• Hebo1

Fastnat i svenska skuldfällan?

Jag satt och funderade lite och blev ruggigt arg på mig själv för att jag startat denna tråd som en anonym.. Det visar bara hur man fått lära sig att det är fult och skamligt att vara skuldsatt..men jag tänker inte skämmas, jag vet att jag betalat mina skulder mer än 10 ggr om. I dag har det trillat ner nya papper i brevlådan som understryker allt jag sagt tidigare, att preskade eller fullbetalda skulder fortsätter leva. Men mina ögon har öppnats nu och jag kommer slå mig blodig för att denna misshandeln ska upphöra och jag hoppas att jag kan dela med mig av allt jag lär mig på vägen till alla er i liknande situationer. Så här har ni mig :) Hebo = trådstartaren = en som sitter i träsket men börjar ta sig upp ;)

• Hebo1
    stoffepoffe skrev 2009-10-16 19:34:59 följande:
    För gen del så äger jag med gott samvete ett par hundra aktier i Intrum Justitia och tycker dom gör väldigt många goda tjänster för Sveriges väl.Vet TS och övriga förresten att ung hälften av alla Sveriges konkurser av företag beror på att kunderna inte betalar sina räkningar? Hur många jobb försvinner inte i detta land pga slarviga, struliga och ohederliga individer som köper sak dom i själva verket inte har råd att betala?
    Vilka jobb syftar du på? Jag funderar också på att köpa aktier i inkassobolagen, jag menar, det kan ju inte gå fel så som dom arbetar ;)

Du pratar om " Slarviga, struliga och ohederliga indevider" Denna grupp är otroligt liten i skuldträsket och även fast dom betalat sina skulder flera gånger om så ställer dom middagen på ditt bord i form av aktieutdelning från en av dom värsta inkassobolagen av dom alla.

Det känns otroligt skönt att veta att detta är uppe på riksdagsnivå och att IJ, AK mfl är under finansinspektionen och datainspektionens luppar.
  • Hebo1

Anonym (tn) skrev 2009-10-17 10:45:13 följande:

Jag anser att du har fel. Det är du bara du som satt dig i situationen att köpa något du inte kan betala. som man bäddar får man ligga.
    Är det till mig personligen du skriver? Du har ingen aning om vad jag har för skulder eller hur jag fått dom men ska jag vara ärlig så är ditt barnsliga inlägg som vatten är för gåsfjädrar;)

Men om du nu vill köra på ordspråksvarianten "som man bäddar får man ligga" vad säger du då om alla som inte bäddat sina egna sängar men ändå hålls fastspända på de skrynkliga lakanen?

Du borde läsa igenom hela tråden och lära dig nåt om du bara har "som man bäddar får man ligga" att komma med ;)
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 11:09:57 följande:
    Tro mig, jag har verkligen försökt.Skuldsanering går inte. allt som allt är totalskulden omkring 20.000 kr i dagsläget. Jag hade omkring 15.000 hos KF, men har genom löneutmätning och skatteåterbäring fått ner den skulden till 6000:- ungefär. Dom andra avbetalningarna hos inkassobolag har jag fått fryst ränta på. En skuld har dom fryst helt för att dom ansåg att jag redan betalar så mycket på andra skulder. Så den ska jag börja betala av på när jag betalt allt det andra. Den finns ingen ränta på, den är fryst. Det enda som tillkommer på den är en årsavgift på 600 et är bara det där nedrans inkassobolaget som inte vill hjälpa mig. Det är också den skulden som är störst. dom andra skulderna är småskulder på några tusenlappar vardera. Men eftersom jag tjänar så dåligt så kan jag inte betala mer än mellan 200-400 kr på dom varje månad så det händer inte så mycket trots att räntan är fryst.Ett tag höll jag på att bryta ihop. Jag hade kämpat så pass länge och framförallt skämts så pass länge att jag inte längre orkade.Då kom jag efter med mitt egna. Alltså det som jag inte fått av min mamma. Jag orkade inte. Jag upp helt. Kollade inte ens posten när den kom för jag mådde så dåligt. Jag tänkte att jag sitter ju redan i skiten så varför fortsätta kämpa.Vilket ledde till att jag fick en egen skuld hos inkasso.Men en dag vaknade jag med ny energi och gav mig fan på att jag skulle klara detta. Jag förtjänar så mycket mer en detta. Jag ska inte behöva ligga sömnlös på nätterna, vakna med ångest, stressa såpass att jag knappt kan andas. Det är inte rätt.Det var då jag började ringa runt. Jag tog kontakt med KF. Pratade med dom om min situation. Berättade min historia. Fick massormed hjälp och stöttning därifrån. Och sen dess har jag stenkoll.Skriver ner allt jag handlar, sparar kvitton och så vidare. Så jag försöker verkligen. Jag vill verkligen.Men likväl så behandlas jag som en av dom som bara skiter i det. Som inte alls bryr sig.
    Hej! :)
    Jag tycker du ska komma till oss i fattiga riddare forumet, vi är många där som kan hjälpa, stödja och råda dig :)
  • Hebo1
    Lavish skrev 2009-10-17 11:35:35 följande:
    De kör säkert med maffiametoder. Men saken är väl att sådana saker borde man kolla upp INNAN man tar sådana lån? Precis som att det KAN vara ett bra beslut att ta ett lån från den riktiga maffian, men då bör man ju vara väl informerad om hur sådant fungerar och ha övervägt de olika faktorerna innan.Jag tror inte vårat problem ligger i hur lätt det är att låna till höga räntor. Jag tror på den fria viljan och det egna ansvaret. Problemet ligger i en allt mer materialistisk livssyn där lyckan ligger i att konsumera och äga. Och att människor med låga inkomster anser sig ha "rätt" att konsumera som höginkomsttagare. Visst, livet, klasskillnader o dylikt är givetivs jävligt orättvist. Men det är inte ett smidigt och bekvämt sätt att "fixa" denna orättvisa att konsumera för pengar man inte har och troligtvis aldrig kommer att få.
    Många har fastnat vid denna grupp..som lånar mer än dom kan betala.
    Tankspridda "det fixar sig" personer som måste ha den senaste mobilen eller bärbara datorn.. Återigen, detta är en liten klick i den stora massan.

Hur många hus ägare i Sverige tror du ÄGER sina hus? Hur många tror du har LÅNAT för att köpa dom? Vad tror du händer om dessa personer blir arbetslösa? Sjuka? Änkor eller änkemän? Vad tror du händer när dom i sin desperation i att klara av husamorteringarna skjuter på telefonräkningen eller bilförsäkringen? När dom i sin desperation att klara av dessa amorteringar skriver över bilen i barnens namn och sedan fortsätter skjuta på räkningarna i väntan på att huset ska säljas?
    När huset sen säljs till mindre än vad dom hoppats på och dom fortfarande sitter med lån och räkningar, när allt brakar åt helvete för en familj för att någon blev sjuk, blev av med jobbet eller dog... Har dom fortfarande sig själva att skylla?

Hur många banker tror du skulle överleva om folk slutade låna till hus etc och endast handlade med de kontanter dom hade? Samhället fungerar inte så och har inte gjort det sen man betalade med småsten.
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 11:47:07 följande:
    klart inte inkasso kör med maffiametoder- utan det är ni gäldenärer som utnyttjar o lever på andras bekostnad. Arbeta och betala skatt som alla vi andra gör- hur skulle det se ut om alla tog lån hit o dit o sedan tyckte så synd om sig själv. vuxna människor ni borde skämmas! inte ett dugg synd om er! blir så arg- varför ska jag arbeta och betala mitt banklån när ui inget hellre gör allt för att slippa! SKÄMS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Tror minsann ett Troll kommit in i tråden. Men bara så du vet, DU betalar ditt lån 1 gång medans de i inkasso och KFM träsket betalar sitt flera gånger om ;)
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 11:53:56 följande:
    så fel du har-klart man aldrig betalar sitt flera gånger om! tyvärr kanske ni tror det, men börja håll ordning på era papper istället o strutsa inte. alla man ringer säger- nee jag vet inte, har inte fått nåt bev, posten har nog slarvat bort det...m.m...hahha...... stå upp o gör rätt för dig istället. jag arbetar på inkasso o älskar att jaga alla skuldsatta- trivs toppen på mitt jobb =)
    Om du då trivs och är så stolt och vågar sitta här och säga att all dokmentation är felaktig..hur kommer det sig då att du är anonym? Att du inte berättar vilket inkassobolag du arbetar på? Jag antar att det är för att du är ett Troll, kan inte tänka mig att en sån duktig skuldindrivare skulle sitta på ett forum och anonymt skriva "hahahaha" i trådar ;) Men å andra sidan så understryker det vilken typ av folk som anställs av vissa inkassobolag ;)

Bara för att tillägga, jag har betalt mina skulder, flera gånger om ;) Och jag kan och vågar bevisa det ;)
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 12:13:46 följande:
    detta är min fritid o dessutom är jag mammaledig =) om du nu är skuldfri vilket jag inte betvivlar (har aldrig påstått annat heller) varför hänger du här o gnäller då?
    Hänger här och gnäller? Ok ;) Jag startade tråden för att visa de skuldsatta var dom kunde få hjälp och stöd. Att visa de som sitter i klor pga de OLAGLIGA metoder många inkassobolag nu använder sig av. Frågan är väl snarare varför du sitter här? Om du nu inte sitter fast i inkassoträsket, varför sitter du då här? Och om DITT jobb nu inte jobbar på det sättet innebär det då att alla inkassobolag är likadana?

Att du som jobbar på ett inkassobolag ringer upp skuldsatta är helt ok.. Att inkassobolag anlitar fristående callcenter att göra detta arbete bryter mot många lagar.

Att en nybliven 18 åring ska börja sitt liv skuldsatt pga sina föräldrar anser jag vara förjävligt, att inkassobolagen sedan våldtar denna 18 åring i det kommande 10 åren för att sedan sälja henne vidare till ett annat inkassobolag anser jag är brottsligt. Men detta tycker du är kul? Du trivs med ditt jobb att sitta och jaga dessa människor? Jag startade denna tråden för att människor ska veta att dom kan vända sig till FR och få stöd och hjälp, få dokumentation på de maffiametoder många inkassobolag sysslar med och tro mig, det finns dokumentation så det räcker och blir över ;)

Är detta nog svar på din fråga om "varför jag sitter här och gnäller"?
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 12:36:08 följande:
    Min verklighet verkar verkligen vara en helt annan en den verklighet många verkar leva i i denna tråden.Det är jag som tidigare har berättat om hur jag ärvt skulder av min mamma. Skulder som jag kämpar med dagligen.Hur kan man vara så blind. Och så fruktansvärt nonchalant.Det är så otroligt lätt att hamna i skuldfällan. Så otäckt lätt.Du kan ha massor av pengar sparat på banken och ändå vara där på nolltid. Människor blir sjuka, människor råkar ut för olyckor, människor blir av med jobben.Och alla människor har inte folk som backar upp med pengar och räddar en från ens problem.Jag har då aldrig haft det.När jag var 15 år fick jag börja betala hemma. Jag fick betala för att jag åt där, sov där och levde där. Ville jag ha något, jag då fick jag ge mig ut på jobb så jag kunde köpa det själv. Men inte känner jag någon avsky gentemot mina föräldrar för det.Vissa delar kan jag väl känna att det inte var ok. Men i det stora hela är jag fruktansvärt stolt.Jag ser på människor med stor respekt. Jag är ödmjuk ut i fingerspetsarna och skulle för mitt liv ALDRIG döma någon annan människa utan att jag känner till hela historien.Jag tror inte att det finns någon människa vid friskt och sunt sinne som inte mår dåligt över sina skulder. Det ligger nog antagligen en lång och komplicerad historia bakom alltihop. Och jag tycker det är grymt att bara sopa såna människor under mattan och spy ut all sin galla över folk som redan ligger.Om ni bara visste hur dåligt jag har mått. Hur mycket jag skäms över mig själv som människa, hur jag ibland inte känner mig värdig en vardag. Ett liv utan skulder.Och då har jag inte ens sett till att hamna i den här sitsen själv.Fy, jag mår verkligen dåligt över hur illa människor kan bete sig. Jag mår illa. usch.
    ***KRAAAM!!!!***
    Vi ska ge dig allt stöd och all ammunition och alla råd vi har för att hjälpa dig!
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 14:15:30 följande:
    ulrika ring skrev 2009-10-17 11:48:13 följande:
    Nu tycker jag att du är elak. Jag jobbar som sagt på ett inkassobolag och jag har här fått lära mig att vi inte ska lura folk. frågar de något ska jag svara ärligt på det. Så oddsen finns visst. vet inte hur många skulder som man skrivit av offantliga räntor bara för att personen ska få ett avslut efter flera års kämpande.
    Det kan ju vara så att du jobbar på ett av de skötsamma inkassobolagen, dom finns ju. Sen orden "ofantliga räntor" understryker ju Ulrikas blodpåse kommentar ;)
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?