• Danna80

Åderbråck i underlivet

Hej
    Finns det någon som haft stora vulva varicier (åderbråck i underlivet) och som blivit rekommenderad kejsarsnitt?

Väntar mitt andra barn och har stora åderbråck i underlivet sprack rejält första förlossningen och förlorade 2,5 L blod...

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • Annican001

Jag har också! Men har aldrig hört talas om åderbrock i underlivet! Gud vad skönt att dom går tillbaka efter förlossningen! Jag som oroat mig och funderat på mammas åderbrock på benen som inte gick alls bra... Ja ni vet ju hur man kan älta saker!
    Jag vet bara om ett ställe på blygdläpparna, men ska be sambon titta efter ikväll. Jag känner mig så himla svullen och "tung" där nu. Men det kan ju ha sina orsaker (v. 37 +5)...

• over the moon

Min förra graviditet hade jag tack och lov inga åderbrock! Tycker konstigt nog att de känns bättre nu i slutet av graviditeten,puh!
    Jag sprack en del under förra förlossningen, men då hade jag nog inga åderbrock, i alla fall inga som kändes av. Hoppas att min gynekolog har rätt, att de inte skall påverka förlossningen...

Danna80 skrev 2009-10-20 15:56:56 följande:
    over the moon skrev 2009-10-19 11:01:12 följande:
    Sprack du med första? Men sen finns det fall där åderbråcken brister och det blir svår blodförlust finns inga garantier ! Beror även på storleken och omfattningen och var dom sitter ... Jag ska träffa läkare nästa vecka för bedömning ... jag vägrar spricka denna gången hua ...
  • Danna80

Vill bara skriva att jag var hos läkaren och pga av risk för okontrollerade blödningar pga att jag spricker så tvekade inte läkaren en S utan begärde kejsarsnitt...

Så nu vet jag känns skönt behövde verkligen inte ens övertala läkaren utan så fort hon såg mina vulva varicier så bara skakade hon på huvudet och sa oj oj oj nej detta kommer inte gå det får bli kejsarsnitt ...

• over the moon
    Danna80 skrev 2009-11-02 13:32:17 följande:
    Vill bara skriva att jag var hos läkaren och pga av risk för okontrollerade blödningar pga att jag spricker så tvekade inte läkaren en S utan begärde kejsarsnitt...Så nu vet jag känns skönt behövde verkligen inte ens övertala läkaren utan så fort hon såg mina vulva varicier så bara skakade hon på huvudet och sa oj oj oj nej detta kommer inte gå det får bli kejsarsnitt ...
    Åh vad skönt för dig! Bra.Lycka till m kejsarsnittet då!
    Själv känns det konstigt nog som om mina har blivit bättre så här i slutet av graviditeten :) Är nu i v40+4 och hoppas bara att bebben snart vill titta ut!
  • Bellbox
    Danna80 skrev 2009-11-02 13:32:17 följande:
    Vill bara skriva att jag var hos läkaren och pga av risk för okontrollerade blödningar pga att jag spricker så tvekade inte läkaren en S utan begärde kejsarsnitt... Så nu vet jag känns skönt behövde verkligen inte ens övertala läkaren utan så fort hon såg mina vulva varicier så bara skakade hon på huvudet och sa oj oj oj nej detta kommer inte gå det får bli kejsarsnitt ...
    Men NÄR vet man om man är i gränslandet för att det ska bli en "risk" undrar jag??
  • Danna80
    over the moon skrev 2009-11-02 20:13:10 följande:
    Åh vad skönt för dig! Bra.Lycka till m kejsarsnittet då! Själv känns det konstigt nog som om mina har blivit bättre så här i slutet av graviditeten :) Är nu i v40+4 och hoppas bara att bebben snart vill titta ut!
    Åh vad skönt att höra att dina blivit bättre! skriv gärna sen och berätta hur det gick!
    Bellbox skrev 2009-11-02 21:24:36 följande:
    Men NÄR vet man om man är i gränslandet för att det ska bli en "risk" undrar jag??
    Det är läkaren som ska göra den bedömningen om det är en "risk" och sen bör man ta hänsyn till tidigare förlossningar. Jag har varit sjukskriven sedan v 19 och redan då hade jag stora vulva varicier och hade svårt att kissa. Nu i slutet är dom verkligen gigantiska och tjocka som fingrar och sträcker sig runt hela vulva och ut mot ljumskar och bak i ändtarm. Dessutom är det svullet så läkaren kunde inte ens undersöka längre in men med tanke på svullnaden har jag även djupa vulvavaricier. Det finns alltid en risk att så stora spricker och det kan sluta med att det kan bli svårt att få stopp på blödningen eftersom det är så stora blodkärl som brister ...
  • Ostbulle

Jag har jätte mycket åderbråck i underlivet.
    (När jag såg efter själv höll jag på att svimma, :) hade ingen aning om vad det var då.)
    Har berättat för min bm, men enligt henne är det ingen fara, kommer att försvinna så fort bebisen är ute.
    Där emot kan de på benen vara kvar sa hon.

• Danna80

ostbulle -men har du smärtor? Gör det ont när du står eller går? Gör det ont när du kissar? Om du har smärtor så ska du be BM undersöka åderbråcken! Många har åderbråck fast dom sitter då högre upp typ runt klitoris och ställer inte till besvär vid förlossning ... utan det är om man har åderbråck runt hela vulva och ner mot ändtarm som dom kan brista ...

Jag har fått en specialsydd gördel som trycker upp åderbråcken har även stödstrumpor på benen ... Jag har stora åderbråck på benen och ena foten är blåmelerad av små brustna kärl ... Läkaren och BM har bara sett ett fåtal fall till som haft så stora åderbråck så mitt fall är väldigt ovanligt ...

• Ostbulle

okey, då behöver inte jag oroa mej över att de ska spricka då under förlossningen Phu...
    Smärtor har jag, helt svullen... men inte ont när jag kissar.

Fy.. tycker synd om dej.
    Hoppas det går så bra det kan för dej.

• Danna80

Ostbulle - Nej du behöver inte vara överdrivet nervös! När har du BF?

Jag var på inskrivning idag och ännu en läkare skulle kolla på min vulva åderbråck och hon sa även hon att så mycket som jag har är det säkrast med kejsarsnitt ... men även pga att jag sprack rejält invändigt förra gången ...

• over the moon

Har nu fått min lilla söta dotter och åderbrocken stälde inte till några problem tack o lov! Lycka till ni andra:)

• Bellbox
    over the moon skrev 2009-11-10 19:20:20 följande:
    Har nu fått min lilla söta dotter och åderbrocken stälde inte till några problem tack o lov! Lycka till ni andra:)
    Grattis!!!
    Försvann dom nu direkt efter om man får fråga?
  • over the moon

He, he lustigt , jag har inte tänkt på d, men ja dom verkar vara borta! Känner inga och såg inga då jag kolla läget där nere! Härligt!!!! Vet inte hur d på rumpan ser ut, ska fråga mannen då han nattat klart vår stora dotter.

• Danna80

Hej
    Fick en liten flicka i måndags med planerat kejsarsnitt

Har fortfarande kvar åderbråcken i underlivet men smärtan är borta! Benen ser bra ut! ska på kontroll om 3 mån för ev op ..

• over the moon

Danna80,
    Stort grattis till eran flicka!!!!
    Skönt att smärtan är borta, du fick stå ut m den länge. lycka till o hoppas du slipper operation.

• Jossi

En liten fråga från en nyinvigd:

Är gravid med första barnet och är i vecka 30. Har på sistone kännt mig lite öm om blygdläpparna. Inte när jag sitter eller så, utan det ömmar mest när jag duschar. Får jag strålar på underlivet känns de för vassa liksom. Dessutom såg jag igår att blygdläpparna blivit mörkare och mer fylliga. Men jag ser inga bråck. Kan det vara början till bråck eller ska det kännas såhär ändå?

• Ostbulle
    Danna80 skrev 2009-11-11 18:22:08 följande:
    Hej Fick en liten flicka i måndags med planerat kejsarsnitt Har fortfarande kvar åderbråcken i underlivet men smärtan är borta! Benen ser bra ut! ska på kontroll om 3 mån för ev op ..
    Grattis till flickan :)

over the moon skrev 2009-11-10 19:20:20 följande:
    Grattis :)

Själv har jag bf idag men känner inte att han är på väg :(
  • Danna80
    Jossi skrev 2009-11-11 19:38:25 följande:
    En liten fråga från en nyinvigd: Är gravid med första barnet och är i vecka 30. Har på sistone kännt mig lite öm om blygdläpparna. Inte när jag sitter eller så, utan det ömmar mest när jag duschar. Får jag strålar på underlivet känns de för vassa liksom. Dessutom såg jag igår att blygdläpparna blivit mörkare och mer fylliga. Men jag ser inga bråck. Kan det vara början till bråck eller ska det kännas såhär ändå?
    Det behöver inte betyda att du har åderbråck utan det kan vara blodådror du känner som är svullet! Väldigt vanligt när man blir tyngre!
  • Jossi
    Danna80 skrev 2009-11-12 09:58:53 följande:
    Det behöver inte betyda att du har åderbråck utan det kan vara blodådror du känner som är svullet! Väldigt vanligt när man blir tyngre!
    Okej, Tack för ditt svar.
    Får hålla uppsikt då, men då är det nog ingen fara.
Svar på tråden Åderbråck i underlivet