• Danbala

Fler som stinker från underlivet pga killens sperma?

Bakteriell vaginos luktar oftast i samband med samlag och även i samband med mens. Kör en sökning på Google så kan ni läsa mer.

Kan också leda till lätt klåda och sådant, så man tror man har svamp, så det kan vara bra att kolla upp om det är B.V. man har.

• Danbala

Och som tillägg: Det är väldigt vanligt med Bakt.Vag. hos fertila kvinnor, men få känner till det och förstår inte att de har det. Jag fick veta om det i våras när jag tog mig till gyn för att jag trodde jag hade en aselak svampinfektion. Så vid 29 års ålder hade jag iaf aldrig hört om det innan!

• Danbala

Senaste anonym (inlägg 5236800):
    Jovisst, men "fullkomligt stinker" var det ju frågan om här, och då är oddsen rätt låga för att det ska vara bakteriell vaginos, eftersom så många har det och inte vet det.

Är man osäker är det ju bara att ta lite sperma på handen och känna efter hur den luktar.

• Danbala

Bitchiga Bea:
    Jo, men det står på den sidan också "Det vanligaste symtomet vid bakteriell vaginos hos icke-gravida kvinnor är illaluktande flytning där lukten påminner om skämd fisk. Lukten kan speciellt märkas vid mens och efter samlag. Den typiska flytningen är tunn och gråvit, men mängden är vanligtvis inte mer än normalt. Vid en kraftig infektion kan även klåda och sveda förekomma.", så den avhandlar inte bara ämnet i graviditetssituationer.

• Danbala

Pitufita:
    Det är tydligen inte riktigt klargjort varför man får det, vissa tecken tyder på att partnern behöver behandlas, andra att det inte är så att partnern kan "smitta tillbaka" en. (Det är vad jag har noterat när jag läst olika siter om det på Google, alltså olika medicinska siter, inte bara folks hemmasnickrade teorier.) Själv tycker jag ju det kan verka vettigt att behandla även partner för säkerhets skull, men å andra sidan är det ju synnerligen olämpligt att ta antibiotika "i onödan".

• Danbala

Pitufita:
    Ah nej, jag tar det inte personligen, har iofs vare sig bra eller dåliga erfarenheter av UM, de har gjort sitt jobb, typ...

Men det är säkert olika från UM till UM hur kompetenta de är, eller vilken vana de har av olika åkommor.

Klart att partnern bör kollas om det är som du beskrev, min invändning var mest så att inte alla som har BV börjar kräva att deras partners ska ta antibiotika "för säkerhets skull". (Har själv fått elaka biverkningar av antibiotika som jag inte borde ha fått, det är inte skoj det heller, hu.)

• Danbala

Anonym (5449388):
    Jag har inte sett något på nätet om att det skulle påverka ens fertilitet. Däremot kan BV under graviditet kanske öka risken för prematur födsel [1]. Så bm:or och gynekologer som säger att det "är som det ska" om det stinker rutten fisk kanske man ska ta ett till snack med. *muttrar*

[1] www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp

• Danbala

Anonym (undrande):
    Det går inte att utesluta att det kan vara det. Jag har också bara upplevt lukten i samband med samlag, inte mens.

• Danbala

Anonym (undrande):
    Läs mitt inlägg från 08:51 igår och den länken där.

(Och gå till gyn och kolla upp det om du är osäker på om du har det och så - onödigt att dras med det - lätt att medicinera mot och så.)

• Danbala

Höstlövet:
    Men jag har haft BV och luktade absolut inte hela tiden, isåfall väldigt väldigt svagt. Och när jag inte har BV så luktar jag inte det minsta fiskigt efter samlag heller. Kanske sanningen ligger möjligtvis någonstans mittemellan, men just nu skulle jag baserat på helt egna erfarenheter säga att din bm inte har rätt. .

• Danbala

Höstlövet:
    Det är sant! Problemet verkar snarast, tycker jag, vara att så många har det men inte vet om det, och går omkring med dålig lukt, flytningar, klåda och sveda och så självbehandlar mot svamp istället vilket inte gör någon gladare, liksom.

Det jag propagerar mest för är att man ska kolla upp om det kan vara det man har. För mitt liv blev faen så mycket käckare när jag blev av med det.

• Danbala

Jag luktade kraftigt efter samlag, några dagar. Råkade vara hos gyn i samband med det för jag hade svampangrepp orsakata av det samtidigt och blev rädd för ett herpesskov, han konstaterade BV, gav mig vagitorier, fem dagar senare var underredet som nytt!

• Danbala

(Och sedan dess, ett halvår sen, har jag inte haft en enda svampinfektionskänning. Jag, som brukade ha det nån gång i månaden! Fast det kanske inte ens var svamp alla gånger, utan klåda från BV:t och så har jag felmedicinerat mig själv. Nåja - klådan lindras ju med salvan i alla fall...)

Svar på tråden Fler som stinker från underlivet pga killens sperma?