Inlägg från: rödnos |Visa alla inlägg
  • rödnos

BF Juni 2010!

Hej!

Jag är i mitten på vecka 14 och vaknade inatt av att jag kände ett väldigt tydligt "klickande och fladdrande" som varade max 2 sek.
    Kan det möjligen ha varit????...... Nej, eller? Det är ju så tidigt?
    Men vad var det annars?
    magen kurrade inte alls och det gjorde inte ont eller så.
    Hmm....
    Om ni känt nåt, vilken vecka var ni i då?

• rödnos
    msfine skrev 2009-12-19 08:08:26 följande:
    Nu på morgonen kännde jag bubbel, pickande eller vad man ska kalla det i magen för första gången...lite fränt. Sista veckan har min mage växt enormt, ska börja ta kort på den nu. 17 minus grader har vi i Ludvika idag *brrrr. Ska julhandla och storstäda idag så lite lär jag sticka ut snoken.
    Vilken vecka är du i??
  • rödnos
    elsabubblan skrev 2009-12-19 22:13:48 följande:
    Jag fick göra vul i torsdags. Jättehärligt att få bevis för att det verkligen är nåt där. Jag är i vecka 14 och tycker mig ha känt nåt i magen men läkaren sa "inte en chans". Bebben är 7 cm och det finns ingen rimlig möjlighet, menade hon. KÄnde första bubblet i vecka 18 med andra barnet, med första var det betydligt senare.
    fast efter att ha letat runt lite här i gamla trådar verkar det visst finnas de som känt runt vecka 14-15 oxå.
    Jag kände som sagt något i förrgår eller när det var men inget sen dess.
    Tror det är väldigt individuellt.
    Läkare generaliserar ju oxå gärna för att man inte ska nojja sig så mycket.
    Till mig sa de att man inte kan känna att man är gravid förrän tidigast vecka fem och DET är då inte sant. :) Alla kvinnor i min släkt på min mammas sida har känt tidigare och jag kände det i vecka 3.
    Tror det beror mycket på hur väl man känner sin egen kropp. :)
    Hur som, kul är det att gå o vänta i alla fall! :)
  • rödnos

Nej man känner ju inte efter för att man är orolig för det behöver man ju med största sannolikhet inte vara.
    Snarare för att det är så spännande det som händer där inne. :)
    Som sagt, det är kul att vänta och se när man märker det på riktigt!

• rödnos

Ett annat tips om man inte vill ta till läkemedel...

Man kan man blötlägga lite fikon och äta till gröt med lite krossade linfrön i. Då har du så gå gott som aldrig trög mage. :)

Eller, drick plommonjuice.

Sen börjar vi ju oxå närma oss perioden då det är viktigt med mycket fiber i maten så är ni förstoppade kan det bero på att ni käkar för lite fiber! :)
    Mer frukt & grönt och grövre bröd alltså.

• rödnos

Alltså... jag har en fundering...
    Jag har ett jobb som kräver MYCKET oergonomiska ställningar och som varje dag frestar på ryggen mycket.
    Nu är jag bara i vecka 15 men det börjar redan kännas sjukt mycket mer än annars.
    Nån som vet bra ryggövningar eller nåt jag kan testa. Nån som känner liknande saker?
    Brukar köra "plankan" i 3 x 3 minuter men har iof inte gjort det på ett tag eftersom jag slackade till med träningen en aning under må illa perioden...

Några förslag eller så?

• rödnos
    stina84 skrev 2009-12-22 17:09:52 följande:
    Tycker du ska ta kontakt med en sjukgymnast som kan ge dig bra tips och råd. Om du får mer problem längre fram så bör det vara lättare att få igenom en sjukskrivning av läkaren om han ser att du sökt hjälp innan. Jag har gjort det och ska träffa sjukgymnast den 28. Lycka till!
    Ja, jag funderade på att kolla upp det med en sjukgymnast faktiskt. Är du sjukskriven för ryggen eller för nåt annat?
    Har inte riktigt lust att bli sjukskriven dock eftersom jag är egen företagare och det skulle vara ganska förödande för min mammapeng...
    Kul hur rättvist det där är...
  • rödnos

suck... jag fick presentkort på Sisters av min svärmor... smart eller? :D Man kanske kan kränga det på blocket för jag passar då inte in i några av kläderna de har där. Möjligen om de hade haft nån stor kofta, men icke...
    Dessutom kallade hon mig mullig och småtjock typ hela julen så det har varit "underbart". Men nu är jag ÄNTLIGEN hemma igen! haha!

Nån mer som irriterar sig på att så många tycker sig ha rätt att ta på magen?
    Jag klappar tillbaka på deras mage (om det inte är nån som jag har en nära relation till då och det faktiskt ÄR ok) och frågar samma fråga tillbaka. Tack, hur är det själv med magen? ;)
    Lustigt att man ska bli allmän egendom bara för att man har en bebis i magen kan tyckas...

• rödnos
    msfine skrev 2009-12-27 11:39:28 följande:
    Var inte så genomtänkt, var in där igår provade en tröja men den satt inte så bra.Min mamma som är smal provade en jacka i XL och den var lagom. Hur tänkte din sväris när du som gravid ska kunna köpa kläder där? Kanske kna du spara det till du har fått bebisen?
    Tydligen är det bara giltigt ett år.
    Ska ha middag för alla tjejerna idag dock så man kanske kan pracka på nån av dem ett presentkort. :)

I övrigt är svärisen över lag rätt klantig och hela anledningen till varför jag bara stannade där i tre dagar och sambon är kvar och träffar gamla kompisar och åker skidor. :)

En annan grej jag tänkte på... jag fick bara grejer som skulle vara för bebisen. En sångbok och en kokbok med bra mat för barn. För det behöver ju inte hennes son liksom. han behöver ju saker som hörlurar till sin iPod och en bra bok av Henning Mankell. Hmm...
    Haha! jaja, tur hon bor 150 mil bort!
  • rödnos

hoppfull trots allt skrev 2009-12-27 21:14:53 följande:

Du kanske kan gå till Sisters och fråga om det går att förlänga presentkortet typ ett halvår? Undrar om våra svärmödrar är släkt? Jag fick duschtvål för män och när jag påpekade det så skrattade hon bara, oj, så det kan bli typ.. När vi fick missfall för ett drygt år sen sa hon: Jaja men vi kan väl bara skaffa ett par katter till barnen istället..   nu när sambons bror och hans tjej fick mf så sa hon att det var ju värre för dom än för oss.. Orkade inte hålla mig utan frågade hur hon tänkte då. Fick svaret att det var ju deras första barn.. Svarade att det var ju första barnet för morgan också+ att vi hade kämpat i 3 1/2 år med provrör + att jag är 39 år och har panik åldersmässigt (svågerns tjej är 25) men att mf nog aldrig jämföras för det är lika jävligt för vem som än drabbas tyvärr.. Har svårt för henne!
    Du det förstår jag! Vilken kärring rent ut sagt. Gissar att det känns som att loppet är kört lite eller? Min sambo och jag har typ gett upp. Det kommer ju inte att ändras liksom, mammor o pappor blir ju dessvärre oftast gaggigare och knepigare med åldern. Men det där var riktigt elakt gjort. Fy.

Ska kolla med Sisters men vore änu bättre om jag kunde bli av med det för Sisters är ändå inte min stil, men en stil som svärmor gärna ser på tjejer. :) en till störig detalj. men men...

Nån skrev att man kan handla efter födseln. Jo kanske det men jag skulle inte tro att pinnformen kommer tillbaka så jättehastigt precis. ;)
    Brukar ju ändå ta ett tag innan kilona trillat av liksom...
  • rödnos

willkommen willkommen! :)
    Jag verkar ha kommit igenom det värsta nu och har mått ganska helkalas i två dagar snart!
    laktrits vart min räddning, samt nu även craving! haha!

Vad är SD?

jag har RUL den 28 januari.

• rödnos
    ZettanA skrev 2009-12-28 16:09:09 följande:
    jag har ett helt knasigt carving.. Potatismos! Hemmagjord potatismos.. skulle kunna äta det varje dag om inte sambon redan hade tröttnat på det =0) Till er som äter lakrits.. man får väl inte äta för mycke lakrits när man är gravid va??.. så var i alla fall rekomnedationerna när jag var gravid med dottern.. kanske har ändrats??
    Är det sant? Skiiiit!
    Måste kollas upp!
  • rödnos

Aha!
    Inte mer än 50 gram om dagen för gravida såväl som ickegravida...
    Det blir till att suuuga på dem länge! :)

• rödnos
    stina84 skrev 2009-12-28 18:29:18 följande:
    Idag har tomten varit här och hämtat dotterns tuttar, blir spännadne att se hur denna natten blir..
    OH NO! Då blir hon bröstlös sen ju! :P
  • rödnos
    AnAngel skrev 2009-12-28 19:26:33 följande:
    ...ville bara skriva att jag har kanontur med mina svärföräldrar! de är fantastiska på alla sätt och vis... och fanns verkligen här för oss när vi fick mf i Juli, de va över varje dag med mat och så. De längtar nog lika mkt efter detta lill* liv som vi gör, blir deras första barnbarn! Kommer nog vara tvungen att stoppa dem emellanåt så de inte köper allt åt oss! ... längtar så till RUL 8 januari! Hopaps man får någon bra bild då....
    Skoj för dig. Synd att det inte är så för mig.
    Vi har iaf bestämt att kommer de på besök i fortsättningen är det hotell som gäller för deras skull och max tre timmar hemma hos oss åt gången.
    :) Så kan det gå när man beter sig som en idiot. :)
  • rödnos
    krissa skrev 2009-12-28 19:44:06 följande:
    Hjälp! Råkade ta näsdropparna Otrivin Comp ett par gånger innan jag av en slump fick för mig att läsa bipacksedeln! Självklart stod det att man INTE ska använda dem när man är gravid... Sen lyckades svärmor övertala mig på julafton att ta en pytte, pytte liten bit brieost! Magen är lite mindre sen igår, så nu är jag jätteorolig att mina två missöden skall ha ställt till något :o( Har era magar plötsligt bara blivit lite mindre? Så pass märkbart att även maken reagerar??
    Det är med allra största sannolikhet NOLL fara. :)
    Brieosten KAN innehålla bakterier men GÖR DET VÄLDIGT SÄLLAN. Otrivin rekommenderas dessutom av vissa barnmorskor till mina vänner så det är inte heller någon fara. Sen ska man som med alla nästäppemediciner inte ta dem under en längre period än ca en vecka, då får du gå till läkaren med näsan istället.

Appropå magen... Min mage var större för en vecka sedan. Tror det är mina tarmar som lugnat sig lite. Är tex inte lika förstoppad längre...

Hoppas det var lite lugnande! :)
Svar på tråden BF Juni 2010!