Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
Jag förstår inte varför det ska bli sånt tjafs om detta med socker och vad barn får äta och inte.
Alla har sin åsikt och lever efter den, och alla behöver inte tycka likadant.
Visst kan jag tycka det är synd att så många (oavsett om det är av omedvetenhet, lathet eller vilja) tycker att det är ok att ge sina barn allt möjligt som JAG anser är både skit och gift. Men det är inget som jag anser mig kunna ändra på. Antingen så tar man ett medvetet beslut, och då skiter man i vad jag tycker, eller så är man inte medveten, och då tycker man ändå bara att jag är nån slags prettomorsa som inte fattar nåt av varkligheten om jag försöker upplysa om det.
Jag tycker att pappan i TS har en åsikt, han har troligtvis läst på om vad cola innehåller och hur skadligt socker och snabba kolhydrater är för våra kroppar. Och eftersom han vill sitt barns bästa vill han även att mamman ska leva efter detta. Det kan han ju inte styra över och någon slags kompromiss måste ju till, men jag förstår inte varför pappan skulle vara så extrem och knäpp och konstig för att han vill sitt barns bästa? (Vilket säkerligen du TS också vill, ni tycker bara att det bästa är olika saker!)
Vi har lite samma här hemma, fast vi är gifta och lever tillsammans. Jag skulle gärna äta en helt kolhydratfri kost (vilket jag kommer att göra när barnet i magen är fött) och vill ge vår dotter minimalt med socker och snabba kolhydrater. Vi äter nog extremt mycket fett och när jag får bestämma lagas det mesta från grunden, både blodpudding och bröd. Men nu är vi ju två och jag måste acceptera att dotterns far inte tycker som jag utan har en mer liberal syn på det mesta. Så när jag gör mat blir det som jag vill, när han lagar mat blir det som han vill.
Ang TS, JAG kan tycka att det är helt onödigt att ge barnet cola, och om pappan inte vill, varför envisas? Det finns säkert viktigare frågor för dig att bråka med pappan om? Det är ju något som är ganska lätt att göra pappan till lags, och nästa gång kanske det är "din tur" att få "rätt" och han måste ge med sig?
Att du ska börja ge barnet veg. mat är en helt annan femma anser jag. Inte bara för att jag tror att det är onyttigt då växande kroppar behöver animaliskt protein, utan för att det antagligen är en väldigt stor omställning du måste göra då. Det är ju lättare att sluta ge barnet cola två gånger i månaden än att göra om varje måltid, och dessutom lära sig hur man ska lägga upp en veg. kost så barnet får i sig mesta möjliga av vad det behöver.
Så, välj dina strider skulle jag vilja säga :)