vecka, då jag även ska titta på leverfläckar som jag är orolig över.
  • Anonym (orolig)

Hej!

Har du varit till vårdcentralen ännu? Jag har precis samma problem. Har en dotter på fem månader och har i några veckor haft ont i mitt vänstra bröst. Är också orolig för att man ska ha fått cancer. Väntar på att få tid på vårdcentralen.

• Anonym (funderar)

hur har det gått TS..jag har ungefär samma symptom som du..slutade amma för mer än ett år sedan..är ganska orolig..

• Luddvar

Ömmande lymfkörtel? De svullnar vid infektion och kan ömma ett bra tag efter att man blivit frisk. Man har en sådan i armhålan.

Gå till läkare och undersök men jag tror faktiskt att det kan vara så enkelt.

• Anonym (funderar)

jag har en knöl på halsen oxå som jag haft i 5 veckor ca...
    jag vet att man kan få såhär vid en inf men jag har inte känt mig dålig på nått sätt det är just därför jag oroar mig

• Luddvar

Det sitter lymfkörtlar där med som kan svullna. Barn har ofta små hårda knutor där när de haft en infektion och de kan finnas kvar väldigt länge.
    I vilket fall som helst ska du ju gå till läkare och be dem känna men jag tror inte du behöver vara rädd.

• Anonym (lite orolig :/)

Skriver här då detta känns igen.

Känner också av något avlångt, som en tjock kant el rand. El snarare två när jag känner efter. Som om den vore delad... Känns som två avlånga "klumpar" på några (3-4 cm) cm vardera. "Slutet" av bröstet mot armhålan, alltså inte i armhålan. Svårt att förklara.

Känner inget sådant alls på andra bröstet. Blir orolig här. Ska beställa tid på vårdcentralen såklart, men nyfiken på vad ni tror det vara?

• Anonym (ensomvet)
    Anonym (lite orolig :/) skrev 2012-04-03 04:51:15 följande:
    Skriver här då detta känns igen.

Känner också av något avlångt, som en tjock kant el rand. El snarare två när jag känner efter. Som om den vore delad... Känns som två avlånga "klumpar" på några (3-4 cm) cm vardera. "Slutet" av bröstet mot armhålan, alltså inte i armhålan. Svårt att förklara.

Känner inget sådant alls på andra bröstet. Blir orolig här. Ska beställa tid på vårdcentralen såklart, men nyfiken på vad ni tror det vara?
    Ring inte vårdcentralen, ring närmsta bröstmottagning istället. Du behöver ingen remiss.
    Knölar i bröstet ska alltid kollas upp. 
  • Anonym (Annelie)

Hej!

Åh, jag har precis samma!
    JAg är dock gravid, och min "onda rand" eller "onda punkt"  sitter mer åt mitten på vänster bröst. Ofta strålar smärtan ut i armen och går in bakom skulderbladet vilket resulterar i ont i bröst, arm och rygg. 
    Dessutom är det ibland svårt att dra hela andetag i vissa positioner när detta kommer.

Det är någonting mellan värk, ilning, obehag och ömhet. Svårt att förklara.

Jag har letat runt i forum och sett att detta inte alls är ovanligt. Jag var även in på akuten för detta i januari. Där togs ekg och allt såg normalt ut. Där nämnde inte läkaren att det kunde vara gravidrelaterat, och jag vet inte om det är så. Han menade att såna här obehag är ganska ovanliga och hamnar under någon kategori slaskdiagnoser för muskel/nervobehag som man inte gör någonting åt. 

Hoppas att du kan känna dig lite lugnare? 

Svar på tråden Har ont på ett ställe under armhålan/mot bröstet rädd..