• TyskMamma

Hur få min son sluta slåss?!

Min 15-månaders kan inte vara ensam med sin 4-åriga storasyster i tio minuter utan att han drämmer till henne! Om han inte slår henne med handen i ansiktet så hittar han diverse tilltyg som tex små bilar eller andra plastleksaker och slår storasyster så hon börjar gråta!
    När jag ryter "Nej, du får inte slåss!" och tar bort eventuellt tilltyg från honom så skrattar han bara åt mig och hämtar något annat att slåss med =(
    Jag har även försökt med "Du måste KLAPPA istället" och visat honom hur man klappar sin storasyster men han vill ändå bara slåss.
    Någon som har tips på hur jag kan hantera det här?

• Svar på tråden Hur få min son sluta slåss?!
  • maama

Jsg hade nog försökt vara närvarande så mkt som möjligt under denna period och när du ser att det är på väg att hända, så avled, erbjud annat alternativ. Fokusera på något annat, inte det negativa. Förhoppningsvis ger det sig då. Klappa fint, tycker jag också verkar bra som du gör... det ger sig väl med tiden men jobbigt såklart...

• MajaMärta

Känner igen det, men vår son har inget syskon utan slår mest mig! Ibland sägar jag bara något litet, ibland blir jag arg och jag har tom låtsats gråta (det kan ju göra ont när han tiver eller drar i håret!). Antingen tittar han bara på mig och gör om det igen eller så blir han alldeles förtvivlad över min reaktion och börjar stortjuta. Det vill jag ju inte, men vill samtidigt visa att det inte är ok att slå någon i ansiktet eller nypas med flit. Som sagt, vad gör man??

• RosaNapp

Jag hade inte lämnat dom ensamma. Finns ju en anledning till att han slåss och för att ta reda på det så behövs ju uppsikt.

Så här har jag gjort: delat på dom så länge det hållt i sig, dvs ha minst ett av barnen med mig dit jag ska och det genom lek/uppmuntran att vara med och hjälpa till så att dom inte ska känna sig utsatta på något sätt.
    När slagen väl är ett faktum har jag lugnt satt mig i nivå med lillebror (just nu mellan) och pratat med honom om att inte slå/bita. Han får bli arg och gett exempel på hur han få bli arg, men betonat att slå får han inte göra.
    Pratat med storasyster om vad som skett (man får ju vara listig med frågorna) och även sagt till henne att hon inte få retas/utesluta etc och att det är därför lillebror blir arg. Oftast. Gett henne alternativet att vill hon vara helt ifred får hon gå till sin sägn och sätta sig där (vi har regeln att vill man vara ifred i sin säng så får man).
    Har även sagt att istället för att ge igen så kan hon bara gå därifrån om han slår henne oprovocerat.

Det har tagit tid naturligtvis, som med allt som ska läras in, men nu har vi två som kan lösa sina konflikter genom att prata, även om dom också bråkar (tålamod tryter naturligtvis för alla).

Vilket som, uppsikt och lugn samt att se vad som utlöser det och inte bara ge en skulden är vad jag tror på.

• lövet2

I det fallet skulle jag säga till storasyster att hon fick vråla, skälla och i nödfall slå tillbaka. Tyvärr brukar storasystrar ha en tendens till att tiga och ta emot från söta småsyskon, och i så fall skulle jag framförallt lära henne att se tecken på när det är dags att fly därifrån.
    Den lille är för liten för att förstå det där än ...

I guess one of us is ...
Svar på tråden Hur få min son sluta slåss?!