Inlägg från: lyckospeja |Visa alla inlägg
  • lyckospeja

    BF framåt Jul 2009 del 3

    Men jäklar vad ni skriver! Jaja, får skylla mig själv som inte loggar in varannan dag, och nu får här bli ett långt inlägg från mig som vanligt...
    Välkommen, till de som är nya!

    Lastbilslillan: Tack för tipset! Ska kolla deras sortiment.

    Waiting4U, MissMarti: Har vaccinerat mig, blev kallad och fick komma i tisdags, 20/10. Har haft svårt att bestämma mig för om jag skulle göra det eller inte, då man hört så mycket prat hit o dit. Det som var avgörande är att -vad jag hört nu då- det är större risk att drabbas av just denna influensa som gravid, och har man väl fått den då så kan det bli riktigt illa då den sätter sig på t.ex lungorna. Vet inte hur bra motståndskraft en nyfödd har, men känns iaf bra att åtminstone inte jag kan smitta den lille sen. Har dålig koll på hur epidemin utvecklats, men det kommer säkert fler vågor och jag känner mig nöjd med mitt val iaf... Angående massorna uppe i Sverige som blev sjuka, de har antagligen klarat sig bra då de inte tillhört riskgrupp.
    Det är ett svårt val att göra, att vaccinera sig eller ej... Tror att det bästa är att ta in allt man hör, sålla bland allt och välja vad man tror på och göra sitt beslut och sedan inte ångra sig. Bara vara nöjd med och lita på att man valt rätt för just sin situation.
    Tycker det är bra att alla väljer olika, nåt av fallen är väl det bästa och då är det väl bra om typ häften valt "rätt"? Menar inte att halvan valt fel kommer bli dödssjuka o så, tänker mer på utvecklingen av det hela i samhället!

    MissMarti: Bra att du fixade ny tråd, jag missar det där! Vi har inte gjort iordning vagn, säng och skötbord. Men det gör vi nog snart, för man längtar efter att pyssla klart! Däremot har jag också tvättat alla bebisens kläder mm.
    Har en vinterjacka jag fått av min syster. Blir magen inte mycket större så räcker den hela vägen. Är osäker på hur mycket jag gått upp nu sen start då vår våg verkar blivit knasig, men max 7 kg.
    Här har bebisen inte vänt sig rätt. Enligt min bm så ska det börja vända sig nu, och har man en stönig liten en som inte vänt sig när man kommit till v. 35 så får man in till läkare så försöker de lägga rätt bebisen genom att putta runt den på rumpan. Min ligger på tvären hela tiden... Så bm kunde inte mäta ordentligt i måndags! magmåttet var iaf på 31, och hjärtljuden på 144. Alla värden var bra, skönt! Ligger strax ovanför mittenkurvan.

    Missvampiria: Hehe, känner igen mig, glömmer också ofta bort att jag är gravid! Rätt knäppt egentligen, när man kommit såhär långt. Antar att det blir verkligt vid förlossningen, men då blir det säkert så att man efteråt ändå inte fattar att bebisen kom ut från magen. Kommer väl tro att våran kommit via posten eller nåt! Haha.

    Trevlig helg allihop!

  • lyckospeja

    Hej på er allihop! Kul att se att det är bra liv i tråden.

    Som vanligt orkar jag inte logga in här så jätteofta. Beror på både trötthet och irritation på seg dator...
    Men det kanske ändras nu, då jag avslutade min utbildning i fredags! Så härligt att vara klar!!! Äntligen går jag och drönar hemma, sovmorgon, tupplurar och bara gör det jag känner för.

    Var hos bm igår. Bär på en rejäl stönig en i magen som fortfarande vägrar ligga på annat vis än på tvären, så även denna gång kunde hon inte mäta ordentligt! Så sf-måttet på 31 är missvisande denna gång men hon var ju tvungen att skriva nåt. Dock såg hon ju att magen växt ändå. Hjärtslagen låg på 140.
    Med mig var det också bra, förutom att blodtrycket sakta höjs varje gång. Skulle egentligen inte till bm förräns om 2 veckor, men jag fick tid om en vecka igen då hon ville kolla blodtrycket igen... Hoppas verkligen inte det är havandeskapsförgiftning på gång...

    Har nu fixat skötbordet och inhandlat en omgång blöjor (med rabatten som låg med i babyboxen från Babyproffsen) och en massa torra och blöta tvättlappar. Det enda vi har kvar nu, tror jag, är en rumptermometer. Tänkte köpt en örontemp först, men då vi hört en massa om att de inte är så pålitliga så kör vi den vanliga på apoteket istället. Den är ju dessutom MYCKET billigare.
    Ska försöka sy klart filten ajg började på för ett par veckor sen, och sen sy fler haklappar. Och det viktigaste- nytt tyg till spjälskyddet ska sys. Men, håller med om att det är segt att sy nu, man blir trött så fort, både i huvudet och i ryggen! Ska förresten kika på det där snugglenest:et nu.

    Diggiloo: Vad är det för en speciell gravidyoga-ställning? Blev nyfiken!

    Missvampiria: Haha, oj... Ja sån blir säkert jag med, bara sitta och vänta på att polisen ska stoppa oss och "ta tillbaka" bebisen. Det där med rumpan åt höger eller vänster... Tja, min knodd verkar variera sig så den gissningen är nog körd här!
    Skönt att di fick vaccinet till slut. Självklart ska du få smita före de "vanliga" när du tillhör en riskgrupp!

    Bel: Åh gud vad mysigt med spahelg! Vad avundsjuk jag blir... Måste få tummen ur och boka nåt sånt åt oss med snart. Hade iaf lite mys i fredags, då vi shoppade det sista till bebisen och sen gick på bio.

    Kotten7381: Kul med gravidfoto! Vill gära ta det jag med, men ve tinte om jag har råd. Får be gubben ta lite vanliga kort iaf så vi har nåt.
    Har inte kollat det där med hur jag ska ta ut dagarna på fk, ska göra det snart. Får se hur man gör med den där e-legitimationen.
    Hmm... bra att det löste sig med din syster. Håller med dig om att jämförelsen med lätt graviditet och lätt att bli gravid inte är samma sak... Men ja, det är kanske nåt bara vi förstår som fått kämpa för våra skruttar.
    Hur gick det hos bm?

    chelh: Har också stickningar ibland, i slidan liksom. Brukar bli när jag promenerar, men vad jag hört är det som sagt bebisen som trycker på bara, att nerver kommer lite i kläm. Inget farligt, men känns lite läskigt!

    MissMarti: Jag går till bm varannan vecka, men efter denna gång blir det en extra... (Se ovan)
    Som nån annan skrev, så har jag också förstått det så att brieost är ok bara den är pastöriserad. Vet inte om det där vita ovanpå är farligt att äta, men jag skrapar alltid bort det ändå.
    Har också börjar kolla på bärsele. Tror vi skaffar oss en begagnad Babybjörn. Gubben har en kompis som antagligen tar med sig sin till oss imorgon, han sa att vi gärna få låna den och se hur vi tycker det funkar.

    Sessan4: Hahaha... Ja, (förutsatt att man inte har väldigt oregelbunden cykel nu då) att inte märka skillnad på mensvärk och ägglossning låter lite knepigt. Nog för att de kan kännas lika, men man har väl ändå koll på vilken vecka det är!

  • lyckospeja
    chelh skrev 2009-11-03 14:15:26 följande:
    ja det är precis vad folk har sagt till mig också när jag frågat så jag antar att jag får lita på det :) tror dock inte att det är något farligt eftersom lillkillen är vild & galen där inne så man märker att allt är bra med honom. Men som du skrev så känns det ju läskigt när man väl får det så då är det klart att man undrar vad det är för något :)
    Ja, det är vad både min storasyster och min bm sagt till mig iaf. Är du ändå osäker är det bara att slå en signal till din bm, de är ju till för att frågas ut!
  • lyckospeja
    Nallebjörnis skrev 2009-11-03 15:24:02 följande:
    Bara säga till om du vill ha beskrivning...
    Ok! Får se om jag hinner med att sy det andra först.
  • lyckospeja
    diggiloo skrev 2009-11-04 18:41:13 följande:
    Mysigt med lite snö Missvampiria.Lyckospeja: Ställningen är att ligga med benen raka upp mot väggen och sedan lyfter man liksom upp höfterna, men jag är ingen expert så det kanske är bäst att dubbelkolla med nån mer erfaren yogis. Har för mig att instruktören sa att man inte skulle göra denna ställning efter v 30 om det inte var just för att få bebisen att vända sig.Imorgon har jag fått tid för en liten operation i ena handleden och nu har jag blivit supernojjig för att det skall vara farligt för bebisen med bedövningen . Dom har sagt att det är såpass lite bedövning att det inte ska vara någon fara, men jag oroar mig ändå, min vana trogen.
    Hmm... Lät lite jobbigt! Jag får nog kolla upp det med nån som lär ut så jag inte gör nåt dumt. Annars vänder det väl snart ändå, hoppas jag.
    Man måste våga lita på personalen, säger de att det är ok är det säkert så. Det går säkert jättebra ska du se!
    Missvampiria skrev 2009-11-04 16:39:52 följande:
    Jaha, då var det nya magbilder igen då Idag har jag inte gjort mycket, har mest slappat i soffan hela dagen, det behöver man ibland Har kommit lite snö här under dagen, har precis börjat bli lite vitt på gräsmattorna. Får se om det kommer mer under natten så man kan bygga en liten snögubbe imorgon, sonen ser fram mot det
    Här slappas det för fullt, är ju helledig så! Och förlossningen är ju ingen liten grej att ladda inför.
    Här har det också snöat, är så mysigt! Har tjuvstartat julstämingen med julmust, gröt med kanel, lussekatter, pepparkakor, julmusik... Och nån kväll snart ska ajg ha glögg. Ser fram emot julen så himla extra mycket i år så jag kan bara inte låta bli!!
  • lyckospeja

    Lumix, hur gick det på ditt ul?

    Diggiloo, hur gick din operation?

    vi och lilla hjärtat: Haha, men havregrynsgröt är gott ju! äter det frivilligt, är den enda gröt jag gillat sen jag var liten faktiskt... Det är nu det senaste året jag börjat gilla andra sorter som mannagrynsgröt och risgrynsgröt.
    Vet inte vad som är riktigt bra mot halsbränna... Den man har nu som gravid är ju lite mer ihållande än vanligt. Låta bli citrusfrukter, dricka mycket vatten. Och ta Samarin. ?

    Missvampiria: Jadu... Här är en till som inte gör många knop. Fick färdigt babyfilten igår, och började med ett par gardiner som ska sys upp men orkade bara sicksacka längst ner. Får se om jag har lust att göra klart imorgon. Idag tog jag rejäl sovmorgon, sen 2-3 timmars sömn i soffan. har bara kört en maskin tvätt och startat diskmaskinen idag typ... Men ska iväg nu snart och storhandla så snart gubben kommit hem. har bara en bil just nu så jag är lite fast här i huset på "landet"... Ska roa mig snart med att börja fixa barnrummet på mer allvar, och packa väskan som ska med till förlossningen.
    Satin: Ska lägga upp listan nu snart som jag skrivit, för mig & bebis.

    Idag har det snöat massor! Fast inget värre som lagt sig tyvärr.
    Kollade på nåt förlossningsprogram från USA förut. Blev lite nervös när det verkar rätt vanligt att bebisar fastnar emd axlarna på nåt vis. Men, personalen fick allt ut dem i tid! Trodde inte jag skulle vara så känslig, men jag grinade faktiskt vid varje förlossning... De är ju så små, hjälplösa, söta... Och jisses vad det fick mig att längta ännu mer efter att få se min lilla bebis!!! Åh... *suck* Kan verkligen inte fatta att jag ska bli MAMMA.

  • lyckospeja

    Här kommer min lista... (Vet inte om jag verkligen ska packa allt för det blev en hel del, men detta är vad jag kommit på iaf)

    Till mig:

    plånbok
    landstingsbricka
    mvc-journal
    mobil + laddare
    nåt att äta, dricka & godis
    mjuka kläder
    bekväma trosor, strumpor & amningsbehå
    amningsinlägg
    bindor
    tofflor
    morgonrock (handduk?)
    tandborste + tandkräm
    deo
    duschkräm, schampo, balsam
    hudlotion
    lypsyl
    vetekudde
    nattplagg

    Till bebisen:

    kläder
    mössa
    strumpor
    tossor
    overall
    filt
    blöjor
    servetter
    rengöring
    puder
    salva
    napp

    Till gubben:

    plånbok
    kläder
    tandborste
    mobil + laddare
    kamera
    ätbart & dricka
    MYCKET mynt (till t.ex kaffeautomat o parkering)

  • lyckospeja

    Hej allihop!

    Åh jag ska också baka lussekatter snart, så man har det färdigt i frysen. Tror nämligen inte att nån av oss orkar baka nåt strax före eller efter förlossningen!

    Kör ni andningsövningar varje dag? Gör inte jag... Kanske borde, men... Tja, man glömmer bort. Gör det stor skillnad egentligen, menar, jag vet ju hur jag ska andas i de olika skedena? Och har sagt till min gubbe att han får vara med och guida mig.

    Ska börja packa Väskan lite smått idag tror jag. Köpte små plastflaskor på Lindex igår som jag ska sprutta schampo, balsam och duscholja i. Fick även med mig lite babystrumpor och ett par haklappar, älskar reakorgar. Skulle ju göra egna haklappar, men börjar undra nu om jag orkar/hinner göra dem. Prioritet #1 är ju överdraget till det "gamla" spjälskyddet.

    Börjar tycka vardagen är seg och långtråkig nu, ändå har jag bara varit hemma i drygt en vecka sen jag avslutade utbildningen. Jisses... Jag blir galen! Jag sover mycket för att få tiden att gå, men egentligen är jag rätt pigg. Men jag vågar inte greja för mycket ändå nu, iom det stigande blodtrycket. Var hos bm igår igen och mätte. Hamnade på samma som sist, och urinprovet var ok men det visade pyttelite på äggvita (är det va?). Så jag ska in på torsdag igen, och sen på måndag. *suck* När man äntligen börjar bli pigg och sugen på att greja och fixa så VÅGAR man inte... Fan.
    Skönt iaf att tv:n är fixad igen. Och att datorn funkar. *ta i trä*

    Är förbannad för att svininfluensavaccineringen ständigt drar ut på tiden. Skulle haft min andra dos idag, men vaccinet är slut. Gubben kommer väl inte få nåt förrän framåt mitten av december, och det gör mig lite nervös. Vet inte om det stämmer, men har hört att nånstans i Skåne iaf så fick inte blivande pappor följa med in på förlossning om de inte tagit vaccinet. ? Jag tänker då inte ligga och stånka ut bebisen SJÄLV! Funderar på att ringa förlossningen här och fråga hur rutinerna kommer se ut här framöver... Visar det sig att det kan bli så, så vet jag inte hur vi ska göra... Då hoppas jag NÅN familjemedlem kan följa med så man slipper vara helt ensam bland sjukhuspersonalen...

  • lyckospeja

    vi och lilla hjärtat skrev 2009-11-10 12:02:57 följande:


    Mmm mat! Efter att ha läst er matdiskussion blir man ju hungrig! Jag äter just nu stuvade makaroner o köttbullar som jag gjorde igår, eller köttbullarna var färdigköpta. Orkar inte göra egna...
    Hihi, gjorde också stuvade makaroner igår! Det är ju bara SÅ GOTT!!! Ska äta resterna sen.
  • lyckospeja
    MissMarti skrev 2009-11-10 12:35:01 följande:
    lyckospeja: Va får inte komma in om de inte tagit vaccin!? de måste vara fel...de e ju diskrimeninering...och även de stackare som är ägg allergiker kan ju inte rå för sin allergi.... De måste vara fel du hört annars så e de ju sjukt....mmm lussekatter...kanske skulle ta o aka det jag med...men endel av mig tycker att de är för tidigt...hmm ska nog avakta nån vecka till...annars tröttnar ja ju på dessa små goda skapelser =)
    Jag är osäker på om det stämmer, googlar för fullt här nu... Hittar inte det jag söker, är kanske bara prat. ? Men det skulle iofs inte förvåna mig om det skulle bli såna regler...

    Lussekatterna ska bakas om ca en vecka tror jag. Får bli ett riktigt storbak, älskar lussekatter! Kan nog aldrig äta för mycket av dem.
Svar på tråden BF framåt Jul 2009 del 3