• cavat

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

är det extremt att vara vegetarian och vilja ge sitt barn mat utan tillsatser? Då är vi extrema familjen
    Här är en till som tydligen är extrem!! Tråkigt att det numera är onormalt att bry sig om sitt barns hälsa och orka anstränga sig lite extra för vad de stoppar i sig....
  • cavat

Bite me skrev 2009-10-18 12:29:50 följande:

Du kan ju inte påstå att normen i vårat samhälle är att vara vegetarian, inte äta halvfabrikat o att baka eget bröd istället för att köpa?
    Så motsattsen till norm är extrem?
  • cavat
    Mimmla skrev 2009-10-18 12:02:49 följande:
    Nu får du nog ta och tänka efter lite. Dagens föräldrar är mer kostmedvetna än vad föräldrar någonsin varit. När jag var barn pratades det över huvud taget inte om kolesterol, sockerberoende eller motion. Det är ett tämligen "modernt" påfund och då är det väl märkligt att säga att det "numera" är onormalt att bry sig om ditt barns hälsa. Att bry sig om sitt barns hälsa behöver väl inte vara synonymt med att äta vegetarisk kost, aldrig använda sig av halvfabrikat och baka allt bröd själv? Vet du om att man på BVC stöter på 2-åringar med undervikt till följd av "fettskräcken" i samhället. Dessa föräldrar tänker på sina barns hälsa, men effekten blir tyvärr den motsatta.
    Håller med att man i dag är mer medveten än förr, men det behöver nog inte alltid innebära att man i dag äter så mycket bättre. Det kan bero på mycket, tidsbrist, mat är dyrare överlag, godis/läsk billigt, föräldrar orkar inte stå emot barnen tjat mm. På 70-talet när jag växte upp hade man kanske inte som förälder kunskapen om sockerberoende, men vi åt lördagsgodis. Hur många (generellt) barn i dag äter endast godis en dag i veckan? Dessutom åt vi godis med måtta, man fick stå och peka ut godisbitarna en och en i kiosken. I dag öser barnen med spadar, lätt hänt att det blir mycket. Läsk var fest för oss och då delade vi en 33 cl flaska. Händer det i dag? Och detta trots att vi i dag vet hur läsk förstör tänderna? Chips, färdigköpta kakor med transfetter? Inget som serverades när jag var liten i alla fall, trots bristen på kunskap hos våra föräldrar.

Snabbmat är i dag vanligt, trots att vi vet att det inte är speciellt hälsosamt. Förr åt man husmanskost som visserligen tillagades med grädde och smör i många fall. men inga skadliga tillsatser och all mat man åt dröp inte av fett. Dessutom så rörde vi barn oss på ett helt annat sätt än barn i dag.
    Sedan så förstår jag inte vem som har kommit på idén (jag har stött på den på andra ställen också) att bara för att man äter vegetariskt (eller " hälsosamt") så bantar man både sig själva och barnen??? De flesta som försöker äta bra och vegetariskt är väl insatta i näringsläran för stora och små. Dessutom innebär inte en sådan kost att man utesluter socker och använder konstgjorda sötningsmedel i stället. Tvärtom så använder man "riktiga" råvaror när man behöver det, fast kanske inte så ofta. Jag använder både smör, grädde och riktigt socker i bland när jag lagar mat eller bakar. Däremot så äter vi inte ofta kakor när det inte är fest (men visst det händer när vi "lyxar" till det), vi dricker inte saft såvida det inte är fest eller om vi är bortbjudna. Läsk vet jag inte varför jag skulle servera mina barn. Glass gör vi ofta själva hemma på riktig grädde och barnen får choklad,popcorn och liknande som lördagsgodis när de ber om det. Så varför innebär "hälsosam" mat att barnen bantas och får undervikt? Där handlar det nog mer om okunniga föräldrar som i ren välmening ger barnen fel slags mat.

Så, du har rätt att man i dag är mer upplyst om saker och ting. Men efterlevs det alltid?
  • cavat

Undret Gilan skrev 2009-10-18 17:29:01 följande:

För att jag tycker godis är gott och att dricka är gott.När barnen börjar vara hos andra så kommer de höra och se att de får chips på fredagkvällen och lördagsgodis. Tror du inte de kommer undra varför inte de får det? Onyttigheter tycker jag är en extra krydda på helgen ihop med familjen till en bra film.
    Själv brukar jag säga (om min dotter skulle fråga) att hos xx får man läsk men det dricker inte vi eftersom det inte är bra för tänderna, eller att xx äter godis mitt i veckorna det gör inte vi eftersom det inte är så bra för oss. Sedan så ger jag exempel på vad vi istället brukar äta, som popcorn och glass. Och än så länge nöjer hon sig med det (hon är 4 år). Förstår inte varför det skulle vara så svårt eller hemskt att visa att vi alla gör och är olika? Att det finns olika regler hos olika människor? Vissa saker gör bara vuxna, röker eller dricker sprit t e x. Inte får dottern smaka bara för att jag dricker vin, och hon undrar varför inte hon får ett glas. Tycker det är bra att de lär sig att man inte behöver göra som alla andra jämt, att man kan ha det bra ändå. Tänker på när de blir större och börjar köra med "alla andra får ju...." (och då handlar det dessutom troligtvis om andra saker än godis!)
  • cavat

Undret Gilan skrev 2009-10-18 17:47:41 följande:

Självklart kan det vara olika men att aldrig ha fått smaka på läsk eller godis kommer att anses som ganska konstigt av många andra barn. Sen gör alla olika visst men barn påverkas ofta av varandra. Går säkert bra med en fyra åring men tror att en nio åring ifrågasätter mer.
    Självklart ifrågasätter barnen saker och ting ju äldre de blir, jag inbillar mig inget annat. Men själv tycker jag det är fel att ge en tvååring läsk bara för att den som äldre ändå kommer att tjata sig till det. Varför inte ta en sak i taget? Så länge barnet inte ligger sömnlös på natten för att alla andra får godis så varför ska jag introducera onyttigheter som inte behövs? Ett litet barn vill ha många saker, och det är jag som förälder som får sätta gränserna oavsett om det handlar om läggdagstider, tandborstning, bilbälten, tv-tittande eller sockervanor.

Och min dotter har ätit godis, hon startade dock inte med godisätande så tidigt i åldern som många andra och vi äter det sällan men jag tvingar inte henne att avstå på t e x kalas. Saft dricker hon också om vi är bortbjudna och alla andra barn dricker det, bjuds det på läsk så vet hon att det inte är för henne och att hon får mjölk (som hon verkligen älskar!) eller "bubbelvatten" (som hon gillar skarpt!). Och när den dagen kommer då hon ifrågasätter detta, ja då tar vi den diskussionen då.
  • cavat

Undret Gilan skrev 2009-10-19 15:05:12 följande:

Men det vet du väll läskr och framförallt Cola är dödligt för små oskyldiga barn. Det är sååå mycket bättre att byta ut den mot ex Fun Light. Inget socker eller koffein som ger barnen en knäpp, Fun lighten kan man därför även använda på veckorna.
    Förstår inte varifrån du (och många, många andra) drar slutsatsen att bara för att man undviker ge barnen produkter med socker i så ger man dem automatiskt i stället produkter med konstgjorda sötningsmedel?? Vem har sagt/skrivit detta? Tycker det är väldigt konstigt att man drar sådana slutsatser.
Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?