• 3XT

"Älg"-dagar - värdelösa för arbetslösa

Min man är arbetslös och vill om några veckor ta semester två dagar. Vi tänkte då att vi kunde använda oss av de fridagar/älgdagar som finns här eftersom jag jobbar 7-16 och ingen annan kan ta hand om barnen.

Men näpp det gick inte alls, om han tar en fridag får ändå inte barnen vara där mer än 3 timmar vilket medför att om min man ska kunna åka på sin resa måste jag också vara ledig. Med andra ord kan vi inte använda dagarn. Känns lite orättvist.

När vi pratade med rektorn hänvisade hon till att detta har regeringen bestämt, men jag tycker hela ideen faller. Om en arbetslös vill jaga älg hela dagen då? Får han/hon inte det heller då??

Har ni älg-dagar i eran kommun? Är det samma regler där? Är det något som regeringen bestämt?? Hittar inget på nätet men någon annan kanske vet?

• Svar på tråden "Älg"-dagar - värdelösa för arbetslösa
  • Fjuppan

Men TS, hur länge får barnen vara på förskolan när han är arbetslös då? Kan han inte bara dissa "älgdagarna" och jaga som arbetslös?

• 3XT

K med lilla E skrev 2009-10-21 14:12:17 följande:

Vad jag har fattat det som så är det inte lediga dagar du får från ditt arbete som TS kallar "älg-dagar". Det (jag tror) hon menar är att i deras kommun får föräldrar ta semester men ändå ha sina barn på förskolan, och det är max 5 dagar per år.Detta för att många föräldrar tydligen jagar älg och när man är och jagar älg så kan man (av förklarliga skäl) inte ha sina barn med sig.Men TS man är arbetslös och då får de endast ha barnet på förskolan 15 timmar per vecka och han kan inte resa iväg hemifrån o ha barnet på förskolan hela dagarna pga att TS jobbar.Så har jag fattat det hela, sedan lägger jag inga egna värderingar i diskussionen alls.
    Precis du har fattat helt rätt.

Jag vet att många tycker det är fel att ha barnen på dagis när man är ledig och hör och häpna... det tycker jag också.

Men nu finns ju dagarna där och min man önskar hett att åka på den här resan och då trodde vi att vi kunde använda fri-dagarna /älg-dagarna eftersom jag jobbar. Men reglerna säger att vi inte får det.... och det tycker jag är fel också. Det ska väl vara lika för alla??

ÄLg-dagar till folket!!! eller inga alls i stället ;)
  • La Lola
    3XT skrev 2009-10-21 14:19:05 följande:
    K med lilla E skrev 2009-10-21 14:12:17 följande: Precis du har fattat helt rätt. Jag vet att många tycker det är fel att ha barnen på dagis när man är ledig och hör och häpna... det tycker jag också. Men nu finns ju dagarna där och min man önskar hett att åka på den här resan och då trodde vi att vi kunde använda fri-dagarna /älg-dagarna eftersom jag jobbar. Men reglerna säger att vi inte får det.... och det tycker jag är fel också. Det ska väl vara lika för alla?? ÄLg-dagar till folket!!! eller inga alls i stället ;)
    Ja här klarar vi oss utan speciall älgdagar......
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • 3XT
    Fjuppan skrev 2009-10-21 14:15:02 följande:
    Men TS, hur länge får barnen vara på förskolan när han är arbetslös då? Kan han inte bara dissa "älgdagarna" och jaga som arbetslös?
    Han ska inte jaga utan åka på en resa. Att de kallas älg-dagarna är för att dom kom till eftersom så många ville jaga. Och då är det tillåtet att ta dessa fri-dagar, som de egentligen heter, till vad som helst. Man behöver inte berätta vad man ska göra. Man skulle kunna vara hemma och sova om man nu ville det.

Jag använde en dag förra året då min man var borta och jag var hemma höggravid. För att jag skulle få avlastning några timmar och min dotter skulle få leka av sig.
  • La Lola
    La Lola skrev 2009-10-21 14:21:37 följande:
    Ja här klarar vi oss utan speciall älgdagar......
    speciella
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • 3XT

Hittade precis ett protokoll från kommunfullmäktiges sammanträde där det står:

"För tiden 1 september - 20 december samt 7 januari - 31 maj medges rätt till barnomsorg fem dagar per läsår och barn under ordinarie placeringstid vid föräldrars/sammboendes semester eller annan ledighet"

Så det står ju klart och tydligt att detta bara gäller de tre timmarna som arbetslösa har rätt till.

Vilket alltså betyder att för arbetslösa är älg-dagarna värdelösa. De kan inte ta "semester" och jaga/resa iväg /storstäda eller vad de nu vill göra. Sen om det är rätt eller fel, ja det är ju en annan diskussion. Nu finns denna möjlighet i vår kommun men inte för arbetslösa vilket jag tycker är lite "orättvist"

• Helene OSV
    3XT skrev 2009-10-21 14:37:39 följande:
    Hittade precis ett protokoll från kommunfullmäktiges sammanträde där det står:"För tiden 1 september - 20 december samt 7 januari - 31 maj medges rätt till barnomsorg fem dagar per läsår och barn under ordinarie placeringstid vid föräldrars/sammboendes semester eller annan ledighet"Så det står ju klart och tydligt att detta bara gäller de tre timmarna som arbetslösa har rätt till. Vilket alltså betyder att för arbetslösa är älg-dagarna värdelösa. De kan inte ta "semester" och jaga/resa iväg /storstäda eller vad de nu vill göra. Sen om det är rätt eller fel, ja det är ju en annan diskussion. Nu finns denna möjlighet i vår kommun men inte för arbetslösa vilket jag tycker är lite "orättvist"
    Du skrev det själv! "under ordinarie placeringstid"

De FÅR med andra ord vara där medan han har semester men endast under ordinarie placeringstid (dvs 15 timmar i veckan!)
  • Hannah76
    3XT skrev 2009-10-21 14:37:39 följande:
    Hittade precis ett protokoll från kommunfullmäktiges sammanträde där det står:"För tiden 1 september - 20 december samt 7 januari - 31 maj medges rätt till barnomsorg fem dagar per läsår och barn under ordinarie placeringstid vid föräldrars/sammboendes semester eller annan ledighet"Så det står ju klart och tydligt att detta bara gäller de tre timmarna som arbetslösa har rätt till. Vilket alltså betyder att för arbetslösa är älg-dagarna värdelösa. De kan inte ta "semester" och jaga/resa iväg /storstäda eller vad de nu vill göra. Sen om det är rätt eller fel, ja det är ju en annan diskussion. Nu finns denna möjlighet i vår kommun men inte för arbetslösa vilket jag tycker är lite "orättvist"
    Varför är det orättvist? Är det orättvist att arbetslösa inte får ha heldagar på förskolan?
  • Helene OSV

Ska jag, som är föräldraledig med min ettåring, få "ta ledigt" och ha stora barnen på dagis/fritids heltid fem dagar per år?? (S har allmän förskola 15 tim/v, O går i sexårs, 5 tim/dag)
    Ska jag kanske t.o.m. få ta helt ledigt och ha ettåringen på dagis också??

Om inte, vad är skillnaden?

• solida

Men varför tar inte du en älg-dag samtidigt? Och är hemma med barnen? Det verkar ju vara den logiska lösningen.

Och ett svar på frågan: Nej, detta är inget regeringen beslutar om, Älgdagar finns för det första inte i så många kommuner, dessutom är reglerna för förskolevistelse vid arbetslöshet, semester etc olika i olika kommuner. Här kan du ha heltid på förskolan om du är arbetslös, ja tom om du har semester knadu ha barnen på heltid så länge du betalar för det.

Svar på tråden "Älg"-dagar - värdelösa för arbetslösa