Inlägg från: over the moon |Visa alla inlägg
  • over the moon

Åderbråck i underlivet

Hej, väntar mitt andra barn och har också tyvärr fått åderbrock i underlivet och ena skinkan. I underlivet är det ungefär som en halv kycklingfile på ena blygdläppen.
    Min Gynekolog som även arbetat som förlossningsläkare har vid flera tillfällen sagt att detta inte skall påverka förlossningen och att de inte spricker under förlossningen. Jag hoppas att det stämmer... Han sa att trycket på dem avtar då bebisens huvud tränger ned och att de åderbrock man har i underlivet /slidan försvinner i 99% efter förlossningen, men blir man gavid igen kan de komma tillbaka.
    Man kan operera både i underlivet och benen efter förlossningen om dom mot förmodan skulle kvarstå.

Beräknad till 28/10 så jag får se hur det går...

• over the moon

Min förra graviditet hade jag tack och lov inga åderbrock! Tycker konstigt nog att de känns bättre nu i slutet av graviditeten,puh!
    Jag sprack en del under förra förlossningen, men då hade jag nog inga åderbrock, i alla fall inga som kändes av. Hoppas att min gynekolog har rätt, att de inte skall påverka förlossningen...

Danna80 skrev 2009-10-20 15:56:56 följande:
    over the moon skrev 2009-10-19 11:01:12 följande:
    Sprack du med första? Men sen finns det fall där åderbråcken brister och det blir svår blodförlust finns inga garantier ! Beror även på storleken och omfattningen och var dom sitter ... Jag ska träffa läkare nästa vecka för bedömning ... jag vägrar spricka denna gången hua ...
  • over the moon
    Danna80 skrev 2009-11-02 13:32:17 följande:
    Vill bara skriva att jag var hos läkaren och pga av risk för okontrollerade blödningar pga att jag spricker så tvekade inte läkaren en S utan begärde kejsarsnitt...Så nu vet jag känns skönt behövde verkligen inte ens övertala läkaren utan så fort hon såg mina vulva varicier så bara skakade hon på huvudet och sa oj oj oj nej detta kommer inte gå det får bli kejsarsnitt ...
    Åh vad skönt för dig! Bra.Lycka till m kejsarsnittet då!
    Själv känns det konstigt nog som om mina har blivit bättre så här i slutet av graviditeten :) Är nu i v40+4 och hoppas bara att bebben snart vill titta ut!
  • over the moon

Har nu fått min lilla söta dotter och åderbrocken stälde inte till några problem tack o lov! Lycka till ni andra:)

• over the moon

He, he lustigt , jag har inte tänkt på d, men ja dom verkar vara borta! Känner inga och såg inga då jag kolla läget där nere! Härligt!!!! Vet inte hur d på rumpan ser ut, ska fråga mannen då han nattat klart vår stora dotter.

• over the moon

Danna80,
    Stort grattis till eran flicka!!!!
    Skönt att smärtan är borta, du fick stå ut m den länge. lycka till o hoppas du slipper operation.

Svar på tråden Åderbråck i underlivet