• Lizz

Ni som har byggt ut era hus!!

Hej!

Vi hade tänkt bygga ut vårt hus med ca 25-30 kvm.

Vi hade tänkt anlita en firma för grovjobbet, dvs grund, ytterväggar och tak och sedan göra resten själva.

Vet att det kan variera i kostnad men tänkte bara höra vad ni som byggt ut har betalat??

Jag läste någonstans på nätet att man får räkna med 20.000-30.000/ kvm???? Låter jättemycket tycker jag???

• Svar på tråden Ni som har byggt ut era hus!!
  • Kärnan

Vi bor i Nyköping, Sörmland.
    Men det är här med priser är nog mycket som spelar in där. Vi har inte tagit in några offerter än utan 7000 är något som jag hört bara. Får se hur bra det stämmer när vi får in offerter framöver. Först måste vi bara fixa ritningar så byggfirmorna har något att utgå ifrån.

Lizz skrev 2009-10-21 09:40:17 följande:
    I vilken stad bor ni i? Hört att det skall vara dyrare i sthlm? 7000:-/kvm låter ju mer överkomligt=)
  • Lizz
    Kärnan skrev 2009-10-21 09:41:19 följande:
    Lyx
    Jag har förbannat honom många gånger över att han inte hantverkare, så känns skönt att ha nytta av honom till slut>;))))

Hur mycket skall ni bygga ut?
  • Lizz
    Kärnan skrev 2009-10-21 09:42:47 följande:
    Vi bor i Nyköping, Sörmland.Men det är här med priser är nog mycket som spelar in där. Vi har inte tagit in några offerter än utan 7000 är något som jag hört bara. Får se hur bra det stämmer när vi får in offerter framöver. Först måste vi bara fixa ritningar så byggfirmorna har något att utgå ifrån.
    Jo det är sant, kan nog variera mycket! Hört att byggfirmorna har saltat priserna rejält också efter att de sköter rotavdraget;((

Jag vill gärna hitta en billig firma som dessutom är värsta proffsen=) Vill inte ha nåt haffsjobb!;(

Vi har även funderat på om man kan göra jobbet innvändigt själva för att komma ner i pris..typ isolera, innerväggar, innertak, golv osv=)
  • Kärnan

Vi bor i ett litet 40-tals-hus, så vi funderar på att bygga ut hela långsidan av huset, det kan nog röra sig om 35-45 kvadrat. Vi kommer dock inte bygga ut källaren utan endast lägga en betongplatta med krypgrund (tror jag det kallas).

• Lizz
    jennyfer skrev 2009-10-21 09:45:27 följande:
    Jag vet, har hört samma siffror från flera håll och det är galet mycket! Hittade dock detta som kan vara ett alternativ: www.byggatill.se/
    Men åhh vilken bra sida, och de finns i sthlm=)))) TACK=)
  • mammageno

Vi har byggt ut för ca 20 000kvm och då var det två badrum, och det om att ta det för 7000 är säkert möjligt, men räkna inte med det för guds skull!

Det var urjobbigt, det är många gånger bättre att snåla i början, och leja bort tunga bitar som tex slipnig, vi var till slut tvugna för det höll på att knäcka oss.

Vi byggde ut lite mer än 50kvm per plan, två våningar.

lite dåligt med bilder , vi är ju nästan klara nu...

majstigen.blogspot.com/2008_09_01_archive.html

• Lizz
    mammageno skrev 2009-10-21 09:50:10 följande:
    Vi har byggt ut för ca 20 000kvm och då var det två badrum, och det om att ta det för 7000 är säkert möjligt, men räkna inte med det för guds skull!Det var urjobbigt, det är många gånger bättre att snåla i början, och leja bort tunga bitar som tex slipnig, vi var till slut tvugna för det höll på att knäcka oss.Vi byggde ut lite mer än 50kvm per plan, två våningar.lite dåligt med bilder , vi är ju nästan klara nu...majstigen.blogspot.com/2008_09_01_archive.htm...
    Ja jag har hört det är dyrare med kök och badrum, som tur är skall vi bygga ca 30 kvm som skall bli en bit större vardagsrum och sedan ett kontor=) Sen har vi ett uterum på platsen för utbyggnaden som vi skulle vilja flytta till ett annat ställe.

Jo jag förstår det, är alltid mer jobb än man tror. Men när ytterdelarna är på plats är det ju ingen större brådska..sen ska vi ju inte bygga ut sååå mycket=) 100kvm förstår jag är slitigt att göra massa själva!

Sen räknar jag med en del hjälp från våra snälla hanverkarsläktingar och kompisar;D
  • Lizz
    Kärnan skrev 2009-10-21 09:47:23 följande:
    Vi bor i ett litet 40-tals-hus, så vi funderar på att bygga ut hela långsidan av huset, det kan nog röra sig om 35-45 kvadrat. Vi kommer dock inte bygga ut källaren utan endast lägga en betongplatta med krypgrund (tror jag det kallas).
    Va ska det bli för rum? Hur många kvm har ni nu, hur många är ni i familjen?=)

Vi bor i ett hus byggt 1927, men det är totalrenoverat 2005-2006. Känns ju viktigt att tillbyggnaden går i samma stil då alla gamla detaljer är bevarade=)
  • mammageno

ja det går, det var extra kämpigt för vi hade hantverkare som vi fick ligga på, plus att det var öppet in till vårat vanliga hus + att vi ite hade ett sovrum under tiden...

det är rätt att tänka så, det är ingen brådska, och det skall ju var kul!

lycka till!

• Lizz
    mammageno skrev 2009-10-21 09:50:10 följande:
    Vi har byggt ut för ca 20 000kvm och då var det två badrum, och det om att ta det för 7000 är säkert möjligt, men räkna inte med det för guds skull!Det var urjobbigt, det är många gånger bättre att snåla i början, och leja bort tunga bitar som tex slipnig, vi var till slut tvugna för det höll på att knäcka oss.Vi byggde ut lite mer än 50kvm per plan, två våningar.lite dåligt med bilder , vi är ju nästan klara nu...majstigen.blogspot.com/2008_09_01_archive.htm...
    Verkar bli jättefint=) Vilken skillnad med 100 kvm till!
  • Kärnan
    Lizz skrev 2009-10-21 10:09:11 följande:
    Va ska det bli för rum? Hur många kvm har ni nu, hur många är ni i familjen?=) Vi bor i ett hus byggt 1927, men det är totalrenoverat 2005-2006. Känns ju viktigt att tillbyggnaden går i samma stil då alla gamla detaljer är bevarade=)
    Vårat hus är i dagsläget på ca 70 kvadrat + 70 i källaren. Det vi ska bygga till är för att vardagsrummet ska bli större plus att vi ska få ett sovrum till. Som det är nu har vi bara två sovrum och eftersom vi väntar tillökning kommer vi behöva ett till. Vardagsrummet och köket sitter i dagsläget i hop och det har fungerat jättebra men det blir lite trångt vid de tillfällen man är många (jul och liknande).

Vi köpte ett totalt renoveringsobjekt för 18 månder sen. Överplan har vi renoverat totalt (utom ett badrum) och nu pågår källarrenovering med gillestuga, tvättstuga och badrum. Så när det är klart blir det nästa steg - utbyggnad. Vi har gjort det mesta själva, utom källaren som vi nu har hanverkare till. Det är sååå skönt.
  • jennyfer

Tänk också på att det är själva bottenplattan som kostar mycket. D v s 100 kvm i två plan (50kvm/plan) är billigare än 100kvm i ett plan.

• Lizz
    Kärnan skrev 2009-10-21 10:38:07 följande:
    Vårat hus är i dagsläget på ca 70 kvadrat + 70 i källaren. Det vi ska bygga till är för att vardagsrummet ska bli större plus att vi ska få ett sovrum till. Som det är nu har vi bara två sovrum och eftersom vi väntar tillökning kommer vi behöva ett till. Vardagsrummet och köket sitter i dagsläget i hop och det har fungerat jättebra men det blir lite trångt vid de tillfällen man är många (jul och liknande).Vi köpte ett totalt renoveringsobjekt för 18 månder sen. Överplan har vi renoverat totalt (utom ett badrum) och nu pågår källarrenovering med gillestuga, tvättstuga och badrum. Så när det är klart blir det nästa steg - utbyggnad. Vi har gjort det mesta själva, utom källaren som vi nu har hanverkare till. Det är sååå skönt.
    Ok lite i samma situation som oss då, vårat hus är 100 kvm och vi har också bara 2 sovrum. Vi planerar barn men än har ingenting hänt=)

Oj vilket jobb, va duktiga ni varit=) Men det är ju alltid kul att pyssla när det är ens eget=)
  • Lizz
    jennyfer skrev 2009-10-21 10:39:08 följande:
    Tänk också på att det är själva bottenplattan som kostar mycket. D v s 100 kvm i två plan (50kvm/plan) är billigare än 100kvm i ett plan.
    Det är sant, men ingår bottenplattan i kvm-priserna?

Vi har funderat på att sätta en övervåning på utbyggnaden på en gång men tänkt att det kanske blir för dyrt...men man kan ju be om offert gällande bägge lösningarna=)

Problemet är dock att övervåningen då skulle gränsa till vårat sovrum,..och då skulle sovrummet bli utan fönster;(( Är iofs rätt mycket garderober i sovrummet så då kanske man måste göra en walk in closet helt enkelt;D
  • Kärnan

å nej så förfärligt att tvingas göra en walk in closet... det vill jag också ha.

• Lizz
    Kärnan skrev 2009-10-21 12:11:44 följande:
    å nej så förfärligt att tvingas göra en walk in closet... det vill jag också ha.
    Ja jag veeeet;D Älskar Carlsberg reklamen med paret som får gäster=))) Men hoppas sambon inte proppsar på ett kylrum bara;))
  • Lizz
    Kärnan skrev 2009-10-21 12:11:44 följande:
    Såg i din presentation nu att du är orginalare..kan du inte svänga ihop en ritning då?=) Vill bara påpeka att jag inte är i samma bransch och egentligen har nollkoll;)
  • mammageno

Ja, det är roligt, för vi levde tre på dryga 80 kvm innan, och det fanns ett sovrum för de andra var så små så vi slog ut de väggarna till köket när vi gjorde det.

• Kärnan
    Lizz skrev 2009-10-21 12:20:41 följande:
    Såg i din presentation nu att du är orginalare..kan du inte svänga ihop en ritning då?=) Vill bara påpeka att jag inte är i samma bransch och egentligen har nollkoll;)
    Alltså jag har gjort en ritning men jag vet inte ens om det får kallas ritning. (mer en idé frö planslösning) Jag är kass på alla tekniska detaljer som takvinklar osv. Nej, vi känner att vi behöver hjälp av en arkitekt, dels för att verkligen få till en bra ritning - men också för idéer för hur man kan göra för att det ska bli så estetiskt tilltalande som möjligt och passa ihop med huset.
Svar på tråden Ni som har byggt ut era hus!!