• Spargris

Mat utan mjök!!

Hej

Behöver ha hjälp! Jag ska nu i 2-3 veckor inte använda mig av mjölk, inte heller laktosfri mjölk. Vad ska jag äta, jag gör mina såser av mjölk, ost på mackan!!

Hjälp mig... Imorgon ska jag göra köttbullar, men då får det väl bli "vattensås"

Vad har ni för recept utan att ni använder mjölk eller andra mjölkprodukter!!

Tack!

• Svar på tråden Mat utan mjök!!
  • lilla sandra

Det finns rismjölk o sojamjölk.
    Vi använder rismjölk nu (då sonen inte får dricka nått annat än det o vatten).
    Tänk på om du ska göra brunsåsen till köttbullarna att inte använda maizena-redningen. den innehåller mjölk.

Som ost på mackan får du nog hitta på något annat är jag rädd för. En skinkbit med gurka o paprika kanske?

• lena86

i vilket syfte ska du inte äte tål du inte protienet eller ? ..

Det finns soja mjölk och soja matlagningsgrädde samt yougurtar
    de finns även ostar och smör margarin i mjölkfritt milda har mjölkfritt smör och margarin.

För tål man inte protinet i komjöl så finns det i alla färidig rätter såser och allt med mjölkskum och pulver så..

ja ersätte bara allt med soja mjölken och så .. =) gör egna såser ta bort vanligmjölk använd sojamjölk..
    Men de finns på stora ica och coop ostar som är soja med..

• lilla sandra
    lena86 skrev 2009-10-26 20:49:24 följande:
    i vilket syfte ska du inte äte tål du inte protienet eller ? .. Det finns soja mjölk och soja matlagningsgrädde samt yougurtar de finns även ostar och smör margarin i mjölkfritt milda har mjölkfritt smör och margarin. För tål man inte protinet i komjöl så finns det i alla färidig rätter såser och allt med mjölkskum och pulver så.. ja ersätte bara allt med soja mjölken och så .. =) gör egna såser ta bort vanligmjölk använd sojamjölk.. Men de finns på stora ica och coop ostar som är soja med..
    Oj, visste inte att det fanns sojaost.
    Tack för tipset o sorry TS för att jag felinformerade dej om just detta.
  • Spargris

Jag har en kompis som håller på att utbildar sig i Auruveda (stavning??) och jag har dålig mage samt går ej ner i vikt, beläggningar på tungan osv. Så vi ska se om det vänder om jag slutar med mjölk.

Haha, vad bra ang. maizenaredningen!!

Jag använder inga soyaprodukter alls, för jag tänker på de stackars djuren när de gör soyafälten..

Använder inga färdiga produkter alls, här lagas det mat!! Men jag har lagat mat jämt med mjölk... hur gör man en gratäng utan mjölk!

Vet inte hur jag ska överleva utan ost i 2-3 veckor...

• lena86

lilla sandra skrev 2009-10-26 20:51:17 följande:

Oj, visste inte att det fanns sojaost.Tack för tipset o sorry TS för att jag felinformerade dej om just detta.
    jo ja sluta med laktos och på ica här hitta ja soja oster i mjuk och hård form men tror de svårt få tag i för de vell bara större affärer som har de.. =) viste inte heller men de finns.=)
  • lena86
    Spargris skrev 2009-10-26 20:53:22 följande:
    Jag har en kompis som håller på att utbildar sig i Auruveda (stavning??) och jag har dålig mage samt går ej ner i vikt, beläggningar på tungan osv. Så vi ska se om det vänder om jag slutar med mjölk.Haha, vad bra ang. maizenaredningen!! Jag använder inga soyaprodukter alls, för jag tänker på de stackars djuren när de gör soyafälten..Använder inga färdiga produkter alls, här lagas det mat!! Men jag har lagat mat jämt med mjölk... hur gör man en gratäng utan mjölk! Vet inte hur jag ska överleva utan ost i 2-3 veckor...
    finns även havremjölk om man inte vill ha soja.. men då finns de ingen ost..
  • lilla sandra
    Spargris skrev 2009-10-26 20:53:22 följande:
    Jag har en kompis som håller på att utbildar sig i Auruveda (stavning??) och jag har dålig mage samt går ej ner i vikt, beläggningar på tungan osv. Så vi ska se om det vänder om jag slutar med mjölk. Haha, vad bra ang. maizenaredningen!! Jag använder inga soyaprodukter alls, för jag tänker på de stackars djuren när de gör soyafälten.. Använder inga färdiga produkter alls, här lagas det mat!! Men jag har lagat mat jämt med mjölk... hur gör man en gratäng utan mjölk! Vet inte hur jag ska överleva utan ost i 2-3 veckor...
    Gratäng går att göra på rismjölken oxå. Vi har rett av rismjölken innan så den blir lite tjockare innan vi häller på det i formen.
    Det är inte så knöligt när man väl kommer igång, men i början står man där helt tom o tror att hela livet är slut.. Typ!

Nu (med en hyperallergisk son) har vi insett att hade det "bara" varit att ta bort mjölkprodukter så skulle allt vara enkelt.

Fråga gärna mer, jag svarar på det jag kan.
  • Spargris

Ja, jag känner mig helt tom, typ som jag inte vet hur jag ska kunna laga mat... Men när jag väl tänker efter så finns det ju wook!!

Men hur är det med kokosmjök??

• lilla sandra
    Spargris skrev 2009-10-26 21:00:20 följande:
    Ja, jag känner mig helt tom, typ som jag inte vet hur jag ska kunna laga mat... Men när jag väl tänker efter så finns det ju wook!! Men hur är det med kokosmjök??
    Kokosmjölk kan du dricka/äta.

Äter du allt annars? Kött, fisk, kyckling?
  • Spargris

Japp, jag äter allt.. och gärna fisk.

Får göra mycket asiatiskt då med kokosmjölk i...

Men det ska bli spännande att använda rismjölk.. har aldrig smakat det innan. Kul med lite utmaningar och kan man lära sig att leva ett hälsosammare liv så är det ju en bonus..

Svar på tråden Mat utan mjök!!