Inlägg från: shadowstorm |Visa alla inlägg
  • shadowstorm

Vägrar ligga på mage??

Min son är snart 3 månader gammal och han total vägrar ligga på mage. Blir helt galen av ilska om jag lägger honom på mage. Han vänder bara huvudet och skriker rakt ner i golvet och sparkar med bena...men vägrar ligga så skriker och skriker så nu vet jag inte hur jag ska göra eftersom man hör ju hela tiden "lägg barnen på mage...det är så bra annars får de inga nackmuskler" Men saken är den att han håller upp huvudet iaf...

Fick rådet av mamma att använda min matstol som har väldigt högrygg med innekudde, satte han där ikväll i 5 min satte helt nöjd med huvudet rakt upp och kolla på sin mamma o pappa...det borde ju också funka att träna han så korta stunder?? eller?

• Svar på tråden Vägrar ligga på mage??
  • shadowstorm
    TheMother skrev 2009-10-14 21:17:38 följande:
    Min son vägrade också att ligga på mage. Hade honom istället mycket mot mig, att titta över min ena axel, för då höll han upp huvudet själv ändå.Sen gillade han iofs att ligga på mage på min mage. Då var det faktiskt ganska roligt, så det är ett tips.
    Mage mot mage funkar inte heller, han gjorde det när han var nyfödd men nu nej nej, han vill ju knappt ens ligga när man matar honom utan han vill halv sitta. Han blir fort rastlös min son. Det är som för mig, kryper i hela kroppen kan inte vara stilla :P
  • shadowstorm
    allakantralla skrev 2009-10-14 21:29:56 följande:
    mina bästa maglägestips:på soffbordet när du läser tidningendiskbänken när du diskar (eller låtsas diska)på köksbordet när du äterpå köksgolvet med en disktrasa i handen när ni torkar upp spillpå badrumsgolvet medan du går på toa (kan vara spännande att titta in under badkaret)på din egen mage i soffan när du tittar på tv/bebispå en filt på golvet som du kan dra en svängpå soffan bredvid katterna/dig själv/syskonFör mig handlade det mest om några sekunder upp till en minut som max i början. Bäst gick det när jag inte bestämde mig för att ha "maglägestid" utan att fundera ut i vilka situationer han kan vara med på mage (vissa situationer är ju helt konstruerade, diska och torka golv tex).Bra att vänja dem, det ökar ju deras rörelsefrihet och handlingsutrymme!
    Okej tack för förslagen :) Några kommer nog testas...ja någon min klarar han ibland, men vad jag har hört så ska de ligga på mage nästan all sin vakna tid vilken verkligen inte går här hemma. 2-5 min om dagen är MAX och det är kanske utspritt på 5-7 gånger
Svar på tråden Vägrar ligga på mage??