• cicci85

Ska arbetslösa tvingas ta jobb i vården?

Ska skriva ett prov i samhällskunskap B i morgon och en av frågorna är rubrikfrågan?
    Om man blir erbjuden ett jobb och tackar nej kan man bli av med sin a-kassa.

I Höörs kommun hade de inte fått tillräckligt många sökande till sommarjobben inom äldrevården och då erbjöds långtidsarbetslösa jobb istället. En äldre kvinna hade jobbat som ekonom i 30 år men varit arbetslös ett tag. Hon tackade nej och fick inte behålla sin a-kassa.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska arbetslösa tvingas ta jobb i vården?
  • saxon

High Heel Bitch skrev 2009-10-22 21:15:25 följande:

Jag har blivit erbjuden jobb som jag inte hade utbildning till, så jag förstår inte riktigt vad du menar? Sen en annan sak, arbetsförmedlingen skickar även ut jobb som man måste söka och många har varit såna tjänster som man inte har någon som helst erfarenhet eller utbildning till, hur går det ihop?
    Det beror väl på vad det är för jobb. Har svårt att tro att en kirurg skulle anställas som inte har rätt utbildning för jobbet. Ska man jobba i cafeterian däremot kanske det inte spelar lika stor roll att man inte har rätt bakgrund, man kan få jobbet ändå.

Så jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar, erbjuds man jobbet så har man nog tillräcklig utbildning/erfarenhet/kompetens/egenskaper som krävs för att man ska klara jobbet.
  • Madida

Är man arbetslös bör man inte tacka nej till jobb. MEN jag vill inte att outbildade personer som blivit tvingade till jobbet ska ta hand om mig eller någon jag håller kär om vi blir sjuka.

• hundpuss

Ett jobb som kan räknas som simpelt är väl servitris,
    men de flesta platsannonser idag kräver 3-5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet på området.

Så även om jobbet i sig kanske är simpelt och vem som helst säkert kan göra det, så är det inte alla som kan söka den tjänsten.

• drever

klart som fn att folk som inte har en intresse för vården inte ska jobba med sånt. dom kan bli farliga inom sitt jobb. bättre anställa oss som g¨r och v'ntar på alla 40talister som nångång går pension inom vården oss unga hungriga som brinner för vårt yrke och faktiskt vill jobba med människor...men nä gud så dumt ..attman ska trivas på jobbet och hitta kompetent personal ..fy var en dum ide

• uniMog

Men för guds skull skilj på frågorna!

1. Ska en arbetslös tvingas ta jobb h*n blir erbjuden? JA självklart!
    2. Ska en arbetsgivare anställa/erbjuda jobb åt människor som inte är intresserad? NEJ självklart inte!

I can Cum Lauder
  • uniMog

intresserade ska det så klart stå.

I can Cum Lauder
  • Sofiero
    Vision400 skrev 2009-10-22 23:35:24 följande:
    Ett jobb som kan räknas som simpelt är väl servitris, men de flesta platsannonser idag kräver 3-5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet på området. Så även om jobbet i sig kanske är simpelt och vem som helst säkert kan göra det, så är det inte alla som kan söka den tjänsten.
    Samma med städning. "Minst 3 års erfarenhet av branschen är önskvärt samt ambitioner att avancera" typ. Sitter man på en intervju och ärligt kan svara ja om någon frågar om detta är vad man vill satsa på...?? :-/
  • John D

Har bara läst TS.

Självklart ska hon söka jobbet.
    Den enda motprestation som krävs för att man ska få gå hemma och stämpla är att man söker dom jobb man erbjuds. Är det verkligen för mycket begärt?
    Att hon jobbat 30 år som ekonom förstår jag inte varför det skulle vara relevant? Eller vågar någon påstå att har man jobbat som ekonom är man automatiskt för fin för att jobba i vården?

Är man arbetslös tar man dom jobb man får, eller förlorar bidraget. Hur detta ens kan ifrågasättas övergår mitt förstånd.

• hundpuss
    Sofiero skrev 2009-10-23 14:11:58 följande:
    Samma med städning. "Minst 3 års erfarenhet av branschen är önskvärt samt ambitioner att avancera" typ. Sitter man på en intervju och ärligt kan svara ja om någon frågar om detta är vad man vill satsa på...?? :-/
    De flesta jobb inom städ kräver dessutom tillgång till egen bil.

Hur många arbetslösa 22-åringar har en egen bil? (Som jag då)

Inte allt för många kan jag gissa.
  • High Heel Bitch
    saxon skrev 2009-10-22 21:38:20 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-10-22 21:15:25 följande: Det beror väl på vad det är för jobb. Har svårt att tro att en kirurg skulle anställas som inte har rätt utbildning för jobbet. Ska man jobba i cafeterian däremot kanske det inte spelar lika stor roll att man inte har rätt bakgrund, man kan få jobbet ändå. Så jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar, erbjuds man jobbet så har man nog tillräcklig utbildning/erfarenhet/kompetens/egenskaper som krävs för att man ska klara jobbet.
    Har man "nog" varför anta något när man inte vet säkert? Jag hade jobbat inom vården som personlig assistent åt en äldre kvinna som hade fått en stroke. Men jag erbjöds sen jobb att ta hand om barn som hade funktionshinder vilket jag ansåg mig inte ha kompetens till. Är det rätt?
Svar på tråden Ska arbetslösa tvingas ta jobb i vården?