Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Mina inlägg blir sporadiska ser jag och jag hinner aldrig läsa ikapp ordentligt.

Har en hel del gäster nu, mest varje dag.

Surfar bara en stund för jag letar efter info om affektkramp/affektanfall.

Har någon av er erfarenhet av det?

Julia har antagligen det och jag skulle vilja veta mer om det. Hennes första anfall kom vid ca 7.5 månader och sedan dess har det varit några, kanske 6-7 stycken.

De kommer alltid strax efter att hon trillat omkull,  antingen från sittande eller från stående och slagit huvudet. Det är inga farliga eller hårda fall utan ibland kan hon slå sig mer utan att hon får anfall. Det är i samband med att hon är trött som anfallen kommer.

Ett anfall ser ut på det sättet att hon ramlar, börjar skrika, jag tar upp henne, hennes ögon rullar bakåt och hon stänger dem samtidigt som kroppen och nacken blir slapp. Huvudet trillar alltså bakåt och hon blir alldeles livlös i kroppen. Hon är onåbar under ett par sekunder och är avsvimmad. Igår var längsta anfallet hitills så jag ringde läkare som sa att det antagligen är affektanfall. Nu när jag läser om det ser jag att det är ärftligt så det kanske förklarar varför jag också har lätt för att svimma. Hittills när det har hänt har jag antagit att Julia också har lätt för att svimma, precis som mig. Men tanken om epilepsi har också funnits.

Har någon av er vait med om samma sak???? Som jag förstod var det väl vanligast hos barn i trotsåldern. Jag skulle bli glad att höra om andras erfarenheter av detta.

Nu borde jag ta över golvet med dammsugaren före gsterna kommer...

• Daggdroppen

Nu har gästerna åkt.

TACK för era svar om både blogg och anfall!

Har nu läst på lite mer och det verkar väl nog vara en affektkramp. Tack Versan för att du kollade med din mamma! Jag ska garanterat ha koll på Julia och vid minsta förändring ska jag minnsann begära remiss. Frågade också av läkaren idag men han tyckte inte att det i det här skedet var nödvändigt med undersökning. Men ändrar anfallen karaktär eller blir längre ska jag återkomma.

Det vanliga är väl att man får anfallen efter att t.ex. ha blivit skrämd men i vissa fall kan det också komma genom slag mot huvudet. Eller var det smärta överlag? Minns ej. Hursomhelst kom jag att tänka på en händelse då jag var liten. Jag har alltid haft lätt för att svimma men jag har bara krampat en gång. Jag minns då jag fick jätteont i magen i bastun. Hann bara ta mig ner från bastulaven då jag svimmade och mamma sa att jag hade legat och krampat en ganska lång stund. Efter det var jag normal igen. Vi åkte aldrig in och jag har aldrig haft det igen, kanske var det just en affektkramp iom att det är ärftligt.

mj82 skrev 2009-10-17 16:37:38 följande:
    hej! slänger in en fråga o hoppas på svar här. ni har säkert målat något bord vitt. vad använder ni för färg? har hämtat ett gammalt ekbord idag men vill ha det vitt så det ska målas. tips o råd på hur jag går till väga. någon som har bild på ett egenmålat bord? måste väl nästan vara någon färg som tål en del då det slits en hel del just på matbordet. att det är en yta som ska tåla mycket.
    Är det ett matbord borde det nog kanske målas med en högblank färg och ingen halv eller helmatt. Just för att det ska gå att torka av lättare. Sedan ska jag inte uttala mig om märken för att vi inte har samma som er.
    versan skrev 2009-10-17 15:48:37 följande:
    Här I Norrland kallar vi dom för Pannlappar för inomhus (ugnen) Grillvantar för Utomhus (grillen)
    YES! Ja men då så! Då var jag inte ut och cyklade
  • Daggdroppen

Tack igen alla för era svar angående anfallen!

Det är såklart otäckt men jag är ganska lugn ändå. Kanske är jag det på grund av att själv har svimmat (och gör det än ) ganska mycket under årens lopp.

Men det är skönt att veta vad det är iaf! Hoppas bara att hon inte börjar få anfall när hon blir upprörd osv som många tydligen kan få.

Har uppdaterat bloggen, bland annat smygtitt på skåp:

www.lantligharmoniochsmabarnskaos.blogspot.com

Nu borde jag väcka tösen så jag hinner ge henne lunch före vi ska till läkare. Idag är det antagligen öroninflammation.

Annars så är det full rulle. Makens syster med familj är här (eller nere vid farmors men de kommer hit också) och efter det kommer min bror med familj.

• Daggdroppen

Nu har vi haft besök hela dagen!

Och imorgon klockan 8.15 kommer nästa familj! Ser framemot det massor! En av mina bästa vänner under studietiden som jag inte träffat på 3 ÅR!!!! Herregud så skoj!!!!! Hon undrade lite försiktigt om hon faktiskt kan vara hela dagen, ända till 17 då hennes make slutar jobbet. Jag skrattade och sa att vi kommer ju att behöva en vecka på oss att prata om allt, minst! Så vi bestämde att hennes make också kommer hit efter jobbet på kvällen. Blir så himla skoj att träffa dem (och deras dotter som jag aldrig sett!)

• Daggdroppen

Yes! Nu har jag shoppat lite kläder

Fick rabattkod 50 % på ellos så jag kikade lite vad det fanns. Den gällde alltså alla märkesvaror den här gången så jag passade på att kika på Esprit. Hittade massor som jag skulle kunna tänka mig, och dessutom på sale. Spana in casualtröjorna!!! Tyvärr kan ju inte koden användas på reaprodukter, men jag passade på att köpa jeans för den istället. Plus tre Esprit tröjor då. Supersnygga!

Nytt i bloggen:
    www.lantligharmoniochsmabarnskaos.blogspot.com/

• Daggdroppen

Nu har jag skummat tillbaka lite. Ser att flera hittat hit. Kul!

Tjockkulan: Jag vet inte riktigt när jag ska börja jobba... Kanske nästa höst då hon är 1½. Men jag skulle gärna vänta tills efter jul nästa år... Får se! Med Julia är det bra, hon är en akiv liten tjej som älskar att busa och nästan alltid är på bra humör. Bara mamma är nära iaf. Hur har ni det då?

MissGoldie: Välkommen in!

Allers jultidning var helt ok! Tror jag ska ta fram fjolårets tidningar snart också. Och året före det. Minns att de var bättre!

• Daggdroppen

Tittar in!

Stackars kissekatt som har uvi

Här börjar det bli full fart på våra tre kattungar. Gissa om barnen gillar det Vi kommer att ha dem ända till kring lucia antagligen. Efter det får två av dem nya hem, men en behåller vi ju Myyysigt!

• Daggdroppen

Åh, Jag blir GALEN!!!!{#lang_emotions_demon}{#lang_emotions_djavulsk}{#lang_emotions_yell}

Krånglar med att överföra bilder för framkallning. Problemet är antagligen att jag har får många och för stora bilder så nu testar jag en annan sida och att ha bilderna nerpackade... Får se om det hjälper. Men det kommer att  ta lääääänge!

Dessutom krånglar bloggen. IGEN! Kan ni se den? Jag kommer inte ens in utan får bara ett felmeddelande.

Underbara teknik, NOT!

Svar på tråden Vita hem