Inlägg från: One Wish |Visa alla inlägg
  • One Wish

GI Del2

Jag har ätit supergod köttfärssås med GI vänlig dinkelpasta till

• One Wish

Förra veckan var det 1.4 kilo kvar till magiska -10kg....denna helgen har vi dock haft personalfest och idag blir det försenat 1-års kalas för lillkillen...så det bådar inte gott för vägning imorgon dessutom....den trevliga "tjejveckan" har infunnit sig också...det brukar inte heller båda gott för vägning alla odds emot mig...vi får väl se

• One Wish

Trots vin med jobbarkompisar i fredags och tårta och kakor igår så stod vågen på -0,6 kilo idag!! totalt -9,2 kilo sen september!!!

Stockrosen:
    Till frukost kan jag äta lite osockrad yoggi (yoggi mini), eller osockrad nyposoppa. Till det en kopp te och lite finn crisp. Eller bacon och ägg av något slag...kokt, stekt, äggröra...
    Rågkusar (bröd) ska ju vara GI vänligt har jag läst.

Till lunch blir det ofta det som är kvar sen kvällsmaten.

• One Wish

Jag kör fortfarande på jag med... men har inställningen att man måste kunna unna sig något onyttigt ibland...det mår man (jag) bara bra av
    Har ju i alla fall snart uppnått mitt första delmål! sen kommer jag köra stenhårt efter nyår för att gå ner ytterligare 10 kilo innan vi startar syskonverkstaden

pepp pepp!

• One Wish
    emmgus skrev 2009-12-16 06:52:40 följande:
    Ja de e tomt men många pausar ju. Mår dålit som tusan om kvällarna när jag inser hur dåligt jag äter. Me n orkar inte ta tag i de nu. De e jul, vi ska till borlänge + att vi ska flytta o fixa både den gamla lägeneten o nya huset. Känns som om de e för mkt o tänka på nu. Får köra igång i januari
    Vi ska också till Falun och Borlänge över jul & nyår! både sambon och jag är uppvuxna där.

Jag kör på jag med...men lite halvseriöst...går dock fortfarande ner utan problem, trots att jag fuskar med pizza, chips och choklad på helgerna
    10 kg till efter nyår!! men åh vad jag tänker unna mig en kokt potatis på julbordet! *längtat*
  • One Wish

Bra jobbat söta sötnos!! keep on!

På nyår är vi bortbjudna, så man vet aldrig vad det blir för mat då spännande...tror dock att det blir fläskfilé av något slag till huvudrätt och tosca päron till efterrätt med vaniljglass det brukar vara det stående önskemålet från alla *hehe*

• One Wish

Tosca päronen består av konseverade päron halvor som man häller över tosca massa över och ställer in i ugnen. Sen serveras de varma päronen med vaniljglass! *mums* sjuuuukt gott...men inte speciellt GI

Ingredienser:
    1 burk med päronhalvor (ca 8 st) i sockerlag

Toscasmet:
    50 g smör eller margarin
    1 liten påse, ca 30-50 g mandelspån
    ¾ dl strösocker
    1 msk vetemjöl
    1 msk mjölk

Gör så här:
    Smörj en ugnsfast form. Häll av spadet från päronhalvorna. Lägg päronhalvorna i formen.

Gör toscasmeten. Ta fram en kastrull. Smält matfettet. Tag kastrullen från värmen.

Rör ner mandelspån, socker, mjöl och grädde. Rör till en jämn smet. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och låt koka upp under omrörning och låt sedan sjuda ett par minuter tills smeten tjocknar.

Klicka ut toscasmeten över päronen.

Grädda i mitten av ugnen i ca 225°C i 15 minuter tills toscasmeten fått fin färg.

• One Wish
    Minsan79 skrev 2009-12-26 10:27:43 följande:
    Hoppar in och säger hej...Tänkte jag ska börja äta rivstarts gi efter alla helgerna nu. Jag har drygt 18 kg kvar att gå ner sedan jag fick min son, vilket dessvärre var över ett år sedan...Är det någon som har tips på bra sidor med gi recept och liknande?Mvh Minna
    Här är två bloggar med lite tips och trix:

www.giblogg.se

gi-viktblogg.com/

Och 23 sidor med GI recept på denna sidan:

www.tasteline.com/Recept/Smalt-och-GI/GI/

Lycka till och välkommen!!!
  • One Wish

God fortsättning alla!! nu jäklar kör vi!!! 2010 blir vårat år!...vårat smala år! Hejje GI!

• One Wish

Vägning idag efter två veckors ledighet över jul & nyår. Har unnat mig precis ALLT....åt potatis till julmaten, choklad, efterrätt, knäck och blandgodis. Skumpa och vin på nyår, likör till kaffet...ja, verikligen levt "normalt" och tro det eller ej, men vikten står på exakt samma gram som för två veckor sedan! *puh*
    Så nu är det bara att fortsätta köra på!

Kämpa på alla glada GI:are!

• One Wish

LillYmer....det fina med GI är ju att du inte behöver gå hungrig! och den feta maten gör dessutom att man känner sig mätt fortare och längre!
    Blir man hungrig eller sugen på kvällen eller mellan målen så kan du vispa lite grädde, blanda i bär (hallon, jordgubbar tex.). Keso med bär. Brieost och ett päron. Osockrad nyponsoppa med keso. Kesella med frysta hallon/mango som man mixar med lite sötningsmedel (blir som glass).

Jag gottar mig hela tiden....tänker inte på tider, äter när jag vill och det funkar kanon för mig...saknar ingenting...men blir man dundersugen på potatis eller mackor eller så...unna dig det då 1 gång i veckan! lovar att det inte gör så mycket

• One Wish

söta sötnos....förmodligen är inte päron den nyttigaste frukten enligt GI, men jag har alltid unnat mig en frukt om dagen om jag velat...och det har funkat för mig
    Det finns så många olika direktiv inom GI...någon skriver att man ska undvika frukt helt...en del säger ta en frukt om dagen...och en del säger ät så mycket frukt du vill...så jag satsar på ett päron om jag är sugen på sött och frukt

• One Wish
    CombatLover skrev 2010-01-08 21:27:02 följande:
    Går ni ner, får ni ont i huvudet, får ni problem med magen, har ni sug efter annat. Vad som helst, vad har ni för upplevelser?
    När jag körde rivstarten fick jag ont i huvudet och kände mig lite yr och konstig första dagarna...men det gick snabbt över Det är så otroligt lätt att gå ner i vikt med GI så det väger över de första jobbiga dagarna ;)
  • One Wish

1. Det är så fruktansvärt lätt!! (jag tränar inte, promenerar inte, sitter hemma på röven och har ändå gått ner 11 kilo)

2.Det finns så otroligt mycket gott att äta som inte innehåller kolhydrater!

3. Man mår bättre med ett stabilt blodsocker och utan sockerberoende!

• One Wish
    LillYmer skrev 2010-01-12 08:34:10 följande:
    Det låter ju för bra för att vara sant. Jag blir ofta skeptisk vissa dagar för jag har inte hållit på så länge än att det gett något större resultat. Men jag känner ju att det händer nåt iallafall. Kan du ge förslag på vad du äter under en dag? Jag är rädd att jag äter för stora mellanmål ibland. Äter du bara ett ägg eller några skivor skinka? Kan en liten tallrik med keso, oliver, fetaost och  ett ägg vara ett mellanmål eller räknas det som en hel lunch kanske?
    Jag har aldrig brytt mig om storleken på portionerna. Eller hur ofta eller sällan jag äter. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt. Tycker inte att ditt exempel är för mycket att äta till mellanmål. Så länge det bara är protein och fett så är det ju ok

En matdag för mig kan se ut på följande:

¤Frukost: Ett paket stekt bacon, äggröra på 3 ägg, lite gurka och tomat.

¤Lunch: Då blir det oftast rester från kvällen innan. Finns det inget från kvällen innan så blir det oftast bara nåt lätt, typ mellanmålsaktigt till lunch också.

¤Mellanmål: Blir det om jag är hungrig bara...då kan jag äta lite keso med bär, eller osötad nyponsoppa med lite keso och ett kokt ägg, eller alternativt en proteindrink.

¤Kvällsmat: Köttfärsbiffar med blomkålsmos och "sås" på cremé fraiche som jag smular i fetaost och pressar i vitlök i.

¤Kvälls mellanmål: (Blir oftast till tv/film tittande.) Några exempel: Lite nötter, vispad grädde med bär, brieost och ett päron eller hemmagjord "glass" på kesella som ja mixar ner frysta hallon och fryst mango i och tillsätter lite sötningsmedel.

Så ungefär något sånt
  • One Wish

Vad säger ni tjejer om att lyxa till det lite till kvällen? (lilllördag ju ) har precis hittat  ett GI recept på chokladmousse! snabbt och lätt...står nu på kylning i kylen

2 pers.

100 gram mörk choklad (minst 60%) som man smälter
    1 äggula som röres i den smälta chokladen
    1 dl vispad grädde som man tillsätter i choklad smeten

Klicka upp moussen i två glas. Ställ kallt i minst en timme...klart! Servera med lite vispad grädde.

Svar på tråden GI Del2