Rädd för vattnet...
Hej! Igår var jag i simhallen med min son. Han är 18 månader.
För ett år sedan var vi där ganska ofta. Han älskade att plaska i vattnet! Nu har det gått nästan 11 månader sedan senast besöket. Han har bara plaskat i baljen hemma i duschen sedan dess. Och igår tyckte han att det var fruktansvärt att bada! Han började bli lite rädd redan i duschen på väg in till bassängen. Och väl i bassängen ville han inte sluta gråta! Han satt som en igel runt min hals. Jag håller mig alltid lugn, och sjöng lite för honom. Hämtade små fiskar som han fick titta på m.m. I några minuter kunde han bli lite gladare men sedan var det fruktansvärt igen... Jag kunde inte sätta mig ner på huk med honom i famnen i vattnet många gånger, för han vägrade nudda vattenytan. Han fick nästan panik såg det ut som... Vi var i vattnet ca 15 minuter. Det var ganska många bebisar och föräldrar där. Lite stimmigt och många nya intryck på samma gång säkert.
Nu vill jag få lite hjälp om hur jag ska fortsätta. Jag tänkte fortsätta åka dit 1 gång / vecka för att han ska komma på igen att detta faktiskt är mysigt.
Men hur tycker du att jag ska gå till väga? Ska jag lyssna mer på honom och inte doppa oss i vattnet om han inte vill? Skrämmer jag honom mer om jag gör det mot hans vilja väldigt försiktigt?! Tacksam för lite vägledning...