• Anonym (orolig)

Har ont på ett ställe under armhålan/mot bröstet rädd..

Hej

Jag har sedan ca 2,5 vecka tillbaka upptäckt att jag är öm på en punkt under armhålan ett par cm, liksom inåt bröstet.. Det gör verkligen skit ont om jag känner med fingrarna där. Annars så har jag inte ont av det.

Har varit väldigt förkyld men är nu frisk sedan 2 veckor så tänkte att det kanske hade med det att göra, men det verkar det inte. Man ser ingenting på huden heller.
    Jag har en 6 månaders bebis, som jag slutade amma när han va 4 månader, och innan då hade jag trappat ner på amningen så jag fick aldrig någon mjölkstockning. Har inte ont i brösten för övrigt heller.

Har provat att vara utan Bh också så det är inte den som klämmer heller.

Det känns som det är något under där det gör ont, det är också revbenen som går bak där. Det är ömt kanske 3-4 cm i en rand strax utanför bröstet som sen går in i bröstet, känns inte som en kula, utan mer som nått avlångt i så fall, kanske en muskel? Men man har väl en massa körtlar där?

Är skit orolig att det kan vara cancer, har hört att många upptäcker det efter dom fått barn, då det är mkt hormoner o sådant i kroppen.
    Min mamma dog vid 56 års ålder i lungcaner dock, hon rökte. Men det spred sig till hjärnan.
    Min faster har opererat bort en tårtbit vet jag från sitt bröst, men vet inte om det va cancer.

Jag själv är väldigt ljus i hyn och har brännt mig mkt genom åren i solen, har många födelsemärken på kroppen. Så känns som jag är en "perfekt" patient till cancer.

Någon mer som är öm där under? Det kanske är helt normalt?

• Svar på tråden Har ont på ett ställe under armhålan/mot bröstet rädd..
  • Anonym (lite orolig :/)

ensomvet- Då ska jag ringa bröstmottagningen istället.

Anneli- Nej, det gör mig tyvärr inte lugnare alls. Jag har inte ont, är inte gravid och det sitter inte på samma ställe. Tack för försöket iaf.

• Anonym (ensomvet)

har du ringt idag ?
    Gör inte som jag gjorde, sköt på det.
    Det blev inte så bra... 

Anonym (ensomvet) skrev 2012-04-04 16:06:52 följande:
    har du ringt idag ?
    Gör inte som jag gjorde, sköt på det.
    Det blev inte så bra... 
    Hade/har du cancer? Jag var vaken hela natten och sov tyvärr under deras telefontid som var mellan 8-11. Ska göra ett nytt försök imorgon. Vill såklart veta vad detta är, samtidigt är jag nervös över svaret jag kommer få.
  • Anonym (muskelknutar)

Jag skulle tro att det är bröstmusklerna du känner. Faktiskt. De löper från framsidan av bröstet och uppåt och fäster på överarmen, men går ju under huden innan de hamnar där..: Så de löper typ genom armhålan och uppåt. De blir ofta spända och mkt strama när man bär mkt, eller belastar fel. De känns tydligt genom huden i vanliga fall, om muskelfibrer drar ihop sig och börjar krampa (på G att bli muskelknutar) så kan de kännas än tydligare. Muskelknutar gör ont och kan göra VANSINNIGT ont om de  hamnar precis där en triggerpunkt är.

Tänk på att vi har hur många muskler som helst där! Och en muskelknuts stl varierar från allt emellan en halv cm till flera dm långa (tänk ex längst ryggraden).  

Andningsmuskler som krampar resulterar ofta i strålande smärtor, andnöd och jätte-utbredd smärta. Och speciellt en vi har löper från framsidan och sidan av bröstet och bakåt, inte så konstigt om det gör ont mot skulderbladet iom att den fäster där.  

Självklart ska ni kolla upp detta iom att det ändå är området runt brösten vi pratar om. Tänk även på att vi har lymfkörtlar i armhålan med och de kan oxå öka i stl vid förkylning osv då de jobbar hårt med att jaga bort baskilusker och slaggprodukter. Så det behöver inte vara ngt jättekonstigt, så måla inte fan på väggen. Glad

//Medicinsk massageterapeut 

Nu har jag äntligen ringt till bröstmottagningen, en läkare kommer nu bedöma mitt ärende och därefter skicka en kallelse per post. Ju mer jag pratade med sköterskan desto mer nervös och stel blev jag. Usch. Hoppas jag får komma dit fort, vill ha det överstökat fortast möjligt.

• Anonym (ensomvet)
    Anonym (lite orolig :/) skrev 2012-05-08 10:02:21 följande:
    Nu har jag äntligen ringt till bröstmottagningen, en läkare kommer nu bedöma mitt ärende och därefter skicka en kallelse per post. Ju mer jag pratade med sköterskan desto mer nervös och stel blev jag. Usch. Hoppas jag får komma dit fort, vill ha det överstökat fortast möjligt.

Bra att du ringde tillslut, lycka till med besöket.
  • McIris

Tycker det låter precis som körtlar. Både mjölkkörtlar o lymflörtlar är såna till formen o sitter just där. Jag är ganska smal o känner typ såna där.

McIris skrev 2012-05-08 17:46:14 följande:
    Tycker det låter precis som körtlar. Både mjölkkörtlar o lymflörtlar är såna till formen o sitter just där. Jag är ganska smal o känner typ såna där.
    Försöker intala mig det men känner ingenting överhuvudtaget på andra bröstet, därför jag är orolig.
    Anonym (ensomvet) skrev 2012-05-08 17:32:30 följande:
    Bra att du ringde tillslut, lycka till med besöket.
    Tack! 

Fått kallelsen nu och ska dit i slutet av maj, inte så långt kvar alltså. Känns bra.

• Anonym (ensomvet)
    Anonym (lite orolig :/) skrev 2012-05-11 20:43:38 följande:
    Fått kallelsen nu och ska dit i slutet av maj, inte så långt kvar alltså. Känns bra.

Hur har det gått ?

Flyttat fram tiden till 15 juni pga en operation, försöker att inte tänka på det fram till dess. Hur lång tid tar det innan man får svar om prover ska tas på "klumparna"?

• Anonym (ensomvet)

Allt mellan svar samma dag o ett par veckor.

Idag har jag gjort mammografi, ultraljud och tagit prover. Får svar om ca 3 veckor. Varken kirurgen eller läkaren trodde dock att det var någon fara. Hoppas på det!

• mimbo

Jag har haft precis likadant som du beskriver! För mig var det muskeln och det gick över av sig själv efter en-två veckor. Bra att du vart iväg och kollat, och jag hoppas och tror att det är ofarligt!

Svar på tråden Har ont på ett ställe under armhålan/mot bröstet rädd..