• MissJulie

Spyfobi - hjälp!

Bara 5 veckor kvar till beräknad förlossning (första barnet) och jag oroar mig MASSOR för att spy.

Nån mer här som också har spyfobi och som har några bra knep och tanketips, hur jag ska tänka för att få en mer positiv och avslappnad inställning inför förlossningen?

Jag vill inte höra "du kommer inte tänka på det för du kommer ha så ont". Du som har spyfobi VET att det inte hjälper att höra. Jag HOPPAS INNERLIGT att det ÄR så. Men det hjälper inte mina tankar nu innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 16:20
    Jag vet att inte ALLA spyr, men jag är rädd för att JAG ska spy.

• Svar på tråden Spyfobi - hjälp!
  • lilla mej

men vad ar meningen med traden? vill du att vi berattar eller inte berattar och bara sager att ingen spyr? jag vagar inte skriva hur det var for mig for det verkar ju inte som du vill veta.

MissJulie skrev 2009-10-26 16:19:01 följande:
    MissLillan - och detta skulle hjälpa mig hur..? Jag VET att inte alla spyr. Men en del GÖR det. Eftersom jag har fobi så är jag rädd för att JAG ska göra det. Hannah76 - Det var ju inte direkt lugnande att höra att du spydde EFTER förlossningen, då kan jag ju inte lugna ner mig efteråt heller...
  • PCO20

lilla mej skrev 2009-10-27 09:56:12 följande:

men vad ar meningen med traden? vill du att vi berattar eller inte berattar och bara sager att ingen spyr? jag vagar inte skriva hur det var for mig for det verkar ju inte som du vill veta.
    Hon söker råd från andra personer med kräkfobi! Tex kan man få läkemedel mot illamående innan förlossning (som någon skrev här i tråden) och såna slags råd.

Ts, jag har inga råd, men förstår att det inte bara är att blunda åt en fobi. Lycka till
  • lilla mej

ok kanske bra ide att skriva i ts ....for kan tanka mig att folk tror hon vill veta vilka situationer som kan orsaka att man spyr....

PCO20 skrev 2009-10-27 10:00:46 följande:
    lilla mej skrev 2009-10-27 09:56:12 följande: Hon söker råd från andra personer med kräkfobi! Tex kan man få läkemedel mot illamående innan förlossning (som någon skrev här i tråden) och såna slags råd. Ts, jag har inga råd, men förstår att det inte bara är att blunda åt en fobi. Lycka till
  • PCO20

lilla mej skrev 2009-10-27 10:12:18 följande:

ok kanske bra ide att skriva i ts ....for kan tanka mig att folk tror hon vill veta vilka situationer som kan orsaka att man spyr....
    Fast det har hon ju skrivit i ts?
    "Nån mer här som också har spyfobi och som har några bra knep och tanketips, hur jag ska tänka för att få en mer positiv och avslappnad inställning inför förlossningen?"

För mig var det lätt att förstå i allafall.
  • lilla mej

ok laste inte sa noga....kan nog tanka mig att hon far massa Jag spydde inte alls... till svar dock.

PCO20 skrev 2009-10-27 10:15:32 följande:
    lilla mej skrev 2009-10-27 10:12:18 följande: Fast det har hon ju skrivit i ts? "Nån mer här som också har spyfobi och som har några bra knep och tanketips, hur jag ska tänka för att få en mer positiv och avslappnad inställning inför förlossningen?" För mig var det lätt att förstå i allafall.
  • pluttskrutt

Jag kräktes helt vansinnigt mycket det första 20 veckorna (vägde då 15 kg mindre än vid inskrivningen) och var livrädd för att spy vid förlossningen då jag hört att man kunde göra det! Jag kräktes faktiskt vid förlossningen också, precis innan de lade in mig så jag stod upp fortfarande. Under själva förlossningen mådde jag inte illa, inte efteråt heller.

Jag tror att det, för mig, var bra att få upp allt innan förlossningen. Inte så att jag med avsikt försökte kräkas, men om jag hade försökt hålla det tillbaka (mediciner, frisk luft och alla andra knep) så hade det nog kommit när jag låg ner under förlossningen. Och att det skulle göra så ont att man inte tänker på att kräkas... Jag födde vår son utan smärtlindring och jag hade fortfarande tyckt att det var skitjobbigt att behöva kräkas.

• pluttskrutt

Kanske också ska skriva att en stor anledning till att jag inte valde smärtlindring var för att jag hade hört/läst om att vissa smärtlindringar kunde ge vissa biverkningar, och gemensamt för många var just illamående/yrsel/kräkningar. De flesta fick inte biverkningarna (har jag för mig?) men jag ville inte chansa då jag alltid varit åksjuk, haft problem med magen och kräkts lätt. Jag hade inte ens lustgasen pga detta. Sedan kanske jag ska tillägga att jag hade en mycket lätt förlossning, jag förstår att det inte är så för alla.

• MissJulie

Lilla mig - Precis som PCO20 (tack) skriver, "Nån mer här som också har spyfobi och som har några bra knep och tanketips, hur jag ska tänka för att få en mer positiv och avslappnad inställning inför förlossningen? "

DET är vad jag vill ha ut av den här tråden. Inte skräckberättelser, inte "jag spydde inte", för det är klart att alla inte spyr.

Den som själv har en fobi förstår nog vad som är "bra" att skriva och inte...

• MissJulie

pluttskrutt - sorry, förstår inte syftet med ditt inlägg - att skrämma upp mig ännu mer? eller bara tipsa om att skippa mediciner o sånt?

• echobananas

Det går att behandla fobier hos psykolog. Prata med din barnmorska så kanske hon kan remittera dig vidare.

Svar på tråden Spyfobi - hjälp!