Mimmla skrev 2009-10-18 12:02:49 följande:
Nu får du nog ta och tänka efter lite. Dagens föräldrar är mer kostmedvetna än vad föräldrar någonsin varit. När jag var barn pratades det över huvud taget inte om kolesterol, sockerberoende eller motion. Det är ett tämligen "modernt" påfund och då är det väl märkligt att säga att det "numera" är onormalt att bry sig om ditt barns hälsa. Att bry sig om sitt barns hälsa behöver väl inte vara synonymt med att äta vegetarisk kost, aldrig använda sig av halvfabrikat och baka allt bröd själv? Vet du om att man på BVC stöter på 2-åringar med undervikt till följd av "fettskräcken" i samhället. Dessa föräldrar tänker på sina barns hälsa, men effekten blir tyvärr den motsatta.
Håller med att man i dag är mer medveten än förr, men det behöver nog inte alltid innebära att man i dag äter så mycket bättre. Det kan bero på mycket, tidsbrist, mat är dyrare överlag, godis/läsk billigt, föräldrar orkar inte stå emot barnen tjat mm. På 70-talet när jag växte upp hade man kanske inte som förälder kunskapen om sockerberoende, men vi åt lördagsgodis. Hur många (generellt) barn i dag äter endast godis en dag i veckan? Dessutom åt vi godis med måtta, man fick stå och peka ut godisbitarna en och en i kiosken. I dag öser barnen med spadar, lätt hänt att det blir mycket. Läsk var fest för oss och då delade vi en 33 cl flaska. Händer det i dag? Och detta trots att vi i dag vet hur läsk förstör tänderna? Chips, färdigköpta kakor med transfetter? Inget som serverades när jag var liten i alla fall, trots bristen på kunskap hos våra föräldrar.
Snabbmat är i dag vanligt, trots att vi vet att det inte är speciellt hälsosamt. Förr åt man husmanskost som visserligen tillagades med grädde och smör i många fall. men inga skadliga tillsatser och all mat man åt dröp inte av fett. Dessutom så rörde vi barn oss på ett helt annat sätt än barn i dag.
Sedan så förstår jag inte vem som har kommit på idén (jag har stött på den på andra ställen också) att bara för att man äter vegetariskt (eller " hälsosamt") så bantar man både sig själva och barnen??? De flesta som försöker äta bra och vegetariskt är väl insatta i näringsläran för stora och små. Dessutom innebär inte en sådan kost att man utesluter socker och använder konstgjorda sötningsmedel i stället. Tvärtom så använder man "riktiga" råvaror när man behöver det, fast kanske inte så ofta. Jag använder både smör, grädde och riktigt socker i bland när jag lagar mat eller bakar. Däremot så äter vi inte ofta kakor när det inte är fest (men visst det händer när vi "lyxar" till det), vi dricker inte saft såvida det inte är fest eller om vi är bortbjudna. Läsk vet jag inte varför jag skulle servera mina barn. Glass gör vi ofta själva hemma på riktig grädde och barnen får choklad,popcorn och liknande som lördagsgodis när de ber om det. Så varför innebär "hälsosam" mat att barnen bantas och får undervikt? Där handlar det nog mer om okunniga föräldrar som i ren välmening ger barnen fel slags mat.
Så, du har rätt att man i dag är mer upplyst om saker och ting. Men efterlevs det alltid?