• Forsen

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

Min son är 4,5 år och får coca cola ibland... Ungefär 2 ggr i månaden. Inga mängder utan ett glas ungefär.

Min sons pappa (vi bor inte ihop!) är dock på mig, han är skitförbannad, för att jag gör det. Han tycker det är hemskt, nästan barnplågeri, med all koffein som är i.

Jag tror att om man säger nej nej nej till ex coca cola så blir det något förbjudet och lockande för barnet. När barnet blir äldre så kanske de häller i sig coca cola istället? Bättre att man får äta lite godis och dricka lite läsk ibland. I lagom mängd!

Är JAG helt ute och cyklar? Är det så fel att ge sitt barn coca cola??

Mvh Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 16:00
    Svarar här

Jag ger inte vår son cola "bara för att" Vi har två barn till i familjen (bonusbarn för mig), de är 7 och 9 år gamla. De får välja mellan godis eller lite läsk och då väljer de oftast cola. Min man har aldrig reagerat på cola och gett dem det innan vi träffades. Därför blir det även att min son väljer cola. Jag har försökt få honom att ta Fanta eller Sprite istället när det är prat om läsk (för att tillmötesgå hans pappas önskan), men nej han vill ha cola. Blir det ett nej där med motivationen att det är farligt (som min sons pappa tycker att det är - inte jag) så tror jag det blir något farligt och spännande. Vill bara avdramatisera det hela. Inte prata med mitt barn att det är onyttigt och det är nyttigt osv. De ska inte behöva tänka på det. Jag tycker att socker, cola, te, kaffe m.m. i lagom mängd så är det helt ok!

• Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
  • Mandi74

*s* barnmisshandel.. vad grundar han det på?

Nej, jag anser inte att du gör fel.. våra barn får oxå cola och sonen har fått det sen han var yngre än din så.. jag är väl en dålig mamma jag oxå då.

• Jesster

Fullt så mycket koffein är det inte i cola Det är koffein men inga mängder. om barnet blir piggt så beror det nog mer på sockret.

Och nej, jag tycker inte att du gör fel.

Den som söker han finner - www.google.se
  • gbgumman

Om din son inte mår dåligt av det så ser jag ingen anledning till att han inte ska få dricka det. Om hans tål färgämnen och tänderna är fina och starka och borstas varje dag så varför inte.

Min tvååring dricker läsk vid festligare tillfällen.

• Decnet

Säg att han är ett riksnöt och hälsa från mig.. Jag tar gärna dispyten om coca-colas hälsa gällande en knappt 5 -åring..

Fan, folk är juh på mig när jag frågar våra och grannarnas ungar om dom vill ha lite snus?.. Tänk om alla reagerade som din man, då är juh frågan om jag inte legat på bakgården med träkors i handen just nu..

Nej fan.. ro hit din adress så kan jag bidra med ett 24-pack coca-cola dedikerat till ungen "Bara för att"..

• lövet2

Nej, jag räknar CocaCola som godis ungefär. Litegrand då och då är ingen fara!

Would you leave me hanging?
  • Mandi74
    Decnet skrev 2009-10-18 07:22:57 följande:
    Säg att han är ett riksnöt och hälsa från mig.. Jag tar gärna dispyten om coca-colas hälsa gällande en knappt 5 -åring.. Fan, folk är juh på mig när jag frågar våra och grannarnas ungar om dom vill ha lite snus?.. Tänk om alla reagerade som din man, då är juh frågan om jag inte legat på bakgården med träkors i handen just nu.. Nej fan.. ro hit din adress så kan jag bidra med ett 24-pack coca-cola dedikerat till ungen "Bara för att"..
    Gräver en grop åt dig..
  • Mimmla

Nej det är väl klart att det inte är barnmisshandel. Däremot tror jag inte ett dugg på din teori om att det man inte får som barn frossar man i som vuxen. Man KAN leva ett liv utan CocaCola

• Esmiso

jag personligen skulle aldrig ge mina barn cola. Har barn på 2 och 9 år. Ingen av dem har smakat det, den äldste tycker inte om läsk öht, den lille har aldrig smakat nån läsk.
    Men vad andra ger sina barn struntar jag i. Men eftersom jag själv är separerad kan jag förstå pappan. Man känner sig hjälplös om den andre föräldern inte vill samarbeta. Kanske kan ni kompromissa, att du inte ger cola utan isf annan läsk?

• Mimmla
    Esmiso skrev 2009-10-18 07:50:51 följande:
    jag personligen skulle aldrig ge mina barn cola. Har barn på 2 och 9 år. Ingen av dem har smakat det, den äldste tycker inte om läsk öht, den lille har aldrig smakat nån läsk. Men vad andra ger sina barn struntar jag i. Men eftersom jag själv är separerad kan jag förstå pappan. Man känner sig hjälplös om den andre föräldern inte vill samarbeta. Kanske kan ni kompromissa, att du inte ger cola utan isf annan läsk?
    Men det där är väl i alla fall inget problem som är så stort att det ska klassas som samarbetssvårigheter? Att samarbeta är inte att göra som den ene vill, utan att jämka. Två glas cocacola i månaden är ju knappast något som kommer att påverka pojkens hälsa.
  • Esmiso
    Mimmla skrev 2009-10-18 07:57:15 följande:
    Men det där är väl i alla fall inget problem som är så stort att det ska klassas som samarbetssvårigheter? Att samarbeta är inte att göra som den ene vill, utan att jämka. Två glas cocacola i månaden är ju knappast något som kommer att påverka pojkens hälsa.
    jag håller inte med om det. Det är ofta sådana här småsaker som ÄR svåra men VIKTIGA att samarbeta kring (enligt mig).
    Jag skulle bli vansinnig om mitt x gav vårt barn cocacola, för mig skulle det vara stort. Jag tycker itne cocacola borde drickas av ngn eftersom det fräter sönder det mesta.
Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?