Inlägg från: LillaTanten |Visa alla inlägg
  • LillaTanten

17-åring skoltrött, jag orolig

Svarar bara på frågan om studiemedel eftersom jag jobbat med sådana uppgifter:

Faktum är att man redan vid 20% (ogiltig) frånvaro kan mista sitt studiemedel OM ansvarig på skolan meddelar CSN.

Dessutom kan man tyvärr också bli återbetalningsskyldig om det i efterhand visar sig att frånvaron varit hög, inte rapporterats som den borde av olika anledningar (även underlåtenhet från ansvariga lärare) och man därför "orättmätigt" fått ut pengar så kolla med skolan hur mycket grabbens frånvaro ligger på så du/ni inte åker på att betala tillbaka!

• LillaTanten
    pannkaka68 skrev 2009-10-30 13:09:45 följande:
    Tack för ditt svar! Jag trodde det var 40% frånvaro.. hoppas inte han måste betala tillbaka nu och bli utan studiebidrag! Men som min son säger och nån skrev här så får man en förvarning och möte med skolan innan han riskerar csn-bidraget. Du som jobbar med sånt, LillaTanten, stämmer detta?
    Faktum är att jag inte vet till 100% - jag tror att det kan bero väldigt på skolan och hur deras rapportering ser ut. Grejen är ju att lärarna ska rapportera fortlöpande men inte alla sköter det utan "samlar" frånvaron till slutet av terminen när ansvarig på kansliet påminner dem - och då är det ju för sent?

Mig veterligen ska alla gymnasieskolor vara anslutna till databasen Dexter (kan också kallas Skolportalen), som handhar både ansökan, antagning, kursval och frånvaro. Då bör din son också ha fått ett inlogg dit - eftersom han är minderårig har vårdnadshavare rätt att få inlogget av sonen eller på skolexpeditionen och då kan du själv kolla hur mycket frånvaro som rapporterats.

Mitt tips är ju att du inte sitter hemma och väntar på att bli kallad till möte, ring hans mentor/rektor och berätta om dina funderingar! Skolan har skyldighet att upprätta en handlingsplan för hur din son ska kunna fortsätta sina studier, med bantad kursplan, överflyttning till IV-program med anpassad studiegång/praktiskt arbete eller annat stöd och du, ta chansen att "lägga dig i" nu innan han fyller 18 - efter det kommer du inte att ha någonting att säga till om utan hans medgivande, inte heller rätt att få utvecklingssamtal eller information från skolan mm.

Lycka till!
Svar på tråden 17-åring skoltrött, jag orolig