Inlägg från: allakantralla |Visa alla inlägg
  • allakantralla

Vägrar ligga på mage??

mina bästa maglägestips:

på soffbordet när du läser tidningen
    diskbänken när du diskar (eller låtsas diska)
    på köksbordet när du äter
    på köksgolvet med en disktrasa i handen när ni torkar upp spill
    på badrumsgolvet medan du går på toa (kan vara spännande att titta in under badkaret)
    på din egen mage i soffan när du tittar på tv/bebis
    på en filt på golvet som du kan dra en sväng
    på soffan bredvid katterna/dig själv/syskon

För mig handlade det mest om några sekunder upp till en minut som max i början. Bäst gick det när jag inte bestämde mig för att ha "maglägestid" utan att fundera ut i vilka situationer han kan vara med på mage (vissa situationer är ju helt konstruerade, diska och torka golv tex).

Bra att vänja dem, det ökar ju deras rörelsefrihet och handlingsutrymme!

• allakantralla

Det är väl toppen. Det tog ett bra tag innan vår lillunge kunde spendera all sin vakna tid på magen. Men, det är bara att fortsätta att öva och öva och öva. Sno åt dig några sekunder här och där, eller några minuter. Det kommer bli lättare när han är tillräckligt stark för att stödja sig på armarna och kunna se sig omkring obehindrat.

Tänk också på att bara för att han låter missnöjd är det inte säkert att han är det. Någon jämförde med en tyngdlyftare på ett gym, som ju kan låta ganska mycket när han tar i. Så är det ju (eller kan det ju vara) för en bebis också. Så låt honom frusta och bli lite irriterad en stund, det tror inte jag gör särskilt mycket.

shadowstorm skrev 2009-10-14 22:57:27 följande:
    Okej tack för förslagen :) Några kommer nog testas...ja någon min klarar han ibland, men vad jag har hört så ska de ligga på mage nästan all sin vakna tid vilken verkligen inte går här hemma. 2-5 min om dagen är MAX och det är kanske utspritt på 5-7 gånger
  • allakantralla

Alltså, det är ju inte för att träna nacken (vad jag har fattat) det är bra för dem att ligga på mage. Det är ju för att de ska vänja sig så att de kan börja åla - något som är väldigt viktigt för hjärnans utveckling.

När jag fick mitt första barn var det fortfarande så att de skulle sova på mage, de blev vana och behövde sedan inte alls hålla på med denna träning. Men nu ska de ju sova på rygg och blir därför inte vana.

• allakantralla

Vet inte alls hur det ligger till med det där (alltså om det är många barn som inte ålar). Vet bara att den korsvisa rörelsen är nödvändig för att få de båda hjärnhalvorna att samarbeta och utveckla nya kopplingar .

Mimmi P skrev 2009-10-15 07:48:02 följande:

Vad konstigt det är med olika info man får. Enl vår bvc var det just för att träna nacken men å andra sidan tyckte inte hon att det var speciellt viktigt att träna honom att ligga på mage om han inte gillade det. Men det är väl långt ifrån alla barn som ålar?
  • allakantralla

Utveckling HAR med magläge att göra. Informera dig!

Evangeline72 skrev 2009-10-15 10:53:37 följande:
    Båda mina döttrar har hatat att ligga på mage. Och båda hade platt bakhuvud så de skulle helst vara på mage. Men jag har aldrig tvingat dem till något, och båda har helt normal utveckling. Och bakhuvudet har rättat till sig efter att jag skippat babysittern och haft en sidokudde en liten period som minskade risken för platt huvud. Sen har gåstol varit jättebra från ca 4 månader och ikeas vita plastmatstol korta stunder. Låt din bebis slippa magläge. Ingen idé att bråka om det. Skit i vad andra säger, utveckling har inget med magläge att göra.
Svar på tråden Vägrar ligga på mage??