• shadowstorm

Vägrar ligga på mage??

Min son är snart 3 månader gammal och han total vägrar ligga på mage. Blir helt galen av ilska om jag lägger honom på mage. Han vänder bara huvudet och skriker rakt ner i golvet och sparkar med bena...men vägrar ligga så skriker och skriker så nu vet jag inte hur jag ska göra eftersom man hör ju hela tiden "lägg barnen på mage...det är så bra annars får de inga nackmuskler" Men saken är den att han håller upp huvudet iaf...

Fick rådet av mamma att använda min matstol som har väldigt högrygg med innekudde, satte han där ikväll i 5 min satte helt nöjd med huvudet rakt upp och kolla på sin mamma o pappa...det borde ju också funka att träna han så korta stunder?? eller?

• Svar på tråden Vägrar ligga på mage??
  • TheMother

Min son vägrade också att ligga på mage. Hade honom istället mycket mot mig, att titta över min ena axel, för då höll han upp huvudet själv ändå.
    Sen gillade han iofs att ligga på mage på min mage. Då var det faktiskt ganska roligt, så det är ett tips.

• shadowstorm
    TheMother skrev 2009-10-14 21:17:38 följande:
    Min son vägrade också att ligga på mage. Hade honom istället mycket mot mig, att titta över min ena axel, för då höll han upp huvudet själv ändå.Sen gillade han iofs att ligga på mage på min mage. Då var det faktiskt ganska roligt, så det är ett tips.
    Mage mot mage funkar inte heller, han gjorde det när han var nyfödd men nu nej nej, han vill ju knappt ens ligga när man matar honom utan han vill halv sitta. Han blir fort rastlös min son. Det är som för mig, kryper i hela kroppen kan inte vara stilla :P
  • Mimmi P

Min son ville heller inte ligga på mage, nu är han sju månader och det börjar bli intressant. Han har inga problem med svag nacke och han var inte sen eller så när det gäller att hålla huvudet stadigt. Muskler i nacken har fått utan att träna på mage.

Vi la honom på mage nån gång nästan varje dag men lyfte upp honom så fort han blev arg/ledsen även om det bara var en minut.

Fortsätt testa, förr eller senare släpper det, men jag skulle inte tvinga honom när han tröttnat.

• allakantralla

mina bästa maglägestips:

på soffbordet när du läser tidningen
    diskbänken när du diskar (eller låtsas diska)
    på köksbordet när du äter
    på köksgolvet med en disktrasa i handen när ni torkar upp spill
    på badrumsgolvet medan du går på toa (kan vara spännande att titta in under badkaret)
    på din egen mage i soffan när du tittar på tv/bebis
    på en filt på golvet som du kan dra en sväng
    på soffan bredvid katterna/dig själv/syskon

För mig handlade det mest om några sekunder upp till en minut som max i början. Bäst gick det när jag inte bestämde mig för att ha "maglägestid" utan att fundera ut i vilka situationer han kan vara med på mage (vissa situationer är ju helt konstruerade, diska och torka golv tex).

Bra att vänja dem, det ökar ju deras rörelsefrihet och handlingsutrymme!

• shadowstorm
    allakantralla skrev 2009-10-14 21:29:56 följande:
    mina bästa maglägestips:på soffbordet när du läser tidningendiskbänken när du diskar (eller låtsas diska)på köksbordet när du äterpå köksgolvet med en disktrasa i handen när ni torkar upp spillpå badrumsgolvet medan du går på toa (kan vara spännande att titta in under badkaret)på din egen mage i soffan när du tittar på tv/bebispå en filt på golvet som du kan dra en svängpå soffan bredvid katterna/dig själv/syskonFör mig handlade det mest om några sekunder upp till en minut som max i början. Bäst gick det när jag inte bestämde mig för att ha "maglägestid" utan att fundera ut i vilka situationer han kan vara med på mage (vissa situationer är ju helt konstruerade, diska och torka golv tex).Bra att vänja dem, det ökar ju deras rörelsefrihet och handlingsutrymme!
    Okej tack för förslagen :) Några kommer nog testas...ja någon min klarar han ibland, men vad jag har hört så ska de ligga på mage nästan all sin vakna tid vilken verkligen inte går här hemma. 2-5 min om dagen är MAX och det är kanske utspritt på 5-7 gånger
  • allakantralla

Det är väl toppen. Det tog ett bra tag innan vår lillunge kunde spendera all sin vakna tid på magen. Men, det är bara att fortsätta att öva och öva och öva. Sno åt dig några sekunder här och där, eller några minuter. Det kommer bli lättare när han är tillräckligt stark för att stödja sig på armarna och kunna se sig omkring obehindrat.

Tänk också på att bara för att han låter missnöjd är det inte säkert att han är det. Någon jämförde med en tyngdlyftare på ett gym, som ju kan låta ganska mycket när han tar i. Så är det ju (eller kan det ju vara) för en bebis också. Så låt honom frusta och bli lite irriterad en stund, det tror inte jag gör särskilt mycket.

shadowstorm skrev 2009-10-14 22:57:27 följande:
    Okej tack för förslagen :) Några kommer nog testas...ja någon min klarar han ibland, men vad jag har hört så ska de ligga på mage nästan all sin vakna tid vilken verkligen inte går här hemma. 2-5 min om dagen är MAX och det är kanske utspritt på 5-7 gånger
  • elinamedtheo

Min är 5 månader och vägrar ligga på mage oxå. Har aldrig hört att man skulle öva deras muskler på det viset, eller ingen sa något om det iaf och min son var ändå tidig med att hålla upp huvudet utan någon magträning Så gillar inte ditt barn att ligga på mage, strunta i det!

• Pyttismamman

Dottern var likadan, hon hatade att ligga på mage när hon var så liten. Hon ville iofs knappt ligga på rygg heller utan skulle sitta upp i vårat knä.
    Hon var väldigt stark i nacken redan som nyfödd och försökte hela tiden dra sig uppåt med överkroppen, så nacken tränade hon när hon låg på rygg.
    Babysittern var ingen favorit hos henne för där var hon halvliggande (och försökte resa sig upp) så vid drygt 3 månader fick hon sitta i sin matstol korta stunder istället (uppallad med kuddar), tex när vi åt.

Jag kunde få henne att ligga på magen någon minut om jag la henne på soffan med huvudet mot kanten och så låg/satt jag på golvet och busade med henne så hon tittade upp.

Testa några gånger då och då för att se om han tycker det är roligt, men annars tror jag att det inte är något att stressa över.

• allakantralla

Alltså, det är ju inte för att träna nacken (vad jag har fattat) det är bra för dem att ligga på mage. Det är ju för att de ska vänja sig så att de kan börja åla - något som är väldigt viktigt för hjärnans utveckling.

När jag fick mitt första barn var det fortfarande så att de skulle sova på mage, de blev vana och behövde sedan inte alls hålla på med denna träning. Men nu ska de ju sova på rygg och blir därför inte vana.

• Wry

En orsak jag har hört till att bebisar inte gillar att ligga på mage är att de inte orkar hålla upp huvudet, blir frustrerade etc. Man kan testa att stödja upp dem genom att lägga tex en hoprullad handduk under armarna, så barnet får hjälp att komma upp lite och se sig omkring, kanske att barnet då också tycker att det är roligare med magläge. Nån rolig leksak att titta på är också ett tips, gärna nåt med spegel - jättekul för de flesta bebisar!

Svar på tråden Vägrar ligga på mage??