• AllyZ

Ta mina Pergo fast lakaren sager nej..?

Har blivit utredd med allt vad det innebar, VUL, blodprov etc pa grund av att jag inte fick nagon agglossning pa 6 manader. De kunde inte hitta nagot fel och jag hade inte tendens att bilda cystor vilket kan skapa problem om man tar Pergo. Lakaren skrev ut pergo till mig och jag skulle borja ta dem...

Samma vecka far jag en blodning och berattar ju detta for lakaren som sager att det ar positivt och jag ska vanta och INTE ta mina Pergo for hon vill se om den har blodningen ar en mens. Jag fick AL efter den har blodningen (5 veckor efter) och har sedan haft en blodning till och massa spottings. Jag har alltsa inte tagit mina Pergo....

Nu sager lakaren att det verkar som min kropp haller pa att aterhamta sig och bli normal och hon vill att jag ger den 6 manader till 1 ar nu!!! Helt enkelt "forbjod" hon mig att ta mina Pergo..hon ar den typen av lakare som gillar naturmedicin, tex radde hon mig att ga pa akupunktur

Men jag ar sa otalig! Och radd att min agglossning inte alls ska bli normal..bara tanken pa att "slosa bort" sex manader eller mer ger mig magont:(

Pergon ligger har hemma och jag ar sa otroligt lockad att borja med dem, fick spottings idag och tror att jag far mens om en vecka cirka.

Ar det farligt att ta Pergo utan att gora VUl innan AL (se hur manga agg)? Jag menar jag har ju blivit kollad och faktiskt fatt det utskrivet!! Da kan det val inte vara farligt om jag tar dem??? Har last om folk har pa FL som inte gor VUL och blodprov nar de tar Pergo..att det ar olika hur noga de ar..

Ar jag galen som tanker pa detta, eller kan jag ta dem tycker ni?? De ar ju utskrivna till mig liksom..vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Ta mina Pergo fast lakaren sager nej..?
  • The Black Lady

Jag hade iNTE tagit dom....

Däremot hade jag bytt läkare....

• EJai

Jag tycker som personenn innan byt läkare. Men sen vet jag att även vissa som har peergo trotts egen äl men som tar detta endå. Men dem kanske kollar up med vul.

• AllyZ

Ja jag far val gora det...vill bara inte behova gora hela undersokningen igen, har ju redan gjort det.

• Pimpinellan

Risken om du tar pergo är att du får många äggblåsor och därmed riskerar flerbarnsbörd. Visserligen tycker många att vadå tvillingar spelar ingen roll,men det finns en tjej här som tog pergo fast hon inte fått det utskrivet och hon väntar nu trillingar.
    Ta inte pergon,men byt läkare.

• AllyZ

Ja ni har ratt..visste det innerst inne:( Kanns bara jobbigt att byta lakare och formodligen tvingas gora alla tester igen, nar Pergon ligger har hemma och vantar. Men jag far gora det!

Om jag har ett val vill jag helst bara ha en bebis , men skulle man fa tva agg blir man ju sjalvklart ocksa glad..men trillingar oj!! Hur kan hon fa Pergo utan recept??

• nevadita

...funderar på hur det där med pergo egentligen funkar...
    jag fick utskrivet trots egen ÄL och var aldrig på nån kontroll...
    käkade de förbaskade pillren i onödan från och till under nästan ett år...
    fick rubbad mens plus skitont vid ÄL så sexet blev nästan förstört...

så jag instämmer i kören; ta dem inte på egen hand och byt läkare...

måste du verkligen göra om alla tester om du byter läkare...?

Lycka till hur du än gör iallafall

..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • Lapsang

Hej AllyZ!

Du behöver inte göra om testerna! Begär ut din journal från din läkare och ge till din nya läkare! Det har du rätt till, hon kan inte säga nej. Jag gjorde det - inga problem och inga nya prover!

Och instämmer med de andra - ta inte tabletterna utan koll hur många äggblåsor det blivit. Att bli gravid med flera foster är inte bara ett problem gällande att man ska orka ta hand om barnen - det stora problemet är att risken för komplikationer ökar dramatiskt, t ex större risk att de blir utveckingsstörda när man har fler i magen.

Och såklart ska du inte vänta 6 mån - ett år, låter vansinnigt! Byt läkare tycker jag med!

lycka till!

• Pimpinellan
    AllyZ skrev 2009-10-24 20:52:35 följande:
    Ja ni har ratt..visste det innerst inne:( Kanns bara jobbigt att byta lakare och formodligen tvingas gora alla tester igen, nar Pergon ligger har hemma och vantar. Men jag far gora det!Om jag har ett val vill jag helst bara ha en bebis , men skulle man fa tva agg blir man ju sjalvklart ocksa glad..men trillingar oj!! Hur kan hon fa Pergo utan recept??
    Pergo finns på nätet tyvärr. Då kan det sluta så illa som trillingar för det tror jag ingen vill ha. Har man egen äl gör pergo varken till eller från har studier visat. För en del ställer det bara till dessutom.
  • Kinne79
    Pimpinellan skrev 2009-10-25 14:17:35 följande:
    Pergo finns på nätet tyvärr. Då kan det sluta så illa som trillingar för det tror jag ingen vill ha. Har man egen äl gör pergo varken till eller från har studier visat. För en del ställer det bara till dessutom.
    Jag skulle mer än gärna få trillingar, hellre det än ingen bebis alls. Och jag tror nog att de som väntar trillingar här på fl just nu vill ha dem.
  • Pimpinellan
    Kinne79 skrev 2009-10-25 14:22:39 följande:
    Jag skulle mer än gärna få trillingar, hellre det än ingen bebis alls. Och jag tror nog att de som väntar trillingar här på fl just nu vill ha dem.
    Inte om du verkligen tänkte efter! Det är ENORMA risker att vänta mer än två barn,man går aldrig tiden ut,man riskerar en massa komplikationer,för tidigt födda barn med allt det innebär. _Är_ man dock gravid med trillingar redan så är det bara gilla läget,men önska eller manipulera med pergo,nej,det är oetiskt.
    Jga kan önska två på en gång,men icke en sekund jag skulle önska tre.
  • Kinne79
    Pimpinellan skrev 2009-10-25 14:28:24 följande:
    Inte om du verkligen tänkte efter! Det är ENORMA risker att vänta mer än två barn,man går aldrig tiden ut,man riskerar en massa komplikationer,för tidigt födda barn med allt det innebär. _Är_ man dock gravid med trillingar redan så är det bara gilla läget,men önska eller manipulera med pergo,nej,det är oetiskt.Jga kan önska två på en gång,men icke en sekund jag skulle önska tre.
    Ja, jag sitter ju inte och önskar att det ska bli tre, men samtidigt så får det ju hellre bli det än inget barn alls. Jag skulle inte våga äta pergo utan vul, men om jag skulle lyckas få tre ägg, så skulle jag inte hoppa över den månadens försök. Chansen att alla tre ska befruktas är ju extremt liten.
  • Pimpinellan

Nä,jag skulle t.o.m få göra insemination med tre äggblåor för chansen att _en_ skulle bli barn är extremt liten,men är man ung så får man sexförbud med tre äggblåsor efter pergostimulering.

• AllyZ

Oj hjalp!! Folk fattar nog inte hur farligt sant har kan vara..inget kommer ju utan risker liksom. Har googlat massor och Pergo kan ju tom bli livshotande och aven skapa infertilitet..sa inget att leka med, jag kommer vara valdigt radd och nervos nar jag tar dem aven om jag gar pa VUL..

Och for mig racker det med en bebis! Tva skulle jag ocksa bli glad over om det skulle handa men skulle kannas aningen overmaktigt och lite tufft att vanja sig vid tanken, men tre skulle jag nog ga och oroa mig over komplikationer hela graviditeten nojig som jag ar..plus att jag skulle oroa mig over det praktiska senare i livet, att ge dem lika mycket tid och uppmarksamhet, amning etc...

• bubblan79

jag har egen ägglossning och fick utskrivet pergo för att slemhinnan i livmodern inte växer till sig som den ska så de finns olika behandlingar med pergo så de behöver inte vara farligt att ta pergo om man har egen ägglossning

• nevadita
    bubblan79 skrev 2009-10-28 11:39:58 följande:
    jag har egen ägglossning och fick utskrivet pergo för att slemhinnan i livmodern inte växer till sig som den ska så de finns olika behandlingar med pergo så de behöver inte vara farligt att ta pergo om man har egen ägglossning
    Vill bara förtydliga mitt tidigare inlägg;
    jag fick pergo trots att jag inte hade nåt "fel" och kollades inte upp med ett enda VUL under behandlingstiden...
    blev bara tillsagd att ta pergon och göra ÄL-test så skulle det nog bli bra... är ju som att självmedicinera ungefär... det upplever jag som skrämmande...
    jag uppmanar ingen att ta pergo på "egen hand".
    Utifrån mina erfarenheter.

Ville bara förtydliga - menar absolut inte att det är farligt med pergotime om läkaren har koll på vad de gör Bara jag som hade en jäkla otur som inte fick mer info. För nog borde jag fått veta om det fanns nån anledning till varför jag fick tabletterna, har dock fått veta i efterhand att  just den läkaren hade två standardgrejer vid barnlöshetsutredning; spola äggledare och skriva ut pergo. Inte ens spermiekoll förrän lååångt senare.

Sorry för min långa parantes här....

Lycka till TS, och alla andra såklart.

Önskar er en trevlig helg!
  • bubblan79

nhej jag har inte heller fått tid för vul utan ska höra av mig inom tre månader med besked om antingen graviditet eller inte och då får vi komma på ivf

• nevadita
    bubblan79 skrev 2009-10-30 09:16:29 följande:
    nhej jag har inte heller fått tid för vul utan ska höra av mig inom tre månader med besked om antingen graviditet eller inte och då får vi komma på ivf
    Önskar dig varmt lycka till {#lang_emotions_sunny}
Svar på tråden Ta mina Pergo fast lakaren sager nej..?