• sweetyz

Fredagsmys mat

Jag vill veta vad ni äter på fredag kvällarna? Vill ha lite tips och idéer för ikväll, tacos är lite ut tjatat här hemma man vill ha lite variation. Jag har verkligen idé torka idag,..

• Svar på tråden Fredagsmys mat
  • lunkentuss

man hamnar lätt i ett mönster -här blir det nästan alltid ugnsbakade baguetter med kräftröra i vitlök ^^ haha...

Hemgjord pizza e ju kul o gott annars... =)

• sweetyz

Kräftröra i vitlök har du ett recept på det? Har du det på baguetterna sen in i ugnen?
    Ja det blir lätt att man äter samma mat varje fredag :)

• lunkentuss

Det är en färdig röra som jag köper på coop
    Baguetterna värms i ugnen, tas ut o sen läggs röran i =)

En 350 grams plastburk från Lillesjö "Kräftröra med vitlök" heter den ^^

• annis74

Vi ska fredagsmysa med fisksoppa, vitlöksbröd och frozen cheece cake!

• lugnåsbo

hasselbackspotatis (eller bakad potatis)
    med tzatsiki med bacon

creme fraiche (vi brukar ta 4 dl) är två vuxna men då blir det lite över.
    två paket bacon
    riven gurka
    salt o peppar
    vitlök

• lugnåsbo

hasselbackspotatis (eller bakad potatis)
    med tzatsiki med bacon

creme fraiche (vi brukar ta 4 dl) är två vuxna men då blir det lite över.
    två paket bacon
    riven gurka
    salt o peppar
    vitlök

• Danitra

Här blir det hemlagad grönsakssoppa och nybakat bröd. Soppan är färdig och brödet jäser i kylen så allt är färdigt!

• Shadowcat
    lugnåsbo skrev 2009-10-23 14:14:18 följande:
    hasselbackspotatis (eller bakad potatis) med tzatsiki med bacon creme fraiche (vi brukar ta 4 dl) är två vuxna men då blir det lite över. två paket bacon riven gurka salt o peppar vitlök
    åh det lät ju jättegott! måste pröva det någon dag
  • lugnåsbo
    Shadowcat skrev 2009-10-23 14:17:33 följande:
    åh det lät ju jättegott! måste pröva det någon dag
    ja det är riktigt smarrigt, man steker ju baconet i mindre bitar o blandar i röran om inte det framgick =)
  • m a r i a

Vi ska äta helstekt fläskfilé med potatisgratäng och svampsås, känns väldigt fredags-mysigt tycker jag!

Matilda 070604 & Lillasyster BF 17 dec-09
  • Anhebo

Vi gillar att äta lite "småplockmat" på fredagkvällen, t ex någon god ost, lite inlagda oliver, skinka, frukt och annat som vi är sugna på. En favorit just nu är baconlindade dadlar som steks i ugnen. Mums!

• Aros

Dagens middag blir kyckling satay. Inte vad vi vanligtvis äter men det vi var sugna på, och efter att ha varit sjuka i nästan 2 veckor välkomnas matlust!

• Trollet Ludenben

Vi brukar ha lite olika... beror på om vi är sugna påkraftigare  mat, lite lättare mat eller annat...

Rådjussadel
    Älgstek
    Flygande jakob
    Fläskfile på något vis
    ost & kex (om vi inte är sugna på nåt matigt)
    Räkmackor el. baguetter med annan röra
    Frukt/bärpaj
    Varma mackor med någon stuvning, gärna med egenplockad svamp
    Smörgåstårta

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • EJLM

Åh en tråd för mig, har precis startat en tråd då jag vill ha tips inför storhandling....
    ska läsa igenom alla förslag i denna.

mvh Erica

• Gothica

Här blir det hamburgare med bröd och pommesfrittes till barnen och vegoburgare till mej (är vegetarian). Det är barnens favoriträtt och jag är ensam med dom i kväll, så då får de välja vad de helst vill ha! :) Sen blir det mys på kvällen med lite popcorn och chips. Är det fredag så är det!

• Kjell2

I kväll blir det krabba med rostat bröd och två såser. Till det en flaska Comtes d'Isenbourg. Lite ost efteråt.

• Heavenlyfaith

Bakade potatisar med tillbehör.

Tillbehör:

Sallad (olika sorter)
    strimlad paprika
    gurka
    avokado
    citron
    hackad dill
    räkor
    kräftstjärtar
    creme fraiche
    rom

• mosterYster
    Kjell2 skrev 2009-10-23 15:21:17 följande:
    I kväll blir det krabba med rostat bröd och två såser. Till det en flaska Comtes d'Isenbourg. Lite ost efteråt.
    Åh, krabba är så GOTT! Väldigt svårt att få tag i så här långt söderut i Tyskland.

Fast vi åt jättegoda tapas ute så jag klagar inte... En drink samt vin blev det också. Och efterrätt (créme caramel samt nougatparfait).
Svar på tråden Fredagsmys mat