Inlägg från: la jeune fille |Visa alla inlägg
  • la jeune fille

17-åring skoltrött, jag orolig

Hur har det gått?

Jag är själv 17 och går i tvåan på gymnasiet. Har haft jättemycket problem med skoltrötthet och fel val och allt vad det är. Började ettan i en linje som jag inte kände passade och bytte efter en termin till en annan linje i samma skola. Jag hade tre val, att börja om ettan i ett annat program, att fortsätta tvåan i ett annat program eller att hoppa av helt. Jag valde att fortsätta tvåan vilket både var det lättaste och svåraste (lättaste för att skoltiden bara är utbredd över tre år, svårare för att det är så otroligt mycket jag måste läsa ikapp).
    Har tyvärr fått nån knäpp som gör att jag har slutat bry mig en del, har just nu IG i fyra ämnen på grund av att jag måste komplettera dem och uppe på det har jag 30 % frånvaro och så går jag i en otroligt svår linje i en av de tuffaste skolorna i Stockholm. Så jag gjorde nog lite fel val... (för mig personligen i alla fall - då jag är väldigt skoltrött och oambitiös - men det är inte som att jag är dum eller dålig i skolan egentligen).
    Men i och med att din son byter TILL musik och inte från (vilket jag gjorde) så kanske det blir lättare. Han kanske redan kommer att ha läst mycket av det de kommer läsa vilket kommer underlätta för honom. Antagligen kommer han också att tycka skolan är roligare och finna mer motivation att ta tag i det, det känner iallafall jag att jag gjorde i min nya linje.
    Dock är det ju som många säger, trist att behöva gå fler än tre år.
    Hoppas för hans skull att han gör rätt val.

Svar på tråden 17-åring skoltrött, jag orolig