Fredagsmys mat
Jag vill veta vad ni äter på fredag kvällarna? Vill ha lite tips och idéer för ikväll, tacos är lite ut tjatat här hemma man vill ha lite variation. Jag har verkligen idé torka idag,..
Jag vill veta vad ni äter på fredag kvällarna? Vill ha lite tips och idéer för ikväll, tacos är lite ut tjatat här hemma man vill ha lite variation. Jag har verkligen idé torka idag,..
man hamnar lätt i ett mönster -här blir det nästan alltid ugnsbakade baguetter med kräftröra i vitlök ^^ haha...
Hemgjord pizza e ju kul o gott annars... =)
Kräftröra i vitlök har du ett recept på det? Har du det på baguetterna sen in i ugnen?
Ja det blir lätt att man äter samma mat varje fredag :)
Det är en färdig röra som jag köper på coop
Baguetterna värms i ugnen, tas ut o sen läggs röran i =)
En 350 grams plastburk från Lillesjö "Kräftröra med vitlök" heter den ^^
Vi ska fredagsmysa med fisksoppa, vitlöksbröd och frozen cheece cake!
hasselbackspotatis (eller bakad potatis)
med tzatsiki med bacon
creme fraiche (vi brukar ta 4 dl) är två vuxna men då blir det lite över.
två paket bacon
riven gurka
salt o peppar
vitlök
hasselbackspotatis (eller bakad potatis)
med tzatsiki med bacon
creme fraiche (vi brukar ta 4 dl) är två vuxna men då blir det lite över.
två paket bacon
riven gurka
salt o peppar
vitlök
Här blir det hemlagad grönsakssoppa och nybakat bröd. Soppan är färdig och brödet jäser i kylen så allt är färdigt!
Vi ska äta helstekt fläskfilé med potatisgratäng och svampsås, känns väldigt fredags-mysigt tycker jag!
Vi gillar att äta lite "småplockmat" på fredagkvällen, t ex någon god ost, lite inlagda oliver, skinka, frukt och annat som vi är sugna på. En favorit just nu är baconlindade dadlar som steks i ugnen. Mums!
Dagens middag blir kyckling satay. Inte vad vi vanligtvis äter men det vi var sugna på, och efter att ha varit sjuka i nästan 2 veckor välkomnas matlust!
Vi brukar ha lite olika... beror på om vi är sugna påkraftigare mat, lite lättare mat eller annat...
Rådjussadel
Älgstek
Flygande jakob
Fläskfile på något vis
ost & kex (om vi inte är sugna på nåt matigt)
Räkmackor el. baguetter med annan röra
Frukt/bärpaj
Varma mackor med någon stuvning, gärna med egenplockad svamp
Smörgåstårta
Åh en tråd för mig, har precis startat en tråd då jag vill ha tips inför storhandling....
ska läsa igenom alla förslag i denna.
mvh Erica
Här blir det hamburgare med bröd och pommesfrittes till barnen och vegoburgare till mej (är vegetarian). Det är barnens favoriträtt och jag är ensam med dom i kväll, så då får de välja vad de helst vill ha! :) Sen blir det mys på kvällen med lite popcorn och chips. Är det fredag så är det!
I kväll blir det krabba med rostat bröd och två såser. Till det en flaska Comtes d'Isenbourg. Lite ost efteråt.
Bakade potatisar med tillbehör.
Tillbehör:
Sallad (olika sorter)
strimlad paprika
gurka
avokado
citron
hackad dill
räkor
kräftstjärtar
creme fraiche
rom