Stenbitsrom och sånt...?
Är det ok att äta stenbitsrom och sånna röror? Det står inte så utförligt om sånt på livsmedelsverkets hemsida. Är det någon som vet något om det?
Är det ok att äta stenbitsrom och sånna röror? Det står inte så utförligt om sånt på livsmedelsverkets hemsida. Är det någon som vet något om det?
Jag har också funderat över detta... Jag tycker det finns en hel del livsmedel som det inte står något om på livsmedelsverkets hemsida, majonäs t ex... Det står i a f att det är ok med förpackad stenbitsrom... Jag åt romsås i helgen och hoppas att Skrutten inte tagit skada av detta...
Kaa
Hejsan...
Har hört att man kan äta igentligen vad som helst, men inte ofta under graviditeten. (Vilket menas en/ett par ggr)
Som min mor alltid säger.... "Jag är mor till 5 barn och på den tiden var det inte ens snack om vad man kunde/inte kunde äta!"
Jag tror faktiskt inte att ni behöver oroa er, men är ni oroliga, så ring till livsmedelsverket. De kan säkert svara på era frågor.
Kram Insan
Majonnäs är helt ok så länge man inte gör den själv (råa äggen)...
Kaviar är helt ok, men just stenbitsrom är jag osäker på... men den är ju gjord på samma sätt som Kalles kaviar förutom att det inte är någon majonnäs i så det borde vara ok....
P.S Visste ni att "Stenbitsrom" egentligen inte finns???? Det är hanen som heter Stenbit... vad honan heter vet jag inte, men när jag jobbade som fiskare i Bohuslän så kallaes honan för "Kwabbso", och det låter väl inte lika fint kanske D.S
Råa ägg kan man äta om de är från sverige....
Man får väl tänka på att dödligheten för barn var mycket större förr i tiden så visst gör alla förbud någon verkan...
Det enda jag läst att man inte ska äta är löjrom!
Kramar//Jennie
TeaSpoon!
*tittar strängt* Jag tycker verkligen inte att det är något fel på ordet "kvabbso"!! :) Men du har rätt, stenbitsrom är en lika knasig benämning som "tjurmjölk" eller "ägg från frigående sprättuppar"!
Sjuryggsrom kanske låter bättre?
Till ämnet: Stenbits-/sjuryggsrom är helt OK. Jag åt även löjrom några gånger och mådde ypperligt av det (likaså bebban). I måttliga mängder vid speciella tillfällen kan jag inte tänka mig att det är skadligt. Läs gärna mitt inlägg "Det ställs höga krav på gravida" (finns under Hälsa/Kost) så förstår ni vad jag menar. Akta er för överdriven oro! *kram*
Tack alla ni!
Vilket roligt namn du hittade på Kvabbso! Det låter så fint sååå.
Japp, jag ska sluta nojja mig. Värst är att stå över gravade laxen på julbordet som är min favorit. Får hålla mig till sillen istället.
KCmama, vad är det för skillnad på löjrom och annan rom? (jag äter det så sällan)
Angelica, Jag har också hört att svenska råa ägg är ok!
Kramisar / Duttis
*skrattar* Det är INGET fel på kvabbso...
Och Duttan... det är inget påhittat ord... iaf inte om man bor i kustbandet i bohuslän...
Teaspoon,
är gammal norrlänning så mycket knasiga ord får man höra när man flyttar neröver. *skattar* Vilket annorlunda jobb du haft som fiskare. Fiskade en hel del när jag bodde i Norge. Mest torsk och sej. Det var så spännande. Fast du kanske var på fiskebåt. Det blir väl annat antar jag.
Kvabbso, hur kom det sig att du tog namnet?
Jag blundade och pekade i svenska akademiens ordlista! (sant!!)
Löjrom kommer oftast från Östersjön och omfattas i så fall av "Östersjöreglerna" (max 1 gång/mån). Ibland kan den komma från Vänern, och då räknas det som insjö och ska kanske undvikas, men liten mängd vid enstaka tillfälle kan ju inte vara så farligt.
Jag ringde till livsmedelsverket för nån månad sedan och frågade om just löjrom eftersom det inte står nåt om det på deras hemsida. Hon som jag pratade med letade en stund bland sina papper och hittade där ett utlåtande från en av livsmedelsverkets experter som sa att man ska undvika löjrom. Anledningen var att salthalten gör att eventuella listeriabakterier kan överleva. Förpackad stenbitsrom (typ röd el. svart kaviar från abba på burk) är dock ok att äta.
jag hade dille på stenbitsrom ochgräddfil i min förra graviditet! Jag lovar jag "drack" sånt hur mycket som helst! Det låter äckligt idag men Bm sa inget om det då. Jag vet att jag frågade. (Röd & Svart Stenbitsrom fr Abba)
Kvabbso; Coolt namn du har, och sättet du tog det på- stencoolt alltså
Lolinonda! Totacockok soså momycockoketot...
Jag har kollat i mina gamla papper och där står det att man kan äta förpackad löjrom. Däremot ska man vara försiktig med sådan rom som säljs i lösvikt i affären. Inte för att jag tror att den är äldre och sämre än förpackad rom...
Tavi! Det låter inte äckligt utan låter mer som en vision av paradiset! Mmm, dricka gräddfil och stenbitsr - f'låt - SJURYGGSROM! det måste vara underbart!