• Anonym

tvätta eller kasta?

Vi flyttade från ett hus där vi hade haft råttor/möss inne vid flera tillfällen. När vi flyttade blev vissa kartonger kvar ett tag och nu när vi packar upp dom så är det ju råttskit i dom. Det är bla barnens urväxta kläder som jag nu tänkte ta till bebisen. Skulle ni skaka av och tvätta dom till bebisen eller kastat dom och köpt nya?
    Är flera kartoger så det är massor med kläder

• Svar på tråden tvätta eller kasta?
  • Åsa

Jag skulle tvätta. Men så har jag förankring på landet där muslort i kistorna är mer regel än undantag.

• Anonym

ok ja det kan väl inte vara nåt kvar när man tvättat det i maskinen? blir ju väldigt dyrt då det är barnens tre första år av kläder som måste köpas nya isåfall

• AnnelieTyresö

Tvätta å sälj av, sen köper du nytt fräsch till din unge.

• Anonym

ja det kanske man ska ta och göra men jag har aldrig sålt kläder så jag vet inte riktigt hur och vart jag ska göra det? (bor på landet)
    men nog måste dom väl vara rena när man tvättat dom?

• Fru U

Är det så många lådor (o år) som du pratar om så hade jag tvättat, två gånger

Skulle vara alldeles för snål för att kasta så mycket saker

• Åsa

Det mesta lär vara torra lortar som bara går att skaka av. Ser något direkt ofräscht ut kan du ju slänga just det .
    Alltså var krass, hur mycket bortsilat råttbajs har det funnits i de kryddor och det spannmål vi köper? Och det kanske inte ens "tvättas"/värms upp.
    Är du bekymrad för exotisk smitta kan du ju höra med infektionsläkare men det lär mest handla om ev äckelkänslor (som inte jag skulle få väl det var tvättat).

• Fina Fröken Lycklig

Tvätta!

Barnkläder tål ju allt som oftast 60 grader så jag skulle aldrig tveka, självklart tvätta! Att det är råttskit bland kläderna gör ju inte att dom är förstörda. Däremot kan de ju ha ätit hål på endel plagg. Råttkisslukt kan dessutom vara svårt att få ur textilier, men det brukar gå bra.

Är uppväxt på landet där vi tom haft näbbmöss i linneskåpet, i våra sängar (inte när vi sov där dock, vad vi vet iaf, haha), jag klev på en näbbmusunge en gång som mamman antagligen tappat under flytten till bättre boende.. de bär ju sina bäbisar i munnen en å en.

Bor man i hus på landet är ju möss inget konstigt alls om man får in. Har ju ingenting alls å göra med hurvida man har ostädat eller ej, är man en liten mus vill man ju gärna ha skydd mot kylan. Och med gamla otäta hus är det ju lite så och även möss måste väl få bo varmt om vintern

Men självklart får man se till å hålla efter med å gillra fällor, så är det ju.

Men åter igen, såklart du ska tvätta barnens gamla kläder och ha till nya bäbisen. Inget å skämmas för (tolkar din anonymitet så) om man haft råttor/möss på vinden/förrådet/gammal garderob i gammalt hus med dåliga lister längs väggarna etc.

• Anonym

Nä inte 0 år utan 3 år av pojk och 3 år av flickkläder.
    Ja det lutar nog åt att jag tvättar upp dom och visst är det torra lortar som rullar bort när man lyfter kläderna.
    Tänkte att man vet ju inte vad butikerna har som på sina lager heller kan säkert vara råttor där å då e ju dom kläderna nya.

• Anonym

har aldrig kännt någon lukt av kläderna eller annat pga råttkiss, hur luktar det?
    nix vad jag sett ännu finns inget hål i kläderna men vi hade gillrat fällor med morötter bla å det finns oxå med i kartongerna så dom hade nog tänkt bo där tur ingen råtta är kvar i dom. jag säger råtta men vet ju inte om det är möss råtta eller sork? vet inte vad det är för skillnad på dom?
    måste bara berätta att när vi bodde där så vaknade jag på natten av att nåt rörde sig över mitt huvud från ena sidan till andra och jag flög upp klarvaken tände alla lampor och satt på en stol å vaktade för att se om det var nåt som hade klättrat över huvudet eller om jag drömt och mycke riktigt när jag suttit en stund kom råttan fram bakom sängen BLÄ

• Anonym (L)
    Anonym skrev 2009-10-17 00:31:30 följande:
    har aldrig kännt någon lukt av kläderna eller annat pga råttkiss, hur luktar det?
    Väldigt starkt, man känner direkt om det är något sånt på kläder
  • niiile

Tvätta kläderna i 60 grader och med förtvätt, i förtvätten kan du hälla någon matsked ättikssprit - vips så är lukten av både råttor och förråd borta.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-17 00:16:38 följande:
    ja det kanske man ska ta och göra men jag har aldrig sålt kläder så jag vet inte riktigt hur och vart jag ska göra det? (bor på landet)men nog måste dom väl vara rena när man tvättat dom?
    Sälja kan du gör haär på fl eller sätta ut de på tredaer,blocket,eniro köp och säölj de funkar ju oavsett vart i landet man bor.

Men kolla då upp även vad frakne blir för kläderan så att ev köper står för frak kostander också. Lycka till!
  • Anonym (Isa)

Även jag säger tvätta! Tänk så mkt kemikalier och skit det kan finnas i en del nya kläder. Jag kan inte låta bli att tänka på när klassen (i högstadiet) var på studiebesök på ortens reningsverk. Några av eleverna tyckte det luktade verdervärdigt (och som högstadieungar överdrev de med klökningar etc). Mannen som visade oss runt tittade på dem, var tyst ett tag och sen sa han högt att "ja, tycka vad man vill, men här jobbar vi i alla fall med REN SKIT!". Jag tyckte det var ett så otroligt bra svar. Det har etsat sig fast i mitt minne i 20 år!
    Kände att det passade in på din problematik ts!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-17 00:03:25 följande:
    Vi flyttade från ett hus där vi hade haft råttor/möss inne vid flera tillfällen. När vi flyttade blev vissa kartonger kvar ett tag och nu när vi packar upp dom så är det ju råttskit i dom. Det är bla barnens urväxta kläder som jag nu tänkte ta till bebisen. Skulle ni skaka av och tvätta dom till bebisen eller kastat dom och köpt nya?Är flera kartoger så det är massor med kläder
    Jag är skitnojjig och skulle kasta direkt!
  • spratteldockan
    AnnelieTyresö skrev 2009-10-17 00:11:32 följande:
    Tvätta å sälj av, sen köper du nytt fräsch till din unge.
    Det kan man ju göra om man skriver i annonsen att det har varit råttlort på kläderna. Ska man sälja begagnat måste man vara ärlig om skicket på sina grejer, inte så snällt annars. De som har hund eller katt brukar ju skriva ut det på ex. Tradera-annonser.
    Tror dock att det blir aningen trögsålt med råttlort-informationen..

Jag hade skakat kläderna, tvättat dem ett par gånger i minst 60 grader och sen inte tänkt mer på det.
  • Meli

Jag hade tvättat. Tvätta två gånger om du är orolig, men det försvinner ju i tvätten

• Anonym

ok har nog bestämt mig för att tvätta det mesta och använda det. jag tvättar allt i 40 grader men två ggr räcker inte det? måste det vara 60 grader?
    ang tradera och att berätta om lorten så finns det ju ett ordspråk som lyder "det man inte vet något om mår ma inte illa av"
    men jag skulle såklart inte sälja det utan att först tvätta kläderna men skulle inte skriva vad dom varit med om.

• Anonym

Jo jag tvättar det jag vill ha kvar och använda och ska tvätta och sälja resten på tradera tänkte jag

• AnnelieTyresö

Kanske bäst att skriva att kläderna har vart i kontakt med pälsdjur då,, hihi

Svar på tråden tvätta eller kasta?