• Cessi79

Hundägare som har bilbur, hur har ni gjort med vagn?

Jag är nygravid, men har redan börjat fundera på hur sjutton man löser det med att få plats med både hundbur och barnvagn i bilen???

Ni som har helbur i bakluckan till hundarna, hur har ni gjort för att få plats med vagnen i bilen, vilken vagn har ni köpt?

• Svar på tråden Hundägare som har bilbur, hur har ni gjort med vagn?
  • emeliasmamma

Vi har inte heller någon bur, utan galler och grindar. Annars har vagnen legat mkt i baksätet, men det blir ganska krångligt och smutsigt. Sen har vi också takbox. Man får fixa och trixa lite. Annars får du köpa en hundtrailer

• ModestyB

Har V70, bur som täcker lite mer än 3/4 bak, där vi kan få in två stora hundar (Boxer) utan problem. Det lilla utrymme som finns kvar på sidan av buren rymmer matkassar, ev. bagage osv, faktiskt kan man klämma in mer än man kan tro där=)

Vagnen (Mountain Terrain, ung. som Urban Jungle i strl) sitter i baksätet (på sätesskydd) fastspänd. Vår vagn är superlätt och det är faktiskt rätt smidig lösning vi har. Vår bilbarnstol sitter också bak... Under bilbarnstolen, på golvet och under vagnen på golvet kan man också lägga prylar.

• Cessi79

Det som är lite bökigt är att vi har två bilar och ingen av dem är jättestor Jag har en golf, med grindar bak, min man har en saab 9 3 med helbur med mellanvägg.

I golfen tror jag att vi ska ta bort airbagen fram så att jag kan ha bebben där, kommer köra mycket själv med den bilen. Då kan man nog ha vagnen i baksätet.

I saaben blir det nog så att barnstolen sitter bak, och då blir det ju lite trängre... Kanske kan ha insatsen i framsätet och klämma in underredet bak... I den bilen åker vi oftare båda två. Jaja, det blir nog bara att testa. Problemet är ju lite att eftersom jag går så mycket på grusvägar m.m. så vill man ha en vagn med bra fjädring, och de brukar ju vara rätt stora.

• NollSjuTjugo
    Ethi skrev 2009-10-18 18:27:06 följande:
    Vi sålde buren och köpte grindar med mellanvägg istället. Mycket effektivare utnyttjande av utrymmet! Dessutom skulle jag inte vilja ha en bilbur inskjuten i ryggen om vi blev påkörda bakifrån... Och bara tanken att den skulle skjuta in i sonen... Kan jag inte ens tänka.
    En hundbur ska ju sättas fast! Så det får vi hoppas att dom som väljer att ha hundbur gör...
    Barnvagnen i baksätet fungerar säkert okej, om man inte har fler barn/personer som ska åka med. Fast har man vagnen där måste ju den också sättas fast, annars är ju det minst lika farligt ifall man krockar.
    Vet inte själv hur jag ska lösa det den dagen det blir dags, men det lutar åt takbox :)
  • Ethi
    ananass skrev 2009-10-25 18:00:26 följande:
    En hundbur ska ju sättas fast! Så det får vi hoppas att dom som väljer att ha hundbur gör...
    Naturligtvis, men vad sätter man fast den med? Små spännband i terylen som man sätter i de små metallöglorna som sitter fast i bak för att förankra bagage i... Jag har svårt att lita på att de ska klara av kraften från en hel bil som kraschar rakt in bakifrån... Det troligaste är väl att det säger några kraftiga *tjong* när allt går av och sen trycks hundburen rätt in i baksätet. Även om de faktiskt skulle hålla (vilket jag finner extremt otroligt) så kan man ju i förlängningen undra vad det gör med passagerarna när det gäller whiplashskador. Bagaget tillhör ändå deformeringszonen på bilen och just den som är allra viktigast om man blir påkörd bakifrån.

Jag har haft hundbilbur till hundarna, för deras skydd, innan jag fick barn. Efter att jag fick barn vågar jag helt enkelt inte... Jag offrar hellre hundarna än barnens säkerhet.

Bilburen som finns här sägs däremot faktiskt vara säker, så de har jag kikat lite på: www.mim.se/
  • ModestyB
    Ethi skrev 2009-10-25 20:56:56 följande:
    Naturligtvis, men vad sätter man fast den med? Små spännband i terylen som man sätter i de små metallöglorna som sitter fast i bak för att förankra bagage i... Jag har svårt att lita på att de ska klara av kraften från en hel bil som kraschar rakt in bakifrån... Det troligaste är väl att det säger några kraftiga *tjong* när allt går av och sen trycks hundburen rätt in i baksätet. Även om de faktiskt skulle hålla (vilket jag finner extremt otroligt) så kan man ju i förlängningen undra vad det gör med passagerarna när det gäller whiplashskador. Bagaget tillhör ändå deformeringszonen på bilen och just den som är allra viktigast om man blir påkörd bakifrån. Jag har haft hundbilbur till hundarna, för deras skydd, innan jag fick barn. Efter att jag fick barn vågar jag helt enkelt inte... Jag offrar hellre hundarna än barnens säkerhet. Bilburen som finns här sägs däremot faktiskt vara säker, så de har jag kikat lite på: www.mim.se/
    Hur menar du? Har du hundarna löst i bilen? Det vore ju i så fall det absolut farligaste...

En riktig hundbur skruvas fast i bilen. Samma sak med grindar. Det är inte farligt för passagerarna med hundbur, tvärt om. Bur och grindar sitter där de ska. Förutsatt att man använder sig av en bra, säker bur. Ett lysande exempel är ju bla. Robust hundburar.
  • Ethi

Nej, naturligtvis inte. Hundarna åker mellan extra starkt lastgaller framtill och grindar från Jeppe baktill (www.jeppe.com/grindar/grindar.html ).

En riktig hundbur skruvas _inte_ fast i bilen. Hur skulle det gå till? En riktig hundbur sätts fast med spännband i öglorna för bagageförankring som finns fastskruvade i golvet i bagageutrymmet som standard på alla bilar. Ditt "lysande exempel" var just en sådan bur som vi hade, från Robust. Kopierat från deras hemsida: "Till varje bur medföljer vädringskrok, koppelkrokar, vattenskålar och spännremmar för att säkra buren i din bil."

När det gäller grindar så skruvas grindfästena fast i bilen, men själva grindarna är helt uttagbara.

ModestyB skrev 2009-10-25 22:26:22 följande:
    Hur menar du? Har du hundarna löst i bilen? Det vore ju i så fall det absolut farligaste... En riktig hundbur skruvas fast i bilen. Samma sak med grindar. Det är inte farligt för passagerarna med hundbur, tvärt om. Bur och grindar sitter där de ska. Förutsatt att man använder sig av en bra, säker bur. Ett lysande exempel är ju bla. Robust hundburar.
  • dogcatbird

Jag köpte en ford galaxy, satte in lastförskjutningsnät av stål, byggde upp skuffen så hundburarna står högt och hundarna kan titta ut. Hyllan under burarna rymmer en massa packning, typ vagn osv. Jag köpte lagerhyllor på ikea och satte burarna på. Perfekt vid utställningar också. Hyllorna går att ta ut och ha som bänkar i tältet.

• Apple Pie

Vi är säkerhetsbälte till vär hund!

Fast det kanske alla ni har något emot?

• Ethi
    ModestyB skrev 2009-10-25 22:26:22 följande:
    Det är inte farligt för passagerarna med hundbur, tvärt om.
    Jag glömde svara på det här. Faktum är att när vi ringde runt och verkligen försökte undersöka det här, så kunde ingen garantera just detta! Varför? Självklart för att det helt enkelt inte testats (undantaget MIM-buren men den är ju också helt annorlunda konstruerad). Man har tryck- eller krocktestat _buren_, men man har inte testat hur den påverkar bilens krockegenskaper eller människorna i den. Robust länkar lite fint till ett krocktest från sin sida, men har där testats Robust eller liknande bilbur? Nix.

www1.adac.de/adactv/test_technik/tiertransporte.asp&ComponentID=213764&SourcePageID=213582
  • ModestyB
    Ethi skrev 2009-10-25 22:51:50 följande:
    Nej, naturligtvis inte. Hundarna åker mellan extra starkt lastgaller framtill och grindar från Jeppe baktill (www.jeppe.com/grindar/grindar.html ). En riktig hundbur skruvas _inte_ fast i bilen. Hur skulle det gå till? En riktig hundbur sätts fast med spännband i öglorna för bagageförankring som finns fastskruvade i golvet i bagageutrymmet som standard på alla bilar. Ditt "lysande exempel" var just en sådan bur som vi hade, från Robust. Kopierat från deras hemsida: "Till varje bur medföljer vädringskrok, koppelkrokar, vattenskålar och spännremmar för att säkra buren i din bil." När det gäller grindar så skruvas grindfästena fast i bilen, men själva grindarna är helt uttagbara.
    Menar att man skruvar fast grindarna, och saknas fästen så skruvas fästöglorna dit, blev lite fel där, alltså inte själva buren som skruvas fast utan fästen. Testet som finns visar ju mer vad som inte är lämpligt, vilket är undermåliga bälten och lösa burar i bilen.

Jag litar på Robust. Främst för att den är väl beprövad och för att de försvarsmaktbilar jag sett varit utrustade med just Robust. Fäster man sedan med bra band av hög kvalitet och dessutom har extra lastnät i bilen kan det ju knappast bli säkrare. Hur bilen trycks ihop bak vid en kollision kan man ju se på krocktesterna. Har man en bil som trycks ihop så att sätena flyttade sig skulle jag hellre köpa en ny bil än en annan bur.
  • Ethi
    ModestyB skrev 2009-10-26 21:00:36 följande:
    Hur bilen trycks ihop bak vid en kollision kan man ju se på krocktesterna. Har man en bil som trycks ihop så att sätena flyttade sig skulle jag hellre köpa en ny bil än en annan bur.
    Jo, fast några krocktester där en styv metallbur, gjord för att inte vika sig, upptar hela bagageutrymmet och blir påkörd bakifrån har då inte jag sett... Mina farhågor är alltså att själva buren, pga sin konstruktion, istället för att gå sönder som "normalt" bagage skulle göra vid påkörning bakifrån, ska tryckas rakt in i baksätet. Den faran kan man inte se på några krocktester... Om den faran alls finns. Men som sagt, det var ingen av de vi pratade med (Robust, Jeppe, Folksam och Volkswagen) som kunde lugna oss på den fronten.
  • JBC

Lösningen med barnvagn i baksätet myntade uppfödaren till vår stora hund för mig, den körde hon med och tyckte det funkade skitbra. Jag vägrar!! Lastar ingenting framme vid min son, händer det nåt i trafiken som eg. bara är en skitsak så kan det bli så mycket värre bara för att man lastar saker där.

Körde på det dyra alternativet och köpte större bil. Nu får vi plast med unge som sitter säkert, stora burar så att hundarna åker bekvämt och vagn, säkert, bakom dessa.

Skulle aldrig komma på tanken att ha vagnen framme vid barnet. 

Svar på tråden Hundägare som har bilbur, hur har ni gjort med vagn?