Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

splittrad

Håller med tipset ovan, om du inte har läst Jesper Juul tycker jag det är något du absolut bör göra! Boken ditt kompetenta barn ger mycket bra förståelse för varför barn i den här åldern beter sig som de gör.

Jag håller inte med de flesta här och tror att ditt barn är medvetet trotsig och gör det därför att hon får för mycket uppmärksamhet.

Beteendet påminner oerhört mycket om min dotters när hon precis hade blivit inskolad. Jag minskade tiden på dagis och VIPS så var beteendet borta. Problemet är ofta att de blir överstimulerade, och även om de sover som de ska så kanske HJÄRNAN inte hinner vila upp sig ändå pga alla intryck!

Att ge uppmärksamhet till barnen i den här åldern är givetvis inte något som är fel, men man måste ju själv försöka läsa av signalerna, det ditt barn försöker tala om för dig är att något känns fel och att du måste hjälpa henne med det. Inte att testa några gränser eller spela på dina känslor. Hon är ju inte ens 2 än och en 1-åring är helt enkelt inte kapabel till det än, även om det kan tyckas så.

• vittra
    susieq82 skrev 2009-10-20 14:46:48 följande:
    Hon går bara 15 timmar i veckan för att jag väntar på en utbildning och ska gå på praktik i yrket innan den startar. Så dom dagarna hon går har jag fullt upp med att söka platser. Egentligen så har jag kommit på mig själv med att inte gilla förskolan riktigt..inte personerna där. Men hela grejen med att lämna henne där och inte veta vad hon gör eller hur hon mår på riktigt. Jag litar på personalen, MEN mammahjärtat vill veta allt. ALLT. och det blir ju inte alls på samma sätt om jag skulle vara med någr timmar på förskolan för att få en inblick som att se när ingen annan vet.
    Det är förmodligen detta hon känner av varför hon också blir orolig, skrikig och kinkig när hon kommer hem igen.
    Varför kan du inte vara med? Jag har varit med oerhört mycket på vårt dagis (är iofs ett föräldrakooperativ) och vet precis hur de gör där vilket känns oerhört skönt. Jag tycker det är en självklarhet att man som förälder ska få veta hur de hanterar ens barn om dagarna!
  • vittra
    susieq82 skrev 2009-10-22 18:10:06 följande:
    Emmli 84 skrev 2009-10-20 19:06:57 följande: Du sa mycket tänkvärda saker tycker jag. Självklart ska man ta till sig vad männiksor runt omkring sig säger. Och jag och vår dotters pappa arbetar nästan helt i samma linje om hur vi vill "uppfostra" henne. Är det någt vi är oense om så pratar vi om det. Jag tycker det är superviktigt att vara konsekvent och visa gränser och tro mig när hon för andra gången denna vecka fick ett utbrott på stan så va det jag som i lugnt och sansat satte mig och väntade på att det skulle gå över. Jag e inte den som skyndar därifrån och ger mitt barn ett kex och mumsa på för att hon blir lite tvär ibland i förhoppning om att hon ska bli tyst. Jag e väldigt medveten om vilket spel barn kan köra med sina föräldrar. Det märks tydligt när man hämtar och lämnar på förskolan... Dessutom får man ju välja sina fighter. När e det farligt osv... Jag väntar med spänning på när hon lyckas sova hela natten för sig själv...ibland händer det. Men för det mesta vaknar hon runt 5 och vägrar somna om i sin egen säng..vaknar hn runt 24 så somnar vi henne i hennes egen säng. Hon kommer nog inte sova hos oss för alltid:)
    Du verkar mycket klok
Svar på tråden splittrad