• Thi 08

    Nattning

    Tips från någon som har ett svårnattat barn?

    Min dotter ligger och snurrar 2 timmar vardera kväll, sedan sover hon gott hela natten. Hon har nog svårt att varva ned.

    Problemet ligger inte i för lite aktiviteter, vi är ute och träffar andra barn med föräldrar nästaintill varje dag, besöker öppna förskolan, är en del i simhallen och plaskar, lekparken osv.

    Ger henne välling precis innan hon ska sova.

    Hon ligger i min säng tills hon somnar, lägger jag henne i egen säng blir hon jätteledsen.

    Måste vara flera som har detta "lyxproblem", fast i längden är det tröttsamt.

  • Svar på tråden Nattning
  • Cerdrica
    Jiminette skrev 2009-10-15 19:50:22 följande:
    Det där barnet är inte svårnattat, det är du som är kinkig och bortskämd. Skaffa dig ett riktigt problem och återkom. Men du kan ju alltid ge barnet en sobril och lite vin så somnas det nog direkt.
    Barnet är nyadopterat!!! TS är ny mamma! En lite trevligare ton vore trevligt oavsett.

    Kan tyvärr inte tipsa dig TS men det finns säkert andra, trevliga människor som kan hjälpa till.
  • Kya

    är du säker på att barnet är trött när du nattar henne? om du tittar lite mindre på klockan och mer på hennes signaler kan du säkert korta ner tiden.
    hur gammal är hon? hon kanske somnar lättare i din famn än i en säng? all nattning behöver inte nödvändigtvis ske i en säng.


    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Thi 08

    Oj vilken löjlig människa vi fick in här då


    Jiminette skrev 2009-10-15 19:50:22 följande:
    Det där barnet är inte svårnattat, det är du som är kinkig och bortskämd. Skaffa dig ett riktigt problem och återkom. Men du kan ju alltid ge barnet en sobril och lite vin så somnas det nog direkt.
  • Kya
    Jiminette skrev 2009-10-15 20:01:00 följande:
    Löjligt är väl om man gör ett problem av att ett barn tar sig en stund på sig att somna och göra ett problem av det. Klena morsor - stackars barn.Sitta och gnälla för ingenting. Väx upp och ta lite ansvar. Klipp dig! Skaffa ett jobb.
    men du, lugna dig. man kan göra nattningen lättare, utan att det går ut över barnet.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Sally

    TS - hur gammal är din dotter? Sover hon middag? Vi slutade med att sonen fick sova middag när han var nästan 3, då nattningen tog 2 timmar. Nu går det på 20-30 minuter (3-4 böcker).

    Vissa barn får också en kick av välling. Kanske försöka ge henne välling en halvtimme innan läggdags? Då kan man borsta tänderna efteråt...

  • Thi 08

    Sally:

    Min dotter är lite över ett år. När jag var i Vietnam samt första tiden hemma i Sverige, somnade hon ganska omedelbart, detta har uppkommit för ungefär en månad sedan. Jag skulle inte kalla det ett problem, men självfallet undrar jag hur man kan lösa det på bästa sätt för hennes del. Nu är vi en period där jag vill att hon ska somna i en säng (min eller hennes), förr vaggade jag henne i babysittern till sömns vilken hon nu är för stor för (maxvikt 8.6 kg). Det är en period här där vi ska inarbeta ett nytt sätt att somna och antagligen är det därför det tar tid. Alla tips är bra tips (även om jag hoppar det med vin och sobril )

  • Thi 08

    Hej,

    Jag ser på hennne att hon är trött, oftast väldigt trött. Ändå är det som att hon kämpar för att vara vaken. När jag var i Vietnam brukade jag vagga henne i famnen till sömns, sedan behövdes inte det längre efter en viss period.


    Kya skrev 2009-10-15 19:55:52 följande:
    är du säker på att barnet är trött när du nattar henne? om du tittar lite mindre på klockan och mer på hennes signaler kan du säkert korta ner tiden.hur gammal är hon? hon kanske somnar lättare i din famn än i en säng? all nattning behöver inte nödvändigtvis ske i en säng.
  • Ingrid Marie

    Hej.

    Kanske problemet snarare kan vara för mycke aktiviteter? Ju mer man gjort och upplevt under dagen, desto mer ska bearbetas innan man kan somna in.

    Jag tycker det låter så bra att du ligger där med henne tills hon somnar. Jag tror inte du ska ändra på något, utan bara se det som att hon behöver denna stund varje dag för att, som du själv skriver, varava ned.

    Visst är era nattningar långa, men om dessa timmar förflyter utan förtvivlad gråt och ångest inför insomningen så är ditt barn mer lyckligt lottat än många andra relativt nyhemkomna.... Min lilla grät förtvivlat varje kväll, vågade inte somna. Det pågick i många månader och återkom sedan i perioder om det hände för mycket runt oss eller när hon kom in i en ny utvecklingsfas.

    Ville också skriva att det går över. Just som det pågår känns det som om det aldrig kommer sluta, men tiden går och barnet förändras och rätt vad det är somnar de på några minuter. Ge det ett par år bara... ;)

  • JMSR

    Nu är ju vår dotter lite äldre, 21 mån, vi hade lite problem för nån månad sen hon va trött men skulle inte sova hon sov då i spjälsäng hon ställde sig upp o va smått hysterisk, vi började lägga henne hos oss gick bra ett par gånger sen kröp hon iväg o gick runt i huset istället. Sen köpte vi en juniorsäng, alltid samma sak varje kväll 19:00 borstar vi tänder o nu kan man tom säga ska vi gå o sova så går hon in o lägger sig själv o väntar med sagan i handen till vi kommer med välling. Sen blir de välling o saga sen säger vi gonatt o släcker. Oftast somnar hon på mellan 25 och 50 min lite olika.

    Men..nu har ja inte erfarenhet av adoption på nåt sätt och vi behövde verkligen ny säng ny rutin. Jag ringde till BVC och dom gav mig rådet. Kolla med dom, dom har ju mer erfarenhet och vet hur ditt barn mår i övrigt. Lycka till!

  • Thi 08

    Nej att lämna henne fungerar inte, hon blir jätteledsen När jag ligger bredvid henne är hon lugn och harmonisk. Jobbigt om hon som ditt barn hade varit ledsen även med mig bredvid. Då känner man sig maktlös kan jag tänka.

    Är det någon som har tips på bra natt/vagg musik för barn?

    Jag tror inte hon är överstimulerad, vi ser till att aktivera oss men alltid under lugna former. Iof är det tufft att veta när det blivit för mycket intryck för barnet. Oftast känner man sitt eget barn bäst och jag anser att hon är likadan oavsett vad vi gjort under dagen. När vi aktiverat oss lite mer är hon snarare jättelycklig på kvällen, man ser i hennes ögon hur lycklig hon är över att träffa andra barn ! Hon är ett väldigt socialt barn.

    Ingrid Marie skrev 2009-10-15 21:18:24 följande:


    Hej.Kanske problemet snarare kan vara för mycke aktiviteter? Ju mer man gjort och upplevt under dagen, desto mer ska bearbetas innan man kan somna in. Jag tycker det låter så bra att du ligger där med henne tills hon somnar. Jag tror inte du ska ändra på något, utan bara se det som att hon behöver denna stund varje dag för att, som du själv skriver, varava ned.Visst är era nattningar långa, men om dessa timmar förflyter utan förtvivlad gråt och ångest inför insomningen så är ditt barn mer lyckligt lottat än många andra relativt nyhemkomna.... Min lilla grät förtvivlat varje kväll, vågade inte somna. Det pågick i många månader och återkom sedan i perioder om det hände för mycket runt oss eller när hon kom in i en ny utvecklingsfas. Ville också skriva att det går över. Just som det pågår känns det som om det aldrig kommer sluta, men tiden går och barnet förändras och rätt vad det är somnar de på några minuter. Ge det ett par år bara... ;)
Svar på tråden Nattning