• MorV

BF Juni 2010!

Hej!

Jag är ny här och i vecka 9 och går arbetslös.
    Det är min första graviditet, och jag anade inte att man skulle vara så påverkad av att vara gravid.

Mitt illamående är överkomligt även om det tycks eskalera. Men tröttheten! Tror att jag hade haft svårt att vara effektiv på jobbet just nu. Även om det hade vart skönt att få dagarna att gå. Nu har jag så otroligt mycket tid att tänka och vänta på...

• MorV

Längtar och väntar:
    Jag ska också skaffa snickarbyxor!!! Det är ju det finaste som finns på en gravid, speciellt me en taight topp under?! Tyvärr håller inte sambon alls med :) Men det får han allt stå ut med :)
    Jag har iofs inte börjat leta än, men lovar att säga till om/när jag hittar några. Snälla, om du hittar några, så kan väl du meddela mig också?

Ni har nämnt blodprovet på inskrivningen en del.
    Jag är lite spruträdd, och trodde att det skulle vara ett helt vanligt blodprov i armvecket, är det inte det??? Hur många rör blev det för er?

• MorV
    Thesso skrev 2009-11-20 08:58:22 följande:
    Det är ju mer som en kanyl som dom sätter i armvecket där dom kan ansluta rör till. Tror jag fick lämna 3 eller 4 rör. Men jag ska inte göra cub test. Det känns inte när dom tappar en på blod så du behöver inte vara rädd för det momentet. Kolla bort när dom gör det bara.När ska du dit och göra det?
    Jag ska på inskrivningen på fredag!!! Äntligen jättesnart!!! På första samtalet så tänkte jag, åh när det är dags för inskrivningen är jag i slutet på v 11, och då har jag gått långt! Haha. :)
    Det känns jätteskönt att få det bekräftat. ( som om inte måendet var nog )
    Hoppas verkligen att det inte är något tokigt. Men det kanske jag får veta först vid UL?
  • MorV
    Thesso skrev 2009-11-23 08:21:07 följande:
    Ja man väntar ju som ändå på att f någon form av bekräftelse. Jag frågade om jag kunde få höra på hjärtljud förra veckan när jag var där och då var jag i v 11, 10+2 tror jag och jag fick höra. Bara det gör att man fattar på ett helt annat sätt!!
    Åh!!! Vad roligt och häftigt att få höra hjärtljuden. Då måste det verkligen kännas på riktigt! Ett starkt bevis för att den lever!
    Det vill jag också! Ska fråga barnmorskan!
  • MorV

Jag var på Ullared för drygt någon vecka sedan.
    Jag kände mig som en riktig bov när jag befann mig in i en sån folksamling utan att vara vaccinerad. Gick och tvättade händerna hela tiden.

I min försiktighet så ser jag att flera har med sin nyfödda (iaf yngre än 3-4 veckor) jag tycker att det ser jättehemskt ut.

Kanske överreagerar jag, men vad tycker ni?

• MorV

Igår var vi på inskrivningen, jättekul, men jag hade tappat urinprovet på vägen. Inte på sjukhuset, utan inne i stan :) Kul för den som hittar det:)

Efter Thessos rekommendationer, så var vi tvungna att fråga om vi fick höra HJÄRTAT...
    BM tvivlade på att vi skulle höra något, mn vi försökte, och visst hörde vi!!!!!! Den tickade på för fullt, och rörde sig dessutom en massor. Lät lite som jag har en utomjording där inne :)

Så häftigt!!! Vi blev alla tre alldeles överlyckliga. Vår BM är störtskön, och tycker att graviditeten är lika kul som vi tycker :)

Nu känns det plötsligt så verkligt, och när jag tänker på bebisen så fånler jag! Den lever ju faktiskt där inom mig! Har nog inte vågat tro det innan, och nu är vi i 10+5, så det är inte så lång tid kvar tills risktiden är över. Åh, vad skönt det ska bli!

• MorV

Nu börjar jag faktiskt lessna på tröttheten och måeendet, hoppas verkligen att det lättar snart! Känns skönt och hoppfullt att höra att det iaf släppt för många av er!

Har ni koll på om det är ok med att bada bubbelpool? Jag frågade BM som svarade att det inte är så bra med varmen kring magen, och då arbetar den långsammare...
    Men det kändes samtidigt som att hon inte la så mycket vikt i det...

Men får man inte bada varmt heller då? Jag badar ju varmare än det är i bubbelpoolen!!

• MorV
    Babycakes79 skrev 2009-12-01 09:19:38 följande:
    Förra graviditeten sa min BM att det inte alls var bra med bubbelpool, men att det främst handlade om bakterier snarare än värmen. Men en annan tjej sa att det inte var bra att bada för varmt heller, men mitt badvatten är alltid superhett. Och det gick ju bra förra gången(-: Den här graviditeten har jag knappt badat, men jag vet att det kommer ju längre fram i grav. man kommer. Det är ju väldigt skönt och avslappnande. Allt handlar ju egentligen om sunt förnuft, men visst lyssnar man på allt alla, man vill ju det bästa för sitt ofödda barn(-:Själv har jag fått glädjande besked, jag får jobba kvar på min tjänst tills vidare. Trodde jag skulle bli omplacerad pga graviditeten men det ser ljust ut för tillfället och det känns jätteskönt, verkligen. Och snart är jag ledig i nästan tre veckor(-: Livet leker..
    Så synd, jag som gärna bubblar lite efter en simtur i simhallen. Menmen, det är klart att man vill att h*n ska må bra där inne!
  • MorV
    Ellie84 skrev 2009-12-09 09:06:49 följande:
    God morgon flickor..Idag har jag gått an och försökt städa här hemma..Det blir pota på en stund, sen sitta, pota på ochsitta osv..Nån som har likadant..Ja ni är duktiga ni som bakar..Jag skulle vilja men orken finns inte riktigt..Bara att laga mat är nog..Får ta en stol och sitta på vid spisen för det blir för tradigt att stå..Känner mig lat och tjock..Måste komma ihåg att börja fota magen..Har gått upp 1.4 kg sen 5 oktober...Hur går det för er med vikten??
    Vägde mig precis och jag har visst inte gått upp ett hekto! På inskrivningen hade jag gått upp 1 kg, men inte enligt min våg.
    Skönt! Jag hoppas att jag inte går upp så mycket eftersom jag inte gått ner alla mina sluta röka kilon än, så jag har en del att gå ner ändå efter födseln.

Haha, jag sitter också på stol vid spisen eller om jag skalar potatis. haha! Men då känns det rätt ok.
  • MorV

Ojojoj, igår fick jag en riktig hormonsläng som jag inte erfarat tidigare.

Jag och sambon skojbråkade lite, och han råkade komma åt mitt bröst så det gjorde ont. Men sånt får man ju tåla när man skojbråkar!

Men inte! Jag märker hur tårarna bara börjar spruta, och snyftningarna framträder samtidigt som jag tycker att jag är så fruktansvärt löjlig att jag börjar gapskratta.
    Jag storgråter och gapskrattar om vartannat och sambon såg helt bedrövad ut, utan en aning om vad jag håller på med.

Kan ni inte dela med er av era hormonsvängar?

Och hur är det med cravings? Har ni fått några cravings än, och isf vad?

• MorV
    Milliemolly skrev 2009-12-09 19:24:02 följande:
    Äntligen vaccinerad
    Hur mår du då?
    Efter mycket om och men, så kommer jag vaccinera mig nästa vecka. Då är jag vecka 14, och hoppas att det inte kommer att påverka bebben!
  • MorV
    msfine skrev 2009-12-11 17:25:46 följande:
    Idag fick jag tid för UL den 13 januari. Längar verkligen.Det känns som jag har nått i magen, det "krampar" sig i magen när jag stressar vilket inte känns speciellt lusigt...så jag försöker ta dte lugnt men lättare sagt än gjort. Nån mer som har en sån kännsla?
    Vi har samma datum för UL!
    Jag längtar så jag blir tokig, men nu är det inte så lång tid kvar då jag räknar med att
    juldagarna kommer passera fort.

Min mage krampar om jag höjer rösten, nyser eller anstränger mig för mycket. Men som min BM sa, är det ju kroppen som talar om för mig att jag inte ska göra så, och jag får väl helt enkelt lita på den :)
  • MorV

Kan det hända att man ser könet på Ul även om man inte vill?
    Eller är det så otydligt att bara läkaren kan avgöra?

• MorV
    Lili73 skrev 2009-12-14 12:28:34 följande:
    Ja, det kan hända. Idag har dom så bra utrustning så vill man absolut inte se tycker jag nog man kan säga till om det också. Såg rätt tydligt att jag väntade pojke förra gången men jag hade ju aldrig vågat sagt det högt iaf för man har ju inte ett tränat öga för det så man kanske ser helt galet. Men jag frågade då och visst var det en grabb. :o)
    Oj, va bra att jag fick veta det! Vi får nog tänka över om vi ska meddela bm om att absolut inte se... Men om man ser och bm inte bekräftar det så kanske man ändå har fel... Hmm...
    Sweetangel85 skrev 2009-12-14 12:57:29 följande:
    Fast de e många som har slutat att berätta tack vare att de finns folk som gör abort efter att de fått veta könet..
    Är det verkligen så hemskt här hemma i Sverige? Jag förstår det verkligen inte. Att ett kön kan vara så oönskat att de gör abort! Fruktansvärt.

Jag vet inte alls vad jag hoppas på. Blir glad för både och. Har fått för mig att det är en pojk, fast det är jag ensam om att tro :)
  • MorV

På tal om nattkisseriandet så springer även jag på toa 1-3 gånger per natt.
    Det är väl ok så länge man somnar om, men ofta så lyckas jag inte somna om utan ligger vaken i några timmar. Det kan vara lite trisst, men jag är oerhört tacksam för alla filmer som går nattetid!

Är man så här "nödig" under hela graviditeten, eller är det som så mycket annat, mest i början och slutet?

• MorV

Hoppfull trots allt & Harley: Vilken fruktansvärt hemsk människa!!! Kan ni inte anmäla honom på något sett så att han inte får knäcka fler blivande mammor!

• MorV
    Martinis84 skrev 2009-12-22 19:52:36 följande:
    Är i vecka 17 och jag har flera gånger tänkt att det varit bebben, men sedan nä..Men i går kväll kände jag något som nästan var som hjärtklappning fast i magen. Kan inte beskriva, men var nästan lite obehagligt. Men får nog snällt invänta dom riktiga sparkarna för att jag ska veta vad det är känns det som. Någon mer som kan känna som värk när man sträcker på sig eller i bland nyser? Jag kan känna att det är som något hugger tag i magen.
    Jag får också ont när jag nyser, hostar, sträcker eller reser på mig. Lite typiskt när jag haft en smygförkylning som ligger och retas, så jag nyser hela tiden.
    Det har läst om många som har likadant.
    Men jag hoppas att det inte håller i under hela graviditeten.
  • MorV

Är det någon annan här som har eller haft ischias, som vet om man kan göra något åt det?
    Min ischas tycks bara bli värre och har börjat sträcka sig över ett större område i ryggen och ända nedanför knät.

Tänkte att det kanske finns några rörelser som underlättar....

Vid ett tillfälle la jag mig på golvet för att sträcka ut ryggen, men det var ingen hit för hela ryggen/rumpan låste sig och gjorde skitont. Jag skrek rätt ut så sambon fick hjälpa mig att komma upp genom att på något sett rulla runt mig och sen hjälpa mig upp.
    Liknande smärta kommer om jag försöker sträcka själv, så det vågar jag inte.

• MorV

hoppfull trots allt skrev 2009-12-23 10:00:10 följande:

har haft det både som gravid och inte gravid.. var hos sjukgymnasten och hon masserade rumpan, en fläck, oftast där jeansfickan sitter typ. Gjör jävulskt ont men effektivt som bara den. Är ju svårt att massera själv så jag fick tipset att lägga mig på rygg i sängen med en tennisboll på den fläcken (jag lovar, du känner när du är på rätt ställe) Det har fungerat bra för mig i perioder, kan ju vara värt att pröva. Lycka till!
    Åh tack! Det ska jag absolut testa. Får väl även be sasmbon om lite massage på rumpan.
    Jag har haft "falsk ischias" innan graviditeten, men denna är mycket värre...
Svar på tråden BF Juni 2010!