• 3XT

"Älg"-dagar - värdelösa för arbetslösa

Min man är arbetslös och vill om några veckor ta semester två dagar. Vi tänkte då att vi kunde använda oss av de fridagar/älgdagar som finns här eftersom jag jobbar 7-16 och ingen annan kan ta hand om barnen.

Men näpp det gick inte alls, om han tar en fridag får ändå inte barnen vara där mer än 3 timmar vilket medför att om min man ska kunna åka på sin resa måste jag också vara ledig. Med andra ord kan vi inte använda dagarn. Känns lite orättvist.

När vi pratade med rektorn hänvisade hon till att detta har regeringen bestämt, men jag tycker hela ideen faller. Om en arbetslös vill jaga älg hela dagen då? Får han/hon inte det heller då??

Har ni älg-dagar i eran kommun? Är det samma regler där? Är det något som regeringen bestämt?? Hittar inget på nätet men någon annan kanske vet?

• Svar på tråden "Älg"-dagar - värdelösa för arbetslösa
  • 3XT

La Lola skrev 2009-10-22 08:11:56 följande:

Ni har väl maxtaxa? O med tanke på att en förskoleplats kostar ca 10 tusen i månaden eg så är iaf jag glad för rabatten man får.
    Jo det har vi. Jag vet att förskolan egentligen är otroligt subventionerat men man känner sig ganska låst när vi måste ha dagisplats för att få a-kassa men vi får bara ha dom där mellan 8-11 men måste betala hel avgift. Till och med en liten symbolisk sänkning på kanske 10-15 % av avgiften skulle jag tycka vara bra.
  • La Lola
    3XT skrev 2009-10-22 08:41:11 följande:
    La Lola skrev 2009-10-22 08:11:56 följande: Jo det har vi. Jag vet att förskolan egentligen är otroligt subventionerat men man känner sig ganska låst när vi måste ha dagisplats för att få a-kassa men vi får bara ha dom där mellan 8-11 men måste betala hel avgift. Till och med en liten symbolisk sänkning på kanske 10-15 % av avgiften skulle jag tycka vara bra.
    Jamen avgiften sjunker ju ändå om nån blir arbetslös så det blir ju billigare iaf...
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • 3XT

La Lola skrev 2009-10-22 08:45:37 följande:

Jamen avgiften sjunker ju ändå om nån blir arbetslös så det blir ju billigare iaf...
    Nja inte mycket. 150 kr mindre tror jag det blev till slut för båda barnen tillsammans. Det kan till och med bli mer i procent du betalar när du är arbetslös pga maxtaxan.
  • Hannah76
    3XT skrev 2009-10-22 07:21:22 följande:
    Ja jag tycker det. Eftersom regeln om älg-dagar finns borde det vara lika för alla. Annars borde den kanske inte finnas alls.
    Alla som har något att vara ledig ifrån ja.
  • zanna80

Där jag jobbar finns inga "älg-dagar", inte heller "shopping-dagar" eller "egentid-dagar".

När föräldrar tar semester har även barnet semester.

• Auris

Vad är älg-dagar?
    Reglerna är verkligen olika i olika kommuner.
    Det vanligaste är vad jag förstår att om föräldern har semester så ska barnet vara ledigt och det gäller både heltidsbarn och 15-timmarsbarn. Att ett 15-timmarsbarn skulle få gå upp i tid för att pappa vill ha semester utan barnet har jag aldrig hört talas om.

• Vasen
    3XT skrev 2009-10-22 08:49:49 följande:
    Nja inte mycket. 150 kr mindre tror jag det blev till slut för båda barnen tillsammans. Det kan till och med bli mer i procent du betalar när du är arbetslös pga maxtaxan.
    Men visst är det 3% man betalar med maxtaxan? De blir väl inte plötsligt 4% om man är arbetslös?
  • Fjuppan
    Vasen skrev 2009-10-22 16:51:26 följande:
    Men visst är det 3% man betalar med maxtaxan? De blir väl inte plötsligt 4% om man är arbetslös?
    Ja, det är max 3% av hushållets inkomst man betalar...maxbeloppet i kronor är 1260:-.
  • tiger85

Hade varit skönt med älgdagar på ön oxå! Fick ta semester förra året för att maken skulle iväg på älgjakt o vi inte hade barnvakt....

Vet folk över allt som utnyttjar dagis när de tagit tjänstledigt lr semester en dag o ändå lämnar ungen på dagis....

Tycker det e fult gjort... Visst om man kanske har ensam vårdnad o inga anhöriga i närheten o kanske får lämna barnen en dag/ månad lr termin lr något för o varva ner... Men hellre att kommunerna inför kanske 2 "älg-dagar" lr liknande än att folk lämnar barnen o e hemma iaf!

• verrron

Vi har nåt liknande här- men har aldrig hört att det kallas älgdag men funkar lite på samma sätt iaf.
    Jag har en bekant som fick ha sin son på förskolan när hennes man var på älgjakt (och använde dessa dagar) och då fick pojken även gå det dagar som han egentligen skulle ha varit ledig med pappan på- men eftersom pappan utnyttjade dagarna så var ju pappan inte "ledig" och då fick förskolan heller inte neka pojken.
    Oj så snurrigt det blev. Hoppas ni hängde med iaf vad jag menar? :)

• Majsansarne

Haha! Älg-dagar! Sanslöst roligt, det är ingen föremån vi utanför Stockholm har iaf. Jag vill införa "mamma-vill-vara-ifred-och-måla-mina-tånaglar-dagen"!

• jeeri74
    3XT skrev 2009-10-22 07:21:22 följande:
    Ja jag tycker det. Eftersom regeln om älg-dagar finns borde det vara lika för alla. Annars borde den kanske inte finnas alls.
    Men är det inte lika för alla då?! Han som arbetslös får ha barnen där ordinarietid om han tar ut en "älg-dag", dvs tre timmar i ert fall (om jag förstått rätt). En som jobbar kanske har sitt barn ordinarietid mellan 8 och 17 och då får det barnet vara där då.
    Så lika för alla är det ju, man får ha barnet där den tid som det brukar vara där, ingen extra tid för någon.
  • Helene OSV
    3XT skrev 2009-10-22 07:23:54 följande:
    Helene OSV skrev 2009-10-21 16:11:40 följande:
    Ja, enligt mitt argument ska du få ta ledigt = inte ta ut föräldrapenning och kunna lämna S och O (som jag förstår båda är över 1 år) Ditt bäbis som inte är fyllda 1 år kan du inte lämna på dagis för det får ju "ingen" annan. Enligt reglerna.
    Tja, jag HAR ju haft dem på dagis ett helt år (15 timmar i veckan) när jag varit helt ledig (dvs. inte tagit ut fp) Jag sparade dagar innan Valter fyllde ett år.
    Men jag får inte ha dem där mer än 15 timmar i veckan, oavsett vad jag gör.
    Däremot får ju jag, som föräldraledig, och din man, som arbetslös, ha dem på dagis när vi tex går på stan och shoppar, storhandlar, går till frissan, tandläkaren eller gör andra saker som de som arbetar INTE får göra, de har ju "bara" arbetstiden plus resetiden och får inte göra ärenden på väg till eller från arbetet! (sen vad man tycker om det är ju en annan sak.)
    Total rättvisa blir det nog aldrig, inte för barnen heller. Barnen till arbetande får ju göra saker på dagis som våra barn aldrig får. Vissa aktiviteter läggs ju på såna tider då 15-timmars barnen inte är där. (Olivia har länge varit arg för att hon aldrig får äta mellis!! )
  • Helene OSV
    jeeri74 skrev 2009-10-23 09:18:46 följande:
    Men är det inte lika för alla då?! Han som arbetslös får ha barnen där ordinarietid om han tar ut en "älg-dag", dvs tre timmar i ert fall (om jag förstått rätt). En som jobbar kanske har sitt barn ordinarietid mellan 8 och 17 och då får det barnet vara där då. Så lika för alla är det ju, man får ha barnet där den tid som det brukar vara där, ingen extra tid för någon.
    Precis!
  • solida
    Majsansarne skrev 2009-10-23 07:35:12 följande:
    Haha! Älg-dagar! Sanslöst roligt, det är ingen föremån vi utanför Stockholm har iaf. Jag vill införa "mamma-vill-vara-ifred-och-måla-mina-tånaglar-dage n"!
    I Stockholm kan du göra detta varje dag, om du vil. Här finns ingen regel om att barnen måste vara hemma från förskolan för att du är det. Så du kan använda dina vanliga semesterdagar och ha barnen på förskolan, då finns det gott om tid att måla naglarna.
  • ÅÅsaGGåsa
    zanna80 skrev 2009-10-22 10:55:49 följande:
    Där jag jobbar finns inga "älg-dagar", inte heller "shopping-dagar" eller "egentid-dagar".När föräldrar tar semester har även barnet semester.
    Instämmer

Vilken galenskap!!
    Men visst är det olika i olika kommuner. Kommunen har miniminivåer som de måste erbjuda till maxtaxa. Vill de erbjuda mer eller ta mindre betalt så är det upp till kommunen
Svar på tråden "Älg"-dagar - värdelösa för arbetslösa