• kvabbso

Stenbitsrom och sånt...?

TeaSpoon!

*tittar strängt* Jag tycker verkligen inte att det är något fel på ordet "kvabbso"!! :) Men du har rätt, stenbitsrom är en lika knasig benämning som "tjurmjölk" eller "ägg från frigående sprättuppar"!
    Sjuryggsrom kanske låter bättre?

Till ämnet: Stenbits-/sjuryggsrom är helt OK. Jag åt även löjrom några gånger och mådde ypperligt av det (likaså bebban). I måttliga mängder vid speciella tillfällen kan jag inte tänka mig att det är skadligt. Läs gärna mitt inlägg "Det ställs höga krav på gravida" (finns under Hälsa/Kost) så förstår ni vad jag menar. Akta er för överdriven oro! *kram*

• kvabbso

Jag blundade och pekade i svenska akademiens ordlista! (sant!!)

Löjrom kommer oftast från Östersjön och omfattas i så fall av "Östersjöreglerna" (max 1 gång/mån). Ibland kan den komma från Vänern, och då räknas det som insjö och ska kanske undvikas, men liten mängd vid enstaka tillfälle kan ju inte vara så farligt.

• kvabbso

Lolinonda! Totacockok soså momycockoketot...

Jag har kollat i mina gamla papper och där står det att man kan äta förpackad löjrom. Däremot ska man vara försiktig med sådan rom som säljs i lösvikt i affären. Inte för att jag tror att den är äldre och sämre än förpackad rom...

Tavi! Det låter inte äckligt utan låter mer som en vision av paradiset! Mmm, dricka gräddfil och stenbitsr - f'låt - SJURYGGSROM! det måste vara underbart!

Svar på tråden Stenbitsrom och sånt...?