• Danna80

Åderbråck i underlivet

Hej
    Finns det någon som haft stora vulva varicier (åderbråck i underlivet) och som blivit rekommenderad kejsarsnitt?

Väntar mitt andra barn och har stora åderbråck i underlivet sprack rejält första förlossningen och förlorade 2,5 L blod...

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • mallmarre

Jag har väldigt jobbiga åderbrock, men jag har inte nämnt det för min barnmorska, visste inte att det kunde bli komplicationer under förlossningen av dem.

• TheodorMiranda

jag fick veta efter förlossningen att jag hade åderbrock. O dom sprack ganska så illa =(

• mamalicious88

hur ser man dom? eller hur känns de??

• anniep

väntar 3.e barnet och har denna graviditet åderbrock både på ben och i underlivet. vad gäller underlivet så kollade jag runt lite på olika forum på nätet när jag upptäckte dem. vad jag såg så skrev alla att det inte påverkar förlossningen, att de inte spricker och att de går tillbaka efteråt samt att man ej behandlar dem på något sätt. det står inte heller i någon av den fack/medicinsk litteratur jag har att det skulle vara något problem rörande förlossning osv. Jag har inte heller tagit upp det med min barnmorska. Jag har dock visat åderbrocken på benen, då de kom först, och hade det varit problem med åderbrock i underlivet förväntar jag mig att hon hade frågat/sagt något då man ofta får även på fler ställen om man har på benen. Helt övertygad känner jag mig dock inte efter att ha sett dem för har man det så är det ju lite svårt att tro att det verkligen inte har någon som betydelse. Det ser ju verkligen inte vackert ut och trycket bara av att sitta gör ju extremt ont så hur ont kommer det då att göra under krystvärkarna?

Evelynsmamma - har man dem så känner man dem det vill jag lova. va' glad att du slipper!

• Danna80

Tack för era svar!

Jag blev sjukskriven redan i v 19 pga åderbråcken i underlivet nu sedan v 22 är jag helt sjukskriven jag är nu i v 37. Jag har riktigt ont av åderbråcken har även stora på benen varav det ena benet är nästan blått vid foten. Det var ingen tvekan att sjukskriva mig för läkaren själv sa att dom var riktigt stora.

Sen har jag hört både och att dom inte spricker men jag har även hört att dom kan spricka och då blir det en rejäl blodförlust snabbt och kan tom bli svårt att stoppa utan att förts tas upp på OP ...

sen hade jag en rätt tuff första förlossning då jag sprack rejält invändigt och fick sys med över 20 stygn och fick komplikatoner förlorade mycket blod så med den erfarenheten gör att jag nu helst inte vill spricka igen ... Läkaren kan ju aldrig garantera att man inte spricker ...

finns det fler som vars åderbråck spruckit???

• TheodorMiranda

Men jag hade åderbrock i underlivet o jag har jag ingen aning om hur dom känns! så hur känns dom eller vart sitter dom?

• Danna80

Åderbråcken kan sitta på blygdläpparna och/eller inne i slidan ser ut som mörklila slingrande vener ... efterhand kan dom blir värre och fler och sätter sig ut mot skinkorna bak mot ändtarmen och hela underlivet kan bli 3 gånger så stort och ju längre graviditeten fortlöper så växer dom och ser till slut ut som mörklila vindruveklasar eller blodblåsor och det gör fruktansvärt ont av att bara stå och man har svårt att går längre stunder för blodet "stasar sig i underlivet" ungefär så ser och beter sig mina åderbråck ...

• over the moon

Hej, väntar mitt andra barn och har också tyvärr fått åderbrock i underlivet och ena skinkan. I underlivet är det ungefär som en halv kycklingfile på ena blygdläppen.
    Min Gynekolog som även arbetat som förlossningsläkare har vid flera tillfällen sagt att detta inte skall påverka förlossningen och att de inte spricker under förlossningen. Jag hoppas att det stämmer... Han sa att trycket på dem avtar då bebisens huvud tränger ned och att de åderbrock man har i underlivet /slidan försvinner i 99% efter förlossningen, men blir man gavid igen kan de komma tillbaka.
    Man kan operera både i underlivet och benen efter förlossningen om dom mot förmodan skulle kvarstå.

Beräknad till 28/10 så jag får se hur det går...

• Danna80

over the moon skrev 2009-10-19 11:01:12 följande:

Hej, väntar mitt andra barn och har också tyvärr fått åderbrock i underlivet och ena skinkan. I underlivet är det ungefär som en halv kycklingfile på ena blygdläppen. Min Gynekolog som även arbetat som förlossningsläkare har vid flera tillfällen sagt att detta inte skall påverka förlossningen och att de inte spricker under förlossningen. Jag hoppas att det stämmer... Han sa att trycket på dem avtar då bebisens huvud tränger ned och att de åderbrock man har i underlivet /slidan försvinner i 99% efter förlossningen, men blir man gavid igen kan de komma tillbaka. Man kan operera både i underlivet och benen efter förlossningen om dom mot förmodan skulle kvarstå. Beräknad till 28/10 så jag får se hur det går...
    Sprack du med första? Men sen finns det fall där åderbråcken brister och det blir svår blodförlust finns inga garantier ! Beror även på storleken och omfattningen och var dom sitter ...

Jag ska träffa läkare nästa vecka för bedömning ... jag vägrar spricka denna gången hua ...
  • Maleka

Pratade med BM idag och hon sa att det är väldigt vanligt och inget man gör något åt eller som påverkar förlossningen... Jag väljer att lita på henne!

Svar på tråden Åderbråck i underlivet