Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
Man får vara hur "nyttig" som helst med sitt barn - så länge barnet får vad det behöver (i både näring, kärlek och omvårdnad). Man får ge sitt barn enbart hemodlade grönsaker och enbart hembakat bröd och enbart hemgjord saft och enbart opastoriserad mjölk från kossorna i grannens lagård om man vill. Och läsk är sannerligen inte nödvändigt, även om jag tycker att "måttliga mängder då och då" inte är så farligt.
Men det är skillnad på detta, och på vad man kan kräva av sin partner. Vill man att barnet t ex bara ska äta vegetariskt och hembakt, aldrig få läsk osv, måste man komma överens om det INNAN man får barn. Man kan inte komma sen och gnälla. Man har självklart rätt att ställa krav på en någorlunda sund livsstil, men har man så specifika krav (inget kött, hembakt, små eller inga tillsatser etc), MÅSTE man ju hitta en partner som tycker att det är lika viktigt! Annars kommer samarbetet att gå åt skogen om man inte kan kompromissa - det säger sig självt. Jag skulle inte låta mitt barn leva på halvfabrikat och läsk och vill inte att dess pappa heller ska göra det. Men inte fan att jag ställer mig och bakar (om jag inte hinner) eller förbjuder allt vad läsk eller snabbmat heter, bara för att min partner tycker det! Särskilt om vi inte lever ihop längre...
Skulle hembakat bröd och hemodlade grönsaker (t ex) vara så viktigt för honom, får han väl ställa sig och baka/odla själv. Eller bilda familj med någon annan...