• Esmiso

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

jag personligen skulle aldrig ge mina barn cola. Har barn på 2 och 9 år. Ingen av dem har smakat det, den äldste tycker inte om läsk öht, den lille har aldrig smakat nån läsk.
    Men vad andra ger sina barn struntar jag i. Men eftersom jag själv är separerad kan jag förstå pappan. Man känner sig hjälplös om den andre föräldern inte vill samarbeta. Kanske kan ni kompromissa, att du inte ger cola utan isf annan läsk?

• Esmiso
    Mimmla skrev 2009-10-18 07:57:15 följande:
    Men det där är väl i alla fall inget problem som är så stort att det ska klassas som samarbetssvårigheter? Att samarbeta är inte att göra som den ene vill, utan att jämka. Två glas cocacola i månaden är ju knappast något som kommer att påverka pojkens hälsa.
    jag håller inte med om det. Det är ofta sådana här småsaker som ÄR svåra men VIKTIGA att samarbeta kring (enligt mig).
    Jag skulle bli vansinnig om mitt x gav vårt barn cocacola, för mig skulle det vara stort. Jag tycker itne cocacola borde drickas av ngn eftersom det fräter sönder det mesta.
  • Esmiso
    Mimmla skrev 2009-10-18 08:10:54 följande:
    För varje liten sak du blir vansinnig över och ger dig på dina barns pappa för, så riskerar du att få något tillbaks. Man kan helt enkelt inte nagelfara varandra på det viset som föräldrar. DU anser inte att cocacola bör drickas av någon, men du hittar nog inget stöd någonstans för att 2 glas i månaden gör någon som helst skada. Du kan helt enkelt inte hävda att "jag anser", för då kan man dra detta hur långt som helst. Det viktiga är väl att barnet inte missköts överlag, inte att man ska genomdriva varenda liten åsikt man själv har. Det är ju då det uppstår en dålig stämning. Att samarbeta är att kunna BACKA, även då det tar emot lite
    givetvis vet jag vad samarbete innebär. Mitt x och jag samarbetar riktigt bra runt vårt barn. Men vad jag menade är att olika saker är viktiga för människor. Nu har jag tur att mitt x inte heller vill att sonen ska dricka cola t ex. Alltså är det inget problem.
    Säger inte att man missköter sitt barn om man ger dem cola, men man ger dem dåliga vanor och större "chans" till tandproblem!!!
  • Esmiso
    Forsen skrev 2009-10-18 08:32:21 följande:
    just det ja! ang halvfabrikat... hans pappa är vegetarian och han gillar inte att jag ger honom kött... suck! Ska vara "äkta" mat, lagat från grunden. Vem hinner det? Nåväl, i ett samtal med pappan nyligen så ville han att jag skulle försöka baka eget bröd också! Gärna nyttigt.
    bara en stilla undran: diskuterade ni öht sådanahär värderingar INNAN ni fick barn?
  • Esmiso
    Mimmla skrev 2009-10-18 09:21:19 följande:
    Men människor förändras ju. Jag har i alla fall ändrat mig mycket sedan jag fick barn. Man lär sig nya saker, träffar nya människor och omvärderar livet. Mina prioriteringar är helt annorlunda i dag än vad de var för ca 10 år sedan. Att man en gång i tiden varit överens är ju ingen som helst garanti för att man alltid kommer att vara det. När man själv kommer till nya insikter och skaffar sig nya kunskaper så är det ju frestande att försöka få alla andra att också komma till dessa "insikter" och man försöker gärna förändra människor runt sig till det "bättre". Bor man inte ihop brukar dessa "förbättringsförsök" leda till ganska grava konflikter....det enda man kan göra är att fokusera på "här och nu". Vad som var tidigare är inget som har någon relevans för konfliktlösningar, det brukar bara fördjupa konflikten.
    visst förändras man, men deras barn är ju 4 år står det, så det var ju inte så vansinnigt länge sedan de blev föräldrar. Att man sedan är vegetarian kan ju inte komma som en nyhet. Jag tycker nog att vad som var tidigare visst har relevans. Har man diskuterat och kommit överens om t ex barnuppfostran tidigare är det relevant även när man separerar.
    Undrar om det låtit annorlunda om det var omvända könsroller i denna frågan?
  • Esmiso
    Forsen skrev 2009-10-18 09:53:09 följande:
    Nej det gjorde vi inte. Tänkte inte ens på det. Diskuterade du och din kille sånt innan ni skaffade barn?
    ja det gjorde vi, båda gångerna!
  • Esmiso

Bite me skrev 2009-10-18 09:52:10 följande:

Hon verkar "normalt" funtad, han verkar helt klart extrem, vegetarian, hembakat bröd o reagerar på läsk två gånger i månaden, inte en helt sund inställning till mat om du frågar mig, vilket ts ju gjorde då hon öppnade en tråd. Utöver det vill han ju tvinga på ts hans värderingar, fastän de är ex.
    är det extremt att vara vegetarian och vilja ge sitt barn mat utan tillsatser? Då är vi extrema familjen
  • Esmiso
    mammamamma skrev 2009-10-18 10:39:40 följande:
    Frågan kvarstår VARFÖR ge barn läsk o cola innan de överhuvudtaget vet vad det är??? Det är ju inte något de saknar precis..eller??
    håller verkligen med dig, ochdet var en bra jämförelse med cigaretterna. Skulle ngn som börjat röka i unga år röka mindre som vuxen -HA I think not!
  • Esmiso

Bite me skrev 2009-10-18 12:29:50 följande:

Du kan ju inte påstå att normen i vårat samhälle är att vara vegetarian, inte äta halvfabrikat o att baka eget bröd istället för att köpa?
    nej det påstår jag inte, men jag tycker inteheller jag är extrem för att jag inte vill ge mina barn amssa tillsatser. Dock är mina barn inte undernärda eftersom jag inte är rädd för fett. Vill bara att de äter så naturlig mat som möjligt.
  • Esmiso

Bite me skrev 2009-10-18 13:33:55 följande:

Antagligen, annars e de grymt stora hycklare.
    nja det håller jag inte med om. Jag är vuxen och tar ansvar för vad jag stoppar i mig. Mina barn tycker hembakt och frukt är godis. Man måste inte ge dem läsk och sega råttor för det.
  • Esmiso

Jag undrar: Ni som tycker att ts är så sund och att pappan är extrem och borde backa i denna fråga. Varför är det pappan som ska backa? Läska är inte nyttigt för NÅGON, allra minst barn. I detta fallet har ju pappan rätt.

• Esmiso
    Pillan113 skrev 2009-10-18 15:34:57 följande:
    Nej det är inte farligt men cola är beroende framkallande så jag tycker att du inte borde ge det till din 4 åring. Barnet märker nog tillslut inte att det har försvunnit frågan är om du själv dricker mycket cola & har det hemma så är det ju svårare. Såg på nära håll när min brorsson blev beroende av cola. Dessutom fräter det på tänderna så varför inte ge något annat. Vi försöker ge våra barn vatten men det är inte lätt när man själv inte är då förtjust i det men förmycket saft är heller inte bra. Vet vi säkert vad sockerberoendet kommer ifrån?
    antar att det är som med annat beroende. belöningssystemet i hjärnan, dvs receptorer som ger ett beroende. Men jag vet inte säkert.
  • Esmiso
    riskakan skrev 2009-10-18 15:44:49 följande:
    Fast det handlar väl inte om att "backa" i det här fallet. Pappan behöver inte ge barnet läsk. Och det bör ändå inte ges i för stora mängder. Men varför ska han lägga sig i vad mamman ger barnet - två gånger i månaden - när de inte ens lever ihop längre? Det finns mycket som inte är nyttigt eller nödvändigt. Pappan ger säkert barnet nåt som TS tycker är "onödigt". En glass för mycket i månaden eller spelar dataspel 5 min för länge varje kväll - vem vet? Vem bestämmer vilka krav som är "rimliga"?
    nu skrev ju TS att han var "extrem" och inte tillät tv spel etc. Men jag kan ändå förstå att man som skild förälder oroar sig över sådana här saker.
  • Esmiso
    riskakan skrev 2009-10-18 15:52:53 följande:
    Visst, men om har väldigt specifika krav och inte kan släppa på kontrollen alls, eller kompromissa, blir det svårt att få det att fungera.
    Men varför ska HAN bara kompromissa? Det är ju inte världens undergång eller ens särskilt svårt att INTE ge läsk. Jag fattar verkligen inte...
  • Esmiso
    Forsen skrev 2009-10-18 16:03:32 följande:
    Han behöver inte kompromissa. Bara att jag lever mitt liv med mina regler när min son är här hos mig och så får hans pappa göra det också. Jag tycker det är jättebra att min son får hembakat bröd hos sin pappa när jag inte har tid eller ork just nu att alltid ha det hemma hos mig.
    vad bra
  • Esmiso
    Plasmider skrev 2009-10-18 16:33:47 följande:
    Om man nu skulle förbjuda allt som vore farligt, vad kan man då äta ? Trikiner i griskött, steroider i nöt, kemikalier i både fukt, grönt och fisk... Socker i det mesta, mättat fett och kolestorol... Sen ska man ju motionera och skratta varje dag. Bilar släpper ut för mycket avgaser och barn som bor i stan har lättare för att få astma. Till och med vatten kan vara skadligt om det blir för mycket av det. Grön eller röd mjölk ? eller finns det steroider eller rester av kemikalier i det med ? Vem vet vad dom kossorna har fått i sej. Ska nog flytta ut långt på landet, utan el eller annat skadligt, cykla när man ska någonstans och odla all min egna mat. Och för allt i världen, glöm nu inte att vara lyckliga också.
    Så då är det bättre att skita i det och ge barnen all möjlig skräpmat då? Eller vad menar du???
  • Esmiso
    gulleplutten skrev 2009-10-18 16:53:45 följande:
    Men guuud! E allt bara svart eller vitt???? Sund mat med lite gott gott ibland gör väl inget??? Va inte så enkelspåriga
    jag var ironisk. Upplever nog att det är du som är enkelspårig som inte orkar(?) bry dig om näringslära.
  • Esmiso
    cavat skrev 2009-10-20 14:33:07 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-10-19 15:05:12 följande: Förstår inte varifrån du (och många, många andra) drar slutsatsen att bara för att man undviker ge barnen produkter med socker i så ger man dem automatiskt i stället produkter med konstgjorda sötningsmedel?? Vem har sagt/skrivit detta? Tycker det är väldigt konstigt att man drar sådana slutsatser.
    håller med!!!
Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?