GI Del2
Jag har ätit supergod köttfärssås med GI vänlig dinkelpasta till
Jag har ätit supergod köttfärssås med GI vänlig dinkelpasta till
Förra veckan var det 1.4 kilo kvar till magiska -10kg....denna helgen har vi dock haft personalfest och idag blir det försenat 1-års kalas för lillkillen...så det bådar inte gott för vägning imorgon
dessutom....den trevliga "tjejveckan" har infunnit sig också...det brukar inte heller båda gott för vägning
alla odds emot mig...vi får väl se
Trots vin med jobbarkompisar i fredags och tårta och kakor igår så stod vågen på -0,6 kilo idag!! totalt -9,2 kilo sen september!!!
Stockrosen:
Till frukost kan jag äta lite osockrad yoggi (yoggi mini), eller osockrad nyposoppa. Till det en kopp te och lite finn crisp. Eller bacon och ägg av något slag...kokt, stekt, äggröra...
Rågkusar (bröd) ska ju vara GI vänligt har jag läst.
Till lunch blir det ofta det som är kvar sen kvällsmaten.
Jag kör fortfarande på jag med... men har inställningen att man måste kunna unna sig något onyttigt ibland...det mår man (jag) bara bra av
Har ju i alla fall snart uppnått mitt första delmål! sen kommer jag köra stenhårt efter nyår för att gå ner ytterligare 10 kilo innan vi startar syskonverkstaden
pepp pepp!
Bra jobbat söta sötnos!!
keep on!
På nyår är vi bortbjudna, så man vet aldrig vad det blir för mat då
spännande...tror dock att det blir fläskfilé av något slag till huvudrätt och tosca päron till efterrätt med vaniljglass
det brukar vara det stående önskemålet från alla *hehe*
Tosca päronen består av konseverade päron halvor som man häller över tosca massa över och ställer in i ugnen. Sen serveras de varma päronen med vaniljglass! *mums* sjuuuukt gott...men inte speciellt GI
Ingredienser:
1 burk med päronhalvor (ca 8 st) i sockerlag
Toscasmet:
50 g smör eller margarin
1 liten påse, ca 30-50 g mandelspån
¾ dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
Gör så här:
Smörj en ugnsfast form. Häll av spadet från päronhalvorna. Lägg päronhalvorna i formen.
Gör toscasmeten. Ta fram en kastrull. Smält matfettet. Tag kastrullen från värmen.
Rör ner mandelspån, socker, mjöl och grädde. Rör till en jämn smet. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och låt koka upp under omrörning och låt sedan sjuda ett par minuter tills smeten tjocknar.
Klicka ut toscasmeten över päronen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 225°C i 15 minuter tills toscasmeten fått fin färg.
God fortsättning alla!! nu jäklar kör vi!!! 2010 blir vårat år!...vårat smala år! Hejje GI!
Vägning idag efter två veckors ledighet över jul & nyår. Har unnat mig precis ALLT....åt potatis till julmaten, choklad, efterrätt, knäck och blandgodis. Skumpa och vin på nyår, likör till kaffet...ja, verikligen levt "normalt" och tro det eller ej, men vikten står på exakt samma gram som för två veckor sedan! *puh*
Så nu är det bara att fortsätta köra på!
Kämpa på alla glada GI:are!
LillYmer....det fina med GI är ju att du inte behöver gå hungrig! och den feta maten gör dessutom att man känner sig mätt fortare och längre!
Blir man hungrig eller sugen på kvällen eller mellan målen så kan du vispa lite grädde, blanda i bär (hallon, jordgubbar tex.). Keso med bär. Brieost och ett päron. Osockrad nyponsoppa med keso. Kesella med frysta hallon/mango som man mixar med lite sötningsmedel (blir som glass).
Jag gottar mig hela tiden....tänker inte på tider, äter när jag vill och det funkar kanon för mig...saknar ingenting...men blir man dundersugen på potatis eller mackor eller så...unna dig det då 1 gång i veckan! lovar att det inte gör så mycket
söta sötnos....förmodligen är inte päron den nyttigaste frukten enligt GI, men jag har alltid unnat mig en frukt om dagen om jag velat...och det har funkat för mig
Det finns så många olika direktiv inom GI...någon skriver att man ska undvika frukt helt...en del säger ta en frukt om dagen...och en del säger ät så mycket frukt du vill...så jag satsar på ett päron om jag är sugen på sött och frukt
Hittade denna nu...ser ju ut som att päron har rätt lågt GI endå...
www.totalen.se/halsa/gi/gi_tabell.htm
1. Det är så fruktansvärt lätt!! (jag tränar inte, promenerar inte, sitter hemma på röven och har ändå gått ner 11 kilo)
2.Det finns så otroligt mycket gott att äta som inte innehåller kolhydrater!
3. Man mår bättre med ett stabilt blodsocker och utan sockerberoende!
Vad säger ni tjejer om att lyxa till det lite till kvällen? (lilllördag ju
) har precis hittat ett GI recept på chokladmousse! snabbt och lätt...står nu på kylning i kylen
2 pers.
100 gram mörk choklad (minst 60%) som man smälter
1 äggula som röres i den smälta chokladen
1 dl vispad grädde som man tillsätter i choklad smeten
Klicka upp moussen i två glas. Ställ kallt i minst en timme...klart! Servera med lite vispad grädde.