• Webbredaktör

Tvingades bära dött barn

Lisa, 35, fick vänta en vecka med sitt döda barn i magen.

18 veckor in i graviditeten märkte Lisa att något var fel. På Danderyds sjukhus i Stockholm konstaterade läkaren att barnet i magen var dött. Men först en vecka senare fick hon tid för att ta bort det döda barnet. Det skriver tidningen Metro.

– Barnet hade varit dött i fem veckor, berättar Lisa för tidningen och säger att det var hemskt att gå så.

- Ja, det var psykisk misshandel. Men jag fick i stället höra att det är bra att hinna ¬bearbeta, säger Lisa. När hon ringde runt för att se om hon kunde få en tidigare tid visade det sig att en del gynekologmottagningar hade ännu längre väntetider. Socialstyrelsen har i dag inga riktlinjer för hur den situation som Lisa hamnade i ska hanteras.

Vad anser du om att sjukvården inte har några riktlinjer kring hur den här typen av situation ska hanteras?

• Svar på tråden Tvingades bära dött barn
  • SofiaO
    Interlude skrev 2009-10-16 10:17:45 följande:
    När flickan i min mage dog i v 20 fick vi vänta 10 dagar tror jag det var. Så det är inte ovanligt. Planerad verksamhet kallas det Jag fick också höra att det var ett bra sätt att bearbeta. I och med att själva förlossningen var så dåligt skött från deras sida kan jag i efterhand vara tacksam över att jag hade tio dagar på mig att förbereda mig och söka information. Nu visste jag t ex att jag kunde få fotavtryck och bad om detta, hade med mig kläder och en filt, tog mycket fotografier osv. Hade jag kastats rakt in i det, och som det var nu med hel oerfaren och oengagerad personal, hade jag antagligen ångrat så mycket mer...
    Så har jag aldrig tänkt på det. Antagligen för att jag inte "behövt" (missförstå mig rätt).... Tragiskt att det inte sköts bättre inom vården, så att man själv ska vara tvungen att få reda på vad man har rätt till i ett sådant läge.

Men tack för att du öppnade ögonen på mig!
    Beklagar verkligen förlusten av er dotter....
  • Stark Längtan83

Mitt barn dog sent i magen i graviditeten, jag fick vänta ett dygn på att bli igångsatt och jag tyckte det var en fruktansvärd kväll/natt av dödsångest. kräkte upp ångesten flera gånger den natten.. det där med riktlinjer e klart svårt. i en sån här situation borde man försöka se till patientens önskan och försöka göra så så långt det  e möjligt. Hade jag fått vänta 1 vecka eller 10 dygn hade jag nog inte levt idag.. Hade aldrig klarat av det..vilken fruktansvärd situtuation. men det verkar som om det e olika eftersom en del tyckte de var bra att hinna bearbeta det hela lite..

• Elvirasmamma

Fyfan vad hemskt :S Måste vara ngt av det värsta som finns att få gå igenom det.. Och sen att föda ut ett dött barn. Kan inte ens föreställa mej hur jobbigt det måste vara...

• englarum2008

Det var det värsta jag hört! Har själv förlorat ett barn i magen o fick vänta över natten. Tyckte det räckte nog! inte nog med att man förlorat barnet ska man verkligen behöva genomlida detta med? usch! Får absolut inte vara så!

• LivetsUnderbaraStunder
    Webbredaktör skrev 2009-10-16 08:17:58 följande:
    Lisa, 35, fick vänta en vecka med sitt döda barn i magen. 18 veckor in i graviditeten märkte Lisa att något var fel. På Danderyds sjukhus i Stockholm konstaterade läkaren att barnet i magen var dött. Men först en vecka senare fick hon tid för att ta bort det döda barnet. Det skriver tidningen Metro. ? Barnet hade varit dött i fem veckor, berättar Lisa för tidningen och säger att det var hemskt att gå så. - Ja, det var psykisk misshandel. Men jag fick i stället höra att det är bra att hinna ¬bearbeta, säger Lisa. När hon ringde runt för att se om hon kunde få en tidigare tid visade det sig att en del gynekologmottagningar hade ännu längre väntetider. Socialstyrelsen har i dag inga riktlinjer för hur den situation som Lisa hamnade i ska hanteras. Vad anser du om att sjukvården inte har några riktlinjer kring hur den här typen av situation ska hanteras?
    Det är helt jävla oaceptabelt! Fy fan är det enda jag har och säga!
  • Vikingakvinnan

Självklart ska det finnas riktlinjer. Det är en skam att det saknas. Sen tycker jag att det inte behöver gälla samma för ett barn som dött i v13 som i v37.

Med risk för att bli hängd så tycker inte jag att det är "så farligt" med en veckas väntetid när barnet är så litet men alla är vi olika och INGEN ska må så dåligt som Lisa. Hon borde ha fått hjälp.

• MrsQ

Jag valde att gå med mina tvillingar i magen i någon/ra veckor för att jag själv ville det. Jag ville att min kropp skulle stöta bort de. Jag kunde bara inte acceptera att de bara var döda ...
    Jag ville känna smärtan o inte bara ta ut de som en vanlig abort. Jag ville känna smärta...

Jag tycker att det är hemskt synd att man inte kan få göra det valet själv.
    Låter konstigt/knäppt att det ska få vara så!!! 

• skrutthumlan2

Blev inte ett dugg förvånad när jag såg att det handlade om danderyds sjukhus!
    fick själv gå med min döda son i magen i 5 dagar när man konstaterat på samma sjukhus att hjärtat inte längre slog. det var verkligen hemskt att veta att min son inte levde längre därinne!
    Är väldigt besviken på danderyds sjukhus i stort, då de behandlade oss väldigt dåligt på många sätt!

Tycker det är sjukt att det inte finns tydliga riktlinjer i denna fråga!

• mortill31980

Jag tyckte att ett dygn var svårt... mitt barn dog i v 35 tror de,det upptäctes först i v 36 på MVC,och där fick jag ringa min mamma somfick skjutsa till sjukhuset för att konstatera att det var dött...och efter det ultraljudet fick jag gå en trappa upp för att ta fostervattenprov,fick en tablett och sen fick jag åka hem.... en hemsk nat hemma,för att åka tillbaka och bli igångsatt.... är tidigare snittad så vi ville snittas igen,men fick inte...det var en del av bearbetningensa de.
    Tyvärr blev värkarna för tuffa så livmodern brast och det blev efter en hel natts värkarbete akutsnitt,vilket för oss blev en lättnad.... jag fasade att se vårt döda barn. dagen efter rullade de in honom,men efter att ha legat en vecka i magen så var han inte så hel att titta på eftersom huden flagnat i ansikte och på kropp.
    Vi hade svårt att ta in att det var barnet jag haft i magen,kändes overkligt... så jag kan förstå att en veckas tid måste vara otroligt otäckt att gå med sitt döda barn i magen. Finns det inga riktlinjer så måste de införa det,för det är ju inte helt ovanligt att barn dör i magen. Vi reagerade som en del andra, att vi ville ta ut barnet direkt när vi fick veta...vi ville inte åka hem...man fick pngest att känna denna magen och veta vad som fanns därinne. Lider med henne!

• mssixty

Socialstyrelsen har inga riktlinjer står det, det betyder inte att det inte finns lokala riktlinjern ändå. Hos oss säger de att kvinnan ska behöva vänta så kort tid som möjligt. Om hon själv vill får hon oftast komma in samma dag (om det är tidigt i grav. får hon göra det hemma om hon vill), men det har hänt att kvinnor med ma som kommer till oss fått ligga på flersal för att det inte finns lediga enkelrum, DET om ngt är horriblet tycker jag. Som tur är har det hittills så länge jag jobbat gått att flytta kvinnan till en enkelsal alt tömt rummet på andra patienter innan fostret kommit. Alternativet är ju att slänga ut en av de på enkelrummen (som antingen är i samma/liknande situation eller svårt sjuka) eller flytta henne till en avdelning där personalen inte har ngn erfatenhet av sådana situationer.
    Vad ska man göra när det helt enkelt inte finns plats? Att ngn är i en fruktansvärd situation gör inte att det mirakulöst dyker upp en ledig säng.

• cancan

hej vill bara säga att jag förstår hur du känner om det kan vara till någon tröst. var med om ungefär samma sak i november 2007. om du vill prata kan du skriva till mig i min gästbok.
    massor av kramar

• kikkan79

Verkligen hemskt att behöva utstå om man inte vill.

Själv dog min dotter i magen i v.22.
    När läkarna sa åt mig att gå hem tyckte jag först att det var tortyr. Men sen ändrade jag mig.

I min lilla "bubbla" som jag levde i så tänkte jag hela tiden att om min lilla bebis bara får stanna där så kommer den börja andas igen för det e ju så bra i magen.

Ja känslorna e många men för min del i efterhand kändes det bra. Gick dock bara fem dagar.
    Jag behövde den tiden mentalt för att hinna berabeta lite och min kropp behövde det definitivt.
    Jag fick omgående abortpiller o ändå stötte kroppen inte ut barnet utan jag fick en igångsatt förlossning efter fem dagar.

Dock uppskattar jag idag att jag fick en tid då dom verkligen hade tid att ta emot mig för med en förlossning av ett dött barn är enormt många andra känslor än vid en förlossning då barnet lever och jag uppskattar all tid dom hann lägga på mig när vi var där.

• lillaskutt

Jag vet inte vad ja ska säga.
    Naturligtvis så förstår jag mycket väl att de är hemskt att dels få veta att de barn man bär på inte är vid liv och sen behöva vänta en hel vecka på att sjukvården ska göra något åt de.
    Jag trodde verkligen att vi hade en bättre sjukvård i sverige än så, men tydligen inte.
    Tänker på dig!

• Bling1975

Vi förlorade vår lilla väldigt tidigt (v 10, några dagar efter vårt första VUL) så situationen var givetvis annorlunda är för er som förlorade era barn sent i graviditeten. Men jag tyckte det var hemskt att behöva vänta.

Vi skulle gifta oss om en vecka och sedan åka på bröllopsresa till andra sidan jorden kort därefter så jag ville bli skrapad så fort som möjligt. Vi fick därför en remiss till danderyd. Fick vänta till efter helgen på att få komma dit, bara det var en plåga. Vi upprepade vår önskan om att jag ville bli skrapad och förklarade vår situation. Vi ville även ha en analys gjord på embryot då det var vårt tredje missfall. De gick motvilligt med på det efter långa disskussioner, men det kändes som om de ändå inte riktigt ville, så de gav oss en tid först efter bröllopet. Så jag fick gifta mig med mitt döda barn i magen och givetvis så började jag blöda under bröllopsmiddagen. Det är inte riktigt en dag jag vill minnas.

• P ä r l a n
    Vikingakvinnan skrev 2009-10-16 21:08:45 följande:
    Självklart ska det finnas riktlinjer. Det är en skam att det saknas. Sen tycker jag att det inte behöver gälla samma för ett barn som dött i v13 som i v37. Med risk för att bli hängd så tycker inte jag att det är "så farligt" med en veckas väntetid när barnet är så litet men alla är vi olika och INGEN ska må så dåligt som Lisa. Hon borde ha fått hjälp.
    visst är det skillnad på v 13 och 37 men inte skall man behöva vänta EN VECKA (eller som i mitt fall EN MÅNAD) för att de skall ta ut barnet!! Det är tortyr!

Du kan inte tala om hur det är för varje mamma, det måste få vara upp till var och en, jag hade velat blivit skrapad på en gång gärna samma dag, att vänta en månad var det värsta jag vart med om och den som kan med att skriva att det är OK att jag skall vänta bara för att mitt barn inte var stort nog måste ha stora problem med att känna empati. Skulle jag gå igenom en sådan sak igen så skulle jag nog tvinga de alt gå till psyk, för självmord skulle ligga nära.
  • JojoMojo

Om sjukhusen inte haft några riktlinjer innan så är det fantamej på tiden att detta ordnas nu! Så här får det ju bara inte lov att vara. Jag kan inte föreställa mig hur fruktansvärt det hade varit att bli hemskickad med ett dött foster i magen....

Sen är det såklart olika för alla. Vissa kanske behöver ett par dagar för att bearbeta andra behöver det inte. Men man borde få en valmöjlighet! Att få missfall är tillräckligt jobbigt redan, det är ju inte det minsta försvarbart av sjukhusen att göra så här.

Jag blir så jäkla arg...

Och jag lider verkligen med alla er tjejer som drabbats av sjukhusens inkompetens...
    Kramar till er alla och jag hoppas att ni fortsatt kämpa trots detta.

• Maggis

Lokala riktlinjer kan ju mycket väl finnas trots att det inte finns övergripande. Men i praktiken anser jag att kvinnan måste få styra. Det måste finnas en valmöjlighet. Så jag efterlyser väl mer flexibilitet; och inte "så här ska man göra så vi gör så över hela linjen". Alla är vi olika och behöver den hjälp som passar oss bäst.

//Maggis
  • Stina69

Hej!

Usch det låter jättehemskt!
    Jag har själv fått avbryta en graviditet i vecka 22 pga trisomi 13. Det var vårt andra barn så när vi väl fick reda på att det var ett allvarligt fel på barnet och vi blev rekommenderade att avbryta graviditeten, så hade han sparkat i några veckor.
    Natten efter det att jag hade fått tabletten som skulle göra så att jag fick ett "missfall", så sparkade han jättemycket. Nästan som om han hade panik. Detta var det hemskaste ögonblicket i hela mitt liv.
    Jag hade turen att bli gravid på nytt inom tre månader och har nu två underbara killar. Samuel 3,5 år och Simon 8 månader.
    Jag hade även en barnmorska som vände på riskprocenten. Istället för att säga hur stor risken var att detta skulle hända igen, så sa hon hur stor chansen skulle vara att barnet var friskt. Fick även veta att alla rekommendationer som man får, ofta är gamla. Man ska gå efter var man orkar och känner.

Hoppas att du snart är gravid med friska barn.
    //Christina

• hejhejmonika
    Stina69 skrev 2009-10-18 21:39:02 följande:
    Hej! Usch det låter jättehemskt! Jag har själv fått avbryta en graviditet i vecka 22 pga trisomi 13. Det var vårt andra barn så när vi väl fick reda på att det var ett allvarligt fel på barnet och vi blev rekommenderade att avbryta graviditeten, så hade han sparkat i några veckor. Natten efter det att jag hade fått tabletten som skulle göra så att jag fick ett "missfall", så sparkade han jättemycket. Nästan som om han hade panik. Detta var det hemskaste ögonblicket i hela mitt liv. Jag hade turen att bli gravid på nytt inom tre månader och har nu två underbara killar. Samuel 3,5 år och Simon 8 månader. Jag hade även en barnmorska som vände på riskprocenten. Istället för att säga hur stor risken var att detta skulle hända igen, så sa hon hur stor chansen skulle vara att barnet var friskt. Fick även veta att alla rekommendationer som man får, ofta är gamla. Man ska gå efter var man orkar och känner. Hoppas att du snart är gravid med friska barn. //Christina
    :(....kan inte säga så mkt mer...vilken fruktansvärd känsla för dig...
Svar på tråden Tvingades bära dött barn