Ethi skrev 2009-10-25 22:51:50 följande:
Nej, naturligtvis inte. Hundarna åker mellan extra starkt lastgaller framtill och grindar från Jeppe baktill (
www.jeppe.com/grindar/grindar.html ). En riktig hundbur skruvas _inte_ fast i bilen. Hur skulle det gå till? En riktig hundbur sätts fast med spännband i öglorna för bagageförankring som finns fastskruvade i golvet i bagageutrymmet som standard på alla bilar. Ditt "lysande exempel" var just en sådan bur som vi hade, från Robust. Kopierat från deras hemsida: "Till varje bur medföljer vädringskrok, koppelkrokar, vattenskålar och spännremmar för att säkra buren i din bil." När det gäller grindar så skruvas grindfästena fast i bilen, men själva grindarna är helt uttagbara.
Menar att man skruvar fast grindarna, och saknas fästen så skruvas fästöglorna dit, blev lite fel där, alltså inte själva buren som skruvas fast utan fästen. Testet som finns visar ju mer vad som inte är lämpligt, vilket är undermåliga bälten och lösa burar i bilen.
Jag litar på Robust. Främst för att den är väl beprövad och för att de försvarsmaktbilar jag sett varit utrustade med just Robust. Fäster man sedan med bra band av hög kvalitet och dessutom har extra lastnät i bilen kan det ju knappast bli säkrare. Hur bilen trycks ihop bak vid en kollision kan man ju se på krocktesterna. Har man en bil som trycks ihop så att sätena flyttade sig skulle jag hellre köpa en ny bil än en annan bur.