Emmli 84 skrev 2009-10-20 19:06:57 följande:
Jag tycker du ska lyssna på omgivning och hennes pappa också. Det finns vissa faror med att "bry" sig för mycket och det märker du kanske inte nu men så småningom. Var så säker! Jag träffade min sambo när hans son var 2,5 år gammal och min sambo och sonens mamma har under dessa år gett sonen all tid och uppmärksamhet de har kunnat. De har försakat sig själva i relationen (slutade med skilsmässa) och sonen uppvisar numera en del mycket jobbiga beteenden pga den ständiga uppmärksamheten. Han bestämmer ALLT och har så fått göra under sina första år. Vi måste gå på led i trappen, i en viss ordning och en viss takt annars kastar han sig på golvet och skriker. Sonen bestämmer vem som får äta, hur många tuggor man får äta innan man ska dricka sin mjölk, hur mycket toalettpapper man får ta, i vilken ordning jag tar på mig mina ytterkläder - ja du förstår. När jag påtalar för sambon att det är nu de ser konsekvenserna av blott 2,5 års uppfostran så säger han "Jag hade ingen aning om att det skulle bli så här". Vem har det när det är första barnet? Därför kan det vara bra att lyssna på andra också.Jag kanske missuppfattar ditt inlägg och överreagerar lite men vi är för menlösa mot våra barn nu för tiden. Vi har svårt att sätta gränser, visa vem som bestämmer och inte känna ständigt dåligt samvete mot våra barn. Vi ska självklart ge dem hur mycket kärlek som helst men vi ska agera vuxna/vuxet mot våra barn också och kunna hålla en form av "distans" ibland. Du måste också visa din dotter att du är hennes pappas sambo/fru, du måste visa att du är dina föräldrars dotter, kollega ibland osv. Du är inte bara mamma som måste tillgodose din dotters behov dygnets alla timmar. Jag tycker verkligen att det är dags att hon sover i egen säng. Både för hennes egen skull och för din och din mans bästa!
Du sa mycket tänkvärda saker tycker jag.
Självklart ska man ta till sig vad männiksor runt omkring sig säger. Och jag och vår dotters pappa arbetar nästan helt i samma linje om hur vi vill "uppfostra" henne. Är det någt vi är oense om så pratar vi om det. Jag tycker det är superviktigt att vara konsekvent och visa gränser och tro mig när hon för andra gången denna vecka fick ett utbrott på stan så va det jag som i lugnt och sansat satte mig och väntade på att det skulle gå över. Jag e inte den som skyndar därifrån och ger mitt barn ett kex och mumsa på för att hon blir lite tvär ibland i förhoppning om att hon ska bli tyst. Jag e väldigt medveten om vilket spel barn kan köra med sina föräldrar. Det märks tydligt när man hämtar och lämnar på förskolan... Dessutom får man ju välja sina fighter. När e det farligt osv...
Jag väntar med spänning på när hon lyckas sova hela natten för sig själv...ibland händer det. Men för det mesta vaknar hon runt 5 och vägrar somna om i sin egen säng..vaknar hn runt 24 så somnar vi henne i hennes egen säng. Hon kommer nog inte sova hos oss för alltid:)