17-åring skoltrött, jag orolig
Min 17-åring har nu gått 1,5 år snart på sin gymnasieutbildning. Han är helt ointresserad av programmets karaktärsämnen och vill läsa bara basämnena (eller vad det heter), typ svenska, engelska, matte fram till sommarlovet och sen söka in till en helt ny gymnasieutbildning. Studievägledaren sa att de ska kolla upp om han kan gå kvar i nuvarande program och bara läsa basämnena men strunta i att engagera sig i karaktärsämnena, att han bara är närvarande där, för att inte mista Csn-bidraget. Man får tydligen inget bidrag om man är ogiltigt frånvarande mer än 40 % enligt honom. (Stämmer det?)
Men det låter ju konstigt! Och jag är så orolig för hur det ska bli! Sonen vill söka in till den nya utbildningen från 1:an, vilket innebär att han som skoltrött väljer att plugga på gymnasiet i 5 år i stället för 3! Det här kommer ju inte att gå! Tänk, han är 21 när han går ut då!
Det känns säkert jobbigt för honom att inte veta riktigt hur han ska göra men han tänker så kortsiktigt, han ser inte riktigt konsekvenserna och ids inte bry sig. Nu har han börjat skolka ganska mycket och borde vara uppe i 40% vilket skulle leda till att han inte får bidrag från CSN. Men han är nonchalant och säger att äh, det kommer en varning först!
Han säger att han som det är nu inte orkar engagera sig i basämnena heller eftersom hela kursen är fel för honom, men jag betvivlar att han kommer att göra det om han bara läser basämnena heller.
Om han bara läser några enstaka ämnen på gymnasienivå, har han rätt till CSN-bidrag överhuvud taget? Får han underhåll då?
Om han slutar helt och hållet måste han börja söka jobb, och då får han bara 48 kronor per dag i aktivitetsstöd om han inte har slutbetyg. Men han säger att han inte bryr sig i pengar heller!
Min sambo som inte är hans pappa tycker att jag ska tvinga honom att gå till skolan och dra ur strömmen till hans rum så han inte kan sitta vid datorn på nätterna tills han börjar sköta sig, men det låter för hårt tycker jag. Han är snart myndig, i januari! Dessutom var jag också väldigt skoltrött och skolkade själv mycket, även om jag var smart och lyckades gå ut med drygt 4 i betyg.
Gud så frustrerande! Vad säger ni om detta? Nån som befinner sig i samma sits?