• MissJulie

Spyfobi - hjälp!

Bara 5 veckor kvar till beräknad förlossning (första barnet) och jag oroar mig MASSOR för att spy.

Nån mer här som också har spyfobi och som har några bra knep och tanketips, hur jag ska tänka för att få en mer positiv och avslappnad inställning inför förlossningen?

Jag vill inte höra "du kommer inte tänka på det för du kommer ha så ont". Du som har spyfobi VET att det inte hjälper att höra. Jag HOPPAS INNERLIGT att det ÄR så. Men det hjälper inte mina tankar nu innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 16:20
    Jag vet att inte ALLA spyr, men jag är rädd för att JAG ska spy.

• Svar på tråden Spyfobi - hjälp!
  • MissJulie
    Fridayyy skrev 2009-10-28 12:51:42 följande:
    TS, här är en tråd som jag tror passar dig.www.familjeliv.se/Forum-11-308/m47314014.html****Jag har också samma fobi, jag har inte spytt sen jag var 16 år (är 31). Genomgått 2 förlossningar varav den ena kejsarsnitt. Vi fobiker brukar ju inte spy lika lätt som annat folk..=) Tyckte jag mådde lite illa vid den vanliga förlossningen med det gick över på 5 sek. Dessutom hade jag ju ont och inte hann jag tänka så mycket på det. Lustgasen gjorde mig dåsig men inte illamående. Testa lite lungt i början så märker du hur du mår. Lycka till med förlossningen, jag tror du klarar det galant.
    Tack, ska kolla in den tråden!

Jag är också 31 och har inte heller spytt sen jag var 16! :) Samma kväll/natt som VM-finalen i fotboll 1994, fick salmonella...

Hoppas verkligen att det går lika bra för mig som för dig. Innan jag blev gravid tänkte jag alltid att jag ville ta snitt för att minimera risken för att spy men sen kom jag på att narkosen också är högrisksituation... Så jag försöker mig på en vaginal förlossning och hoppas veeerkligen att jag klarar det galant. :)
  • MissJulie
    Fridayyy skrev 2009-10-28 12:51:42 följande:
    TS, här är en tråd som jag tror passar dig.www.familjeliv.se/Forum-11-308/m47314014.html****Jag har också samma fobi, jag har inte spytt sen jag var 16 år (är 31). Genomgått 2 förlossningar varav den ena kejsarsnitt. Vi fobiker brukar ju inte spy lika lätt som annat folk..=) Tyckte jag mådde lite illa vid den vanliga förlossningen med det gick över på 5 sek. Dessutom hade jag ju ont och inte hann jag tänka så mycket på det. Lustgasen gjorde mig dåsig men inte illamående. Testa lite lungt i början så märker du hur du mår. Lycka till med förlossningen, jag tror du klarar det galant.
    Tack, ska kolla in den tråden!

Jag är också 31 och har inte heller spytt sen jag var 16! :) Samma kväll/natt som VM-finalen i fotboll 1994, fick salmonella...

Hoppas verkligen att det går lika bra för mig som för dig. Innan jag blev gravid tänkte jag alltid att jag ville ta snitt för att minimera risken för att spy men sen kom jag på att narkosen också är högrisksituation... Så jag försöker mig på en vaginal förlossning och hoppas veeerkligen att jag klarar det galant. :)
  • Fridayyy
    MissJulie skrev 2009-10-30 11:49:29 följande:
    Tack, ska kolla in den tråden!Jag är också 31 och har inte heller spytt sen jag var 16! :) Samma kväll/natt som VM-finalen i fotboll 1994, fick salmonella... Hoppas verkligen att det går lika bra för mig som för dig. Innan jag blev gravid tänkte jag alltid att jag ville ta snitt för att minimera risken för att spy men sen kom jag på att narkosen också är högrisksituation... Så jag försöker mig på en vaginal förlossning och hoppas veeerkligen att jag klarar det galant. :)
    Oj, den matchen var i juli va? Jag blev matförgiftad i juli av en sån där pizza man värmer i ugnen (köper inte sådana sen dess). Det var en varm sommar det.

Jag var också jättenervös när jag skulle göra snittet, och jag var inte sövd men bedövad i underkroppen, det var en otäck känsla men jag mådde aldrig illa. Blev bara lite nervös. Men jag föredrar vaginal förlossning. När har du BF?
  • MissJulie
    sangeus skrev 2009-10-28 21:02:42 följande:
    Hej!Vet precis hur du känner dig.Jag har gått igenom 2 förlossningar och den tredje kommer igång inom ett par veckor och det enda jag sagt till min bm ang tankar om förlossningar är att jag kan ta all smärta i världen bara jag slipper att spy!!Jag är oerhört rädd för detta och får panik bara jag tänker på det.Kan berätta att jag inte har kräkts mina andra två förlossningar.Mitt råd är att säga till direkt när du kommer in om dina tankar så de tar dig på allvar. Allt kommer gå bra då ska du se
    Tack! Skönt att höra att man inte är ensam. Jag känner också det, att jag kan ta all smärta i världen bara jag slipper spy! Är däremot rädd att FÖR mkt smärta ska ORSAKA att jag spyr... Vi får hålla tummarna för att vi tar oss igenom det utan några olyckor...
  • MissJulie
    Fridayyy skrev 2009-10-30 13:08:51 följande:
    Oj, den matchen var i juli va? Jag blev matförgiftad i juli av en sån där pizza man värmer i ugnen (köper inte sådana sen dess). Det var en varm sommar det.Jag var också jättenervös när jag skulle göra snittet, och jag var inte sövd men bedövad i underkroppen, det var en otäck känsla men jag mådde aldrig illa. Blev bara lite nervös. Men jag föredrar vaginal förlossning. När har du BF?
    BF 29 nov.. Ok, skönt att höra att du föredrar vaginalt trots allt.
  • Xgirl83

Du kan inte försöka hinna få ett par tider hos kognitiv beteendeterapeut? Hade kanske varit lättare om du kontaktat dem tidigare dock. Men hoppas det löser sig!

• pluttskrutt

MissJulie - Jag tänker för mycket och skriver hejvilt. Jag vet att det här var jobbigt för mig och bad min BVC tant att berätta om smärtlindringen, vad jag kunde använda som inte hade illamående som bieffekt. Då väldigt många hade illamående/yrsel som bieffekt ville jag inte ha något om det inte blev helt outhärdligt. Nu kommer jag inte ihåg vilka hon sa, men ändå.

Och nej, jag vill inte skrämma upp dig. Jag vet att det är skitjobbigt, för mig så var jag mer orolig för att må illa än att det skulle göra ont. Någon här ovan tipsade om tabletter mot illamående, hade jag tänkt så långt så hade jag också bett om det. Hoppas det går bra för dig!

• MissJulie

pluttskrutt - Ja, tyvärr har ju jättemånga smärtlindringar illamående som bieffekt. Tex EDA, en del spyr av smärta och mår bättre om de får EDA, men en del mår illa av själva EDA:n... Typiskt.. :/ Så jag är inställd på att bara ta syre (inte lustgas), akupunktur, massage och sånt. Sen får jag se hur jag känner mig, om det blir EDA eller nån annan bedövning ändå. Helt omöjligt att säga innan ju...

Absolut, jag är mkt mer orolig för att spy än för smärtan. Däremot kan jag ibland känna rädsla för att spy PÅ GRUND AV smärtan.

Tabletter ska jag absolut fråga om, det skulle ta bort typ 80% av oron. Minst.

• MissJulie

Nu har jag kollat in Ondonsetron Mylan, men det står att man inte ska amma om man tar det.. Innebär det att man måste låta bli att amma bebisen när den kryper upp på bröstet direkt efter förlossningen?? :(

Har också hittat medicinerna Zofran (samma där, med amningen) och Amosyt (ok amma, men verkar inte lika stark som de andra medicinerna).

Får se vad min BM säger, fast hon verkar ganska ointresserad av hela grejen...

Svar på tråden Spyfobi - hjälp!