• Mimmi P

Vägrar ligga på mage??

Min son ville heller inte ligga på mage, nu är han sju månader och det börjar bli intressant. Han har inga problem med svag nacke och han var inte sen eller så när det gäller att hålla huvudet stadigt. Muskler i nacken har fått utan att träna på mage.

Vi la honom på mage nån gång nästan varje dag men lyfte upp honom så fort han blev arg/ledsen även om det bara var en minut.

Fortsätt testa, förr eller senare släpper det, men jag skulle inte tvinga honom när han tröttnat.

• Mimmi P
    allakantralla skrev 2009-10-14 23:17:56 följande:
    Alltså, det är ju inte för att träna nacken (vad jag har fattat) det är bra för dem att ligga på mage. Det är ju för att de ska vänja sig så att de kan börja åla - något som är väldigt viktigt för hjärnans utveckling. När jag fick mitt första barn var det fortfarande så att de skulle sova på mage, de blev vana och behövde sedan inte alls hålla på med denna träning. Men nu ska de ju sova på rygg och blir därför inte vana.
    Vad konstigt det är med olika info man får. Enl vår bvc var det just för att träna nacken men å andra sidan tyckte inte hon att det var speciellt viktigt att träna honom att ligga på mage om han inte gillade det.

Men det är väl långt ifrån alla barn som ålar?
  • Mimmi P
    allakantralla skrev 2009-10-15 09:34:34 följande:
    Vet inte alls hur det ligger till med det där (alltså om det är många barn som inte ålar). Vet bara att den korsvisa rörelsen är nödvändig för att få de båda hjärnhalvorna att samarbeta och utveckla nya kopplingar . Mimmi P skrev 2009-10-15 07:48:02 följande:
    Men de flesta barn lär sig väl att krypa/åla även om de inte ligger på mage? Vår kille har som sagt avskytt att ligga på mage men nu har han börjat göra försök att krypa/åla trots det. Många barn lär sig väl att krypa från sittande och inte från liggande så att säga?

Jag har hört det där om att de "måste" krypa för utvecklingen men är inte det ganska överdrivet, jag har träffat många med barn som aldrig krupit som de ska men alla de barnen verkar ha utvecklats helt normalt ändå.
Svar på tråden Vägrar ligga på mage??