• Daggdroppen

Vita hem

Välkommen till Vita Hem tråden!

Vi fortsätter att inspirera varandra och diskutera vårt gemensamma intresse, d.v.s. inredning med vitt som bas.

Vi har en härlig tid framför oss. Senhöst, vinter, advent, jul, nyår... Är säker på att det kommer att bli många godbitar. Jag längtar! Längtar ni?

Även fast vi är många gamlingar här så är alla nya också varmt välkomna!
  • Svar på tråden Vita hem
  • Peak

Mimmi 71 skrev 2009-12-02 12:26:26 följande:

Min pappa vill ge oss en utlandsresa i julklapp lite med baktanke att få sällskap för egen del Har ni något förslag på ett bra och ekonomiskt resmål i slutet av mars/blörjan av april?
    jag tycker alltid Thailand Det är mitt favoritresmål, har varit där 5 eller 6 gånger nu! Sen drömmer jag såklart om andrafina ställen, men dock har jag inte råd att åka dit än

Nytt i min blogg (kan inte länka) fin adventskalender jag fått!
  • Mimmi 71
    Pums skrev 2009-12-02 13:47:09 följande:
    Är det värme ni vill ha eller storstad?
    Japp! Sol, bad, varmt och avkoppling. Barnvänligt, prisvänligt och inte för långt bort då det bara blir en vecka och lillemannen skall klara av flyget.

Peak: Mao så känns det som Thailand inte klarar dessa krav även om det vore en dröm. Prismässigt så tror jag pappa skulle gå med på detta (han önksar USA ) men jag tror inte vi vill ta emot så mycket
  • numberone
    Tjock kulan skrev 2009-12-02 09:17:44 följande:
    Då har jag missuppfattat, trodde ett fönster i huset skule bytas ut mot dubbeldörrar och sedan skulle altan byggas. Ja ja jag tror ändå att det blir fint med eller utan dubbeldörrar .Fluffiga: oj vad jobbigt, har du talat med personalen om att de får hjälpa honom med påklädningen? kanske det skulle göra saken lite bättre för honom.
    Ja haha jo det är sant.... Det är en altandörr och så en liten smalare "dörr" som man kan vika ut. Fast det blir nog ingen altan där trots allt utan det kommer nog bli en rejäl öppning där när/om vi bygger ut till Ellens rum, träningsrum, badrum och förråd för alla hjälpmedel. Då blir vårt vardagsrum kök istället...

Är lite inne på en grånyans på tapeten, för att få fram det vita mer...
  • Pums
    Mimmi 71 skrev 2009-12-02 14:05:03 följande:
    Japp! Sol, bad, varmt och avkoppling. Barnvänligt, prisvänligt och inte för långt bort då det bara blir en vecka och lillemannen skall klara av flyget.Peak: Mao så känns det som Thailand inte klarar dessa krav även om det vore en dröm. Prismässigt så tror jag pappa skulle gå med på detta (han önksar USA ) men jag tror inte vi vill ta emot så mycket
    Kanarieöarna är ju varmt i alla fall vi den tiden...
  • Mimmi 71
    Pums skrev 2009-12-02 14:10:14 följande:
    Kanarieöarna är ju varmt i alla fall vi den tiden...
    Ja, fast jag tycker att det är ett litet tråkigt resmål. Men man kanske skall vara praktisk och realistisk.
  • Peak

Mimmi 71 skrev 2009-12-02 14:05:03 följande:

Peak: Mao så känns det som Thailand inte klarar dessa krav även om det vore en dröm. Prismässigt så tror jag pappa skulle gå med på detta (han önksar USA ) men jag tror inte vi vill ta emot så mycket
    Nej flyget tar väl minst 10 h så det är ju lite tradigt! Men när vi åkte sist mellanlandade vi i Bangkok så det tog längre tid än så, vår son var ju nästan 3 år när vi åkte (antar att din är mindre ) så vi var också oroliga för flygresan men han sov hela vägen dit och hela vägen hem! På väg hem skulle han få sin kvällsvälling på planet (nattflyg) men han somnade innan vi ens hann upp i luften tror jag så vi fick väcka honom när vi hade fått värma den! Sen sov han tills frukosten serverades när vi flög över Sverige igen! Så det KAN gå bra också Man hör mest om de som har det jobbigt, ville bara jämna ut lite!
    Så även om flygresan kan vara dyrare ibland så är det billigt att leva, vi jämförde tex när våra släktingar åkte till Kanarieöarna med vår resa och det blev nog lika dyrt! Thailand är ju så lätt att boka själv också, man tittar i katalogerna vilket hotell man gillar och bokar sedan direkt på hemsidan och sparar ca 20.000 på att boka själv mot att åka med exempelvis Ving!

Sorry långt inlägg...men tips till er som vill till Thailand, boka själva! Jämförde nyligen reguljära biljetter och boka hotell själv mot exakt samma hos Ving, på 2 vuxna och ett barn skiljde det just 20.000!
  • Bellevue
    Pums skrev 2009-12-02 09:54:01 följande:
    Har precis skickat iväg ett mycket långt mail till en vän till mig. Vi har länge varit varandra mycket nära men sista året har vi glidit ifrån varandra. Nu lättade jag mitt hjärta om skrev ner allt jag kände att hon hade gjort som jag var besviken över, vilket nog kommer chocka henne. Svårt att beskriva så här kort men hon kan vara väldigt dominant och det kan vara ok men när det sen inkräktat på både mitt bröllop som var i juni och sen jag fick barn så känner jag att jag blivit så besviken. Jobbigt men tror det bästa är att jag nu skrivit ner allt till henne så får vi se vad som händer.
    Oj! Jag har väl inte smittat av mig hoppas jag....
    Hoppas du känner en lättnad nu när det är gjort, gissar att du kanske också har en liten smula ont i magen. Det har jag. Hoppas det löser sig och att hon kan förstå dig. Hon är ju galen om hon inte vill ha dig som vän jue!

Jisses, min "syster" är inte klok hon. Nu kan jag inte skriva i vår kusins logg på facebook utan att hon ska kommentera det jag skriver på ett otroligt bittert sätt.
    "Det kan sluta med att du inte fått den iaf sen....har varit med om det och att jag "gett bort" saker jag lånat ut. Antagligen vart den väl använd....blev chockad......."
    "Tveksamt.....kanske vart glad över att bli utbytt eftersom ingen använde den" Dom där två sakerna skrev hon när jag skojade med kusinen och sa att hon kunde få vår gamla tvättmaskin som tog livet av sig.
    Hmmm, tycker inte jag gör annat än tvättar....
    Svarade inte henne mellan hennes inlägg utan kommenterade bara en sak kusinen skrev. Verkar som hon ska tvinga mig ge upp släkten också. Usch vad vidrig hon är
  • Tjock kulan

Hejsan
    Att göra slut med vänner som man inte har något gemensamt med eller som bara tar energi är sundt. Inget konstigt enligt mig, man utv ju som tur är hela livet och om inte ens vänner oxå utv så är det ärligast att säga som det är men på ett respektfullt och konstruktivt sätt.
    Nu är apelsinkolan färdig, ska ge den som ett litet bidrag till förskolans julbasar.

Fluffiga: Här är receptet blanda 3 dl vispgrädde, 1 dl ljus sirap. 3 dl strsocker och 1 tsk 12% ättika i en tjockbotnad panna. Låt det stormkoka tills det börjar tjockna. Ta då och droppa lite av kolan i ett glas med kallt vatten. Kan du forma kolan till en kula så är den färdig om inte så låt den koka ett tag till. När kolan klarar kulprovet drar du den till sidan och blandar i rivet skal från två apelsiner. Häll kolan i en väl oljad form 15'15 cm och låt kallna innan du skär kolan i bitar och virar in i bitar av bakplåtspapper eller cellofan

• Peak
    Pums skrev 2009-12-02 10:25:38 följande:
    Ja det är svårt det där med vänner. Hon har alltid varit speciell i sitt sätt men jag har tyckt att det bra övervägt det dåliga så då har man inte brytt sig. Men när vågskålen på det negativa börjar väga tyngre då undrar man varför man är vänner....
    trist det där, hoppas hon kan få sig en tankeställare och bli en bra vän!

Har också märkt att vissa "vänner" saknar jag inte, när jag väl är med dem så förstår jag varför. De är dåliga på att lyssna, pratar mest om sitt eget och kommer aldrig ihåg saker man berättat om eller saker man ska göra. Känns respektlöst på något sätt. Och när de behöver hjälp så passar det men när man själv skulle behöva deras hjälp ekar det tomt...