• versan

Vita hem

numberone skrev 2009-10-29 11:12:08 följande:
    Låter som agnes.... Nemen fy sjutton för op.  Agnes fick feber i måndags och den är fortfarande hög och hon äter dåligt. CPR låg på 65 i tisdag och över 100 igår... men jag har inte nån aning om vad det innebär...
    Ohhh Huua!
    Det var hög CRP.

Jag själv har alltid ett CRP  som pendlar mellan 25 & 35 vilket påvisar att jag har en kroniskt inflamatoriskt tillsånd i kroppen.
    Enligt min läkare så skall ett CRP helst ligga under 10 för dom som är friska.
    Så 100 är ju högt men det finns dom som haft över 200 också så man dör ju inte av det utan det visar som sagt att man har någon sorts inflamation i kroppen.
    Hoppas hon kryar på sig...
    Håll oss underrättade.
    Skickar massor med Kryapåsig kramar till henne.

Lite om CRP som jag hittade på nätet. Intressant läsning.

CRP är ett protein i blodet som mäts när läkaren misstänker att man har en infektion eller inflammation.

Man får ofta lämna ett prov när man har en luftvägsinfektion, till exempel om det finns misstanke om lunginflammation

CRP-värdet kan också mätas för att kontrollera om man har en sjukdom som orsakar inflammation i kroppen, till exempel vid vissa sjukdomar i lederna och tarmarna. Eftersom CRP är ett mått på den inflammatoriska aktiviteten i kroppen, ökar ofta CRP-värdet när sjukdomen är i en aktiv fas. CRP-värdet används därför också för att kontrollera om den behandling man får är effektiv.

Provet kan även tas efter en operation för att kontrollera att man har återhämtat sig och att det inte finns tecken på någon komplikation, till exempel infektion.

Vad är CRP och var finns det?

CRP, som står för C-reaktivt protein, är ett protein som ingår i immunförsvaret och snabbt ökar i koncentration i blodet när man får en infektion eller inflammation. Redan efter åtta timmar kan CRP vara förhöjt. När man blir frisk går CRP snabbt tillbaka till vanliga värden igen.

Tidigare var det vanligt att lämna det prov som i dagligt tal kallas för ”sänkan” när man hade en infektion. Idag mäts istället CRP-värdet i blodet. CRP stiger fortare än sänkan, ger säkrare information och är mycket lättare att bedöma. Eftersom det går snabbare att få svar, kallas CRP ibland för snabbsänka.

När det gäller vissa inflammatoriska sjukdomar brukar däremot fortfarande sänkan mätas, ofta tillsammans med CRP.

Läs mer i 1177.se om infektion och inflammation. Länkar finns i kapitlet Fördjupning och länkar.

Hur tas provet?

Ett prov för att mäta CRP-värdet brukar tas med ett stick i fingret. Det går lättare om fingertoppen först värms, till exempel genom att hålla handen runt fingret en stund. På en vårdcentral eller akutmottagning är stick i fingret vanligast.

Ibland tas provet istället i armen med hjälp av en tunn nål som sticks in i en blodåder, en ven. Denna typ av blodprov kallas för ett venöst prov.

Provet kan tas när som helst på dygnet, utan några särskilda förberedelser.

När får man svar?

På vårdcentraler och akutmottagningar kan provet analyseras med ett särskilt snabbtest och då brukar man få svar efter omkring tio minuter.

Om provet skickas till ett laboratorium får läkaren svar samma dag eller senast dagen därpå.

Hur tolkas provsvaret?

Ett provsvar måste alltid vägas samman med hur man mår och vad eventuella andra prover visar. Enbart en mätning av CRP-värdet kan inte ge ett säkert svar på om man har någon sjukdom.

Hos helt friska personer är CRP oftast mycket lågt, mindre än tre milligram per liter. De vanliga värdena för CRP varierar beroende på vilken metod som används för att analysera proven. Med snabbtestmetod på vårdcentraler och akutmottagningar brukar värden över tio milligram per liter tolkas som förhjda. Om mätningen görs med de metoder som används på ett
    sjukhuslaboratorium, brukar värden över fem milligram per liter bedömas som förhöjda. Någon nedre gräns finns inte i de här fallen. Det är viktigt att komma ihåg att ett lätt förhöjt CRP-värde inte alltid leder till att man behöver behandling med läkemedel.

Höga värden, vad kan det bero på?

Höga halter av C-reaktivt protein i blodet kan bero på att man har en infektion som orsakas av till exempel bakterier. Ett CRP-värde över 50 milligram per liter för vuxna innebär i de flesta fall en bakterieinfektion som behöver behandlas. För barn ligger motsvarande värde på 25 milligram per liter. Om CRP är lägre kan man oftast avvakta med behandlingen och följa upp med en förnyad kontroll efter cirka ett dygn. Detta för att minska antibiotikaanvändningen i onödan.

Lunginflammation ger ofta ett CRP-värde som ligger över 100 milligram per liter. Det är bra att känna till att CRP-värdet kan vara lågt trots en kraftig infektion om man lämnar provet i ett tidigt skede av sjukdomen, inom cirka en dag från att symtomen brutit ut. Provsvaret måste därför alltid vägas i förhållande till hur länge man har varit sjuk och hur man mår.

När det gäller bakterieinfektioner i en begränsad del av de övre luftvägarna, till exempel halsfluss eller bihåleinflammation, krävs en mycket kraftig infektion för att CRP ska stiga till över 50 milligram per liter.

Virusinfektioner, exempelvis vanliga förkylningar, ger för det mesta ingen höjning av CRP alls, eller endast liten. Däremot kan kraftiga virusinfektioner, som influensa, ibland ge ett CRP-värde över 50 milligram per liter.

Efter en operation ökar CRP. Efter cirka en till två veckor brukar värdena ha återgått till vanlig nivå.

Vid andra inflammatoriska sjukdomar som till exempel reumatism eller inflammatorisk tarmsjukdom, bör CRP-värdet vara normalt om behandlingen har bra effekt. Om CRP stiger kan det tyda på att ytterligare behandling behövs.

Låga värden, vad kan det bero på?

Låga värden saknar betydelse.

• versan
    Amelié77 skrev 2009-10-29 11:46:32 följande:
    Jo, ännu en sak ang. CRP. Det mäter egentligen inte hur du mår IDAG utan hur du mådde IGÅR. Så fast man håller på och bli frisk så kan värdet ändå vara högt om man var i sämre skick dagen innan. Så förklarade läkarna för oss.
    Exakt! Så var det när vi var inne med lillstumpan i fjol.
    Så man får gå mycket på hur barnet ser ut att må idag. 
    Fast det ska gudarna veta man kan se hur frisk ut som helst & vara sjuk ändå behöver bara se hur dottern är när hon är sjuk.
    Hyn kan se fin ut & glansen är bra i ögonen, men det enda som syns är att hon är en aningen stillsamare.
    Men lika pratglad & glad fast hon kan vara jättesjuk.
    skumt men så har vi skumma gener i släkten.  
  • versan
    FluffyTina skrev 2009-10-29 12:06:34 följande:
    oj hittade ju en tråd till som passar mig. Hoppas man får hänga med här och kika och få inspiration.
    Välkommen in! {#lang_emotions_flower}
  • versan
    K a j s a s skrev 2009-10-30 10:35:58 följande:
    Hej hopp!Villa N - Jag springer, spelar golf och promenerar. Växlar med lite styrketräning.Gummsan - Man kan säga att jag har lagt ner den. Den ligger kvar vilande ifall jag någon gång skulle få för mig att börja blogga igen, men det verkar inte som om det blir så.Nu har jag lagt in ett par nya bilder i mitt galleri. Men jag varnar för färgchock! Inget för den som bara gillar vitt alltså!
    FIIIIINT ju.... Ibland behöver man en liten färgklick som livar upp.
  • versan
    Pums skrev 2009-10-30 07:44:54 följande:
    Godmorgon!!Tack för alla omtänksamma kommentarer om min lilla kisse. Ger henne nu tre olika mediciner så jag hoppas det ska bli bra snart.Idag ska hon också få en till toa att gå på på övervåningen.Vill Nordåker, usch låter inte alls kul, stackarn! Och ni som hade planerat utflykt och allt idag var det inte så? Hoppas han kryar på sig och att ni andra håller er friska.Jag har själv blivit lite förkyld och somnade som en stock i soffan igår vid halv nio, lite trött kanske.Och då passade min man på att publicera ett inlägg han skrivit i bloggen, den luringen!!Men läste det  själv  nu på morgonen och det var helt ok skrivet så om ni vill kika så är det som sagt nytt i bloggen, skrivet av min käre man då:snovitadrommar.blogspot.com/Om ni vill kommentera inlägget skriv då där, Fl är inget han är inne och kollar direkt, hi hi!Kram på er alla!!
    Vars bor ni igentligen (om du vill avslöja det)
    hihi... jag bor också i mellersta Sverige.
  • versan
    versan skrev 2009-10-30 11:00:03 följande:
    Vars bor ni igentligen (om du vill avslöja det)hihi... jag bor också i mellersta Sverige.
    Själv bor jag ca 2-3 mil från Birsta City Sundsvall
  • versan

Vore faktiskt Kul om det finns flera från mellersta Norrland så kanske vi kan dra igång en träff här.

• versan
    K a j s a s skrev 2009-10-30 11:14:21 följande:
    Villa N - Det är Mairo. Tack förrestenVersan - Jönköping här. Tack
    Ska vi byta sambo ett tag!
    Din verkar ju helt underbar.
    Jag vill också ha en sambo som gillar att gå på auktioner men icke.
    Min tycker jag drar hem " skräp" :-O
    fattar ni.... galna karl... han förstår sig inte på oss som gillar auktioner.
    muttrar & viskar tyst för mig själv "teknikskrälle" {#lang_emotions_cool} men han är go ändå min lilla teknikfreak.
Svar på tråden Vita hem