• Spargris

Mat utan mjök!!

Hej

Behöver ha hjälp! Jag ska nu i 2-3 veckor inte använda mig av mjölk, inte heller laktosfri mjölk. Vad ska jag äta, jag gör mina såser av mjölk, ost på mackan!!

Hjälp mig... Imorgon ska jag göra köttbullar, men då får det väl bli "vattensås"

Vad har ni för recept utan att ni använder mjölk eller andra mjölkprodukter!!

Tack!

• Svar på tråden Mat utan mjök!!
  • Lindreas

Det finns ju laktosfri mjölk att köpa, och om man inte är jättekänslig fungerar ju låglaktos-mjölk. :) Dessutom är hårdost laktosfri, dock ska man inte äta den om man inte tål komjölkprotein. Det är inte så svårt att laga mat utan laktos, det finns så himla mycket bra produkter i affärerna nu. :D

• Lindreas

Okej, my bad, jag missade att du inte skulle använda laktosfri mjölk. :/ Men havredryck funkar fortfarande, den använder jag i stället för vanlig mjölk. :)

• lilla sandra
    Spargris skrev 2009-10-26 21:46:38 följande:
    Japp, jag äter allt.. och gärna fisk. Får göra mycket asiatiskt då med kokosmjölk i... Men det ska bli spännande att använda rismjölk.. har aldrig smakat det innan. Kul med lite utmaningar och kan man lära sig att leva ett hälsosammare liv så är det ju en bonus..
    Ge gärna exempel på vad du äter i vanliga fall så får vi se om vi kan fixa nått mjölkfritt alternativ.
  • MBert
    Spargris skrev 2009-10-26 21:00:20 följande:
    Ja, jag känner mig helt tom, typ som jag inte vet hur jag ska kunna laga mat... Men när jag väl tänker efter så finns det ju wook!!Men hur är det med kokosmjök??
    Vad jag vet så kan du byta ut det mesta mot havremjölk och havregrädde rakt av, både att dricka och i matlagning. Finns t.o.m. vitamin och kalkberikad så du/ni inte går miste om kalken som vanlig komjölk ger. Annars är ju havre nyttigare...
  • Manchester

Min dotter är laktoskänslig och när hon fick diagnosen fanns inte den uppsjö av låglaktos-/laktosfria mjölkprodukter man hittar idag. Vi började därför använda havremjölk och havregrädde. De funkar till nästan allt där man använder vanlig mjölk/grädde. Brödbak blir till och med bättre. Folk undrar alltid varför mina bullar och lussekatter blir så saftiga. Havremöjlk! Min svärmor använder numera aldrig annat när hon bakar, oavsett om min dotter ska vara med och äta eller inte. Det enda jag misslyckats med hittills var att jag försökte göra chokladpudding med pulver en gång och den stelnade inte. Å andra sidan finns det vegetarisk (=mjölkfri) chokladpudding att köpa om man nu gillar det. Det finns också mjölkfri glass, bland annat Oatley, alltså samma märke som den vanligaste havremjölken.

Sedan vande jag mig också vid att göra mer såser av annan typ än med mjölkredning. Jag använder ofta buljong eller krossade tomater istället.

Kolla gärna recept för veganer. Många hälsokostbutiker säljer sådant som vegan-"ost" och annat som är garanterat mjölkfritt.

• MBert
    Manchester skrev 2009-10-26 23:56:14 följande:
    Det enda jag misslyckats med hittills var att jag försökte göra chokladpudding med pulver en gång och den stelnade inte.
    Gör egen hemmagjord chokladpudding istället. Mycket godare. Här är en med havremjölk och havregrädde.

4-6 portioner
    6 dl havremjölk + havregrädde (hur mycket av varje bestämmer man själv)
    5 msk maizena majsstärkelse (den är mjölkfri)
    2-3 msk socker
    2 msk kakao (3 msk om man saknar mörk choklad)
    1 ägg
    70 g mörk choklad (70%)
    ev. 1 msk vaniljsocker

Blanda allt utom vaniljsocker och choklad i en kastrull. Sjud under om rörning tills krämen tjocknat. Tillsätt chokladen och låt den smälta ner. Låt svalna lite och smaksätt ev. med vanilj. Låt kallna (tar 3-4 timmar i kyl).

Eller en ännu snabbare och enklare variant;
    2 dl havregrädde
    150-200 g mörk choklad.

Koka upp grädden och bryt i chokladen. Rör det slätt och häll upp i portionsformar. Kyl.
  • Manchester
    MBert skrev 2009-10-27 00:08:16 följande:
    Gör egen hemmagjord chokladpudding istället. Mycket godare. Här är en med havremjölk och havregrädde.4-6 portioner6 dl havremjölk + havregrädde (hur mycket av varje bestämmer man själv)5 msk maizena majsstärkelse (den är mjölkfri)2-3 msk socker2 msk kakao (3 msk om man saknar mörk choklad)1 ägg70 g mörk choklad (70%)ev. 1 msk vaniljsockerBlanda allt utom vaniljsocker och choklad i en kastrull. Sjud under om rörning tills krämen tjocknat. Tillsätt chokladen och låt den smälta ner. Låt svalna lite och smaksätt ev. med vanilj. Låt kallna (tar 3-4 timmar i kyl).Eller en ännu snabbare och enklare variant;2 dl havregrädde150-200 g mörk choklad.Koka upp grädden och bryt i chokladen. Rör det slätt och häll upp i portionsformar. Kyl.
    Tack! Ska prova i helgen.
  • Mandragora
    Spargris skrev 2009-10-26 20:53:22 följande:
    Jag använder inga soyaprodukter alls, för jag tänker på de stackars djuren när de gör soyafälten..
    Vad menar du där?
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Spargris
    Mandragora skrev 2009-10-27 00:36:59 följande:
    Vad menar du där?
    Jo när det gör nya soya fält så skövlar de ner regnskog, de tar de träd de behöver och kan sälja, sen sätter de eld på resten av det som ska bli fältet. De tar då inte hänsyn till några djur som finns där. Det är apor som flyr upp i träden och sen slår lågorna mot dem och de faller ner som skrikande eldklot....
    Nu är det ju inte bara apor som finns i djunglen... jag vill inte vara med och bidra med djurslidande..

Samt att de fattigaste bönder som äger denna mark köps upp utav företags jättar till ett billigt pris, de har inte så mycket annat val...

Det är därför jag undviker soya..
  • Mandragora
    Spargris skrev 2009-10-27 16:41:17 följande:
    Jo när det gör nya soya fält så skövlar de ner regnskog, de tar de träd de behöver och kan sälja, sen sätter de eld på resten av det som ska bli fältet. De tar då inte hänsyn till några djur som finns där. Det är apor som flyr upp i träden och sen slår lågorna mot dem och de faller ner som skrikande eldklot.... Nu är det ju inte bara apor som finns i djunglen... jag vill inte vara med och bidra med djurslidande.. Samt att de fattigaste bönder som äger denna mark köps upp utav företags jättar till ett billigt pris, de har inte så mycket annat val... Det är därför jag undviker soya..
    Då föreslår jag att du istället kollar var sojan kommer ifrån.

Sojan som kommer från Amazonas blir framför allt foder till kreaturen. Det är alltså köttätarna som ställer till det.
  • Spargris
    Mandragora skrev 2009-10-27 16:54:49 följande:
    Då föreslår jag att du istället kollar var sojan kommer ifrån.Sojan som kommer från Amazonas blir framför allt foder till kreaturen. Det är alltså köttätarna som ställer till det.
    Var precis på en föreläsning med Tommy Svensson, och han berättade detta för oss.. och han tror jag är säker på sin sak.
  • Spargris

Men visst myckt utav sojan som kommer till Sverige blir djurföda..

• Mandragora
    Spargris skrev 2009-10-27 17:31:14 följande:
    Var precis på en föreläsning med Tommy Svensson, och han berättade detta för oss.. och han tror jag är säker på sin sak.
    Ja du. Jag har ingen aning om vem Tommy Svensson är. Det är ju ett himla vanligt namn. Och om han berättade för dig att sojaodlingarna från Amazonas framför allt blir foder har du ju redan koll på vansinnet inom köttindustrin.

Men det är knappast sojabönor från regnskogen som man (vanligtvis) äter som vegan / vegetarian.
  • Spargris
    Mandragora skrev 2009-10-27 18:20:04 följande:
    Ja du. Jag har ingen aning om vem Tommy Svensson är. Det är ju ett himla vanligt namn. Och om han berättade för dig att sojaodlingarna från Amazonas framför allt blir foder har du ju redan koll på vansinnet inom köttindustrin.Men det är knappast sojabönor från regnskogen som man (vanligtvis) äter som vegan / vegetarian.
    Trodde du visste vem han är pga, att han är "guru" för oss som vill utesluta alla tillsatser i maten... Jag läste på din sida och din blogg.. Han har skrivit en del små böcker, ex. mat för den kränse konsumten, han hjälper även till i matakuten osv..

www.utbildningscenter.se

har du chans att gå och lyssna på han så gör det.. det är verkligen super intressant..

Men vad är ex. sojakorv gjord av då?? Sojamjök?? Nu säger jag inte att det är någons fel, utan jag har valt att inte äta/dricka det för djurens och böndernas del, för det är det jag känner att jag kan göra för dem. Likaså äter jag heller inte en massa mat med tillsatser som aromer, glutamat, sojalicerin (ojoj, hur stavad det hehe) osc.. Äter heller inte torsk, inte heller odlad lax (försöker i alla fall)

Jag äter mycket vegetarisk mat men även kött.. visst att soja blir billigt djurfoder .. Tycker det är hemskt hur köttindustrin är idagens läge, men säger vi inget så händer det händer inget. Men jag tror inte att det är många som vet om det här med sojaprodukter..
  • Mandragora
    Spargris skrev 2009-10-27 18:33:08 följande:
    Trodde du visste vem han är pga, att han är "guru" för oss som vill utesluta alla tillsatser i maten... Jag läste på din sida och din blogg.. Han har skrivit en del små böcker, ex. mat för den kränse konsumten, han hjälper även till i matakuten osv.. www.utbildningscenter.se har du chans att gå och lyssna på han så gör det.. det är verkligen super intressant.. Men vad är ex. sojakorv gjord av då?? Sojamjök?? Nu säger jag inte att det är någons fel, utan jag har valt att inte äta/dricka det för djurens och böndernas del, för det är det jag känner att jag kan göra för dem. Likaså äter jag heller inte en massa mat med tillsatser som aromer, glutamat, sojalicerin (ojoj, hur stavad det hehe) osc.. Äter heller inte torsk, inte heller odlad lax (försöker i alla fall) Jag äter mycket vegetarisk mat men även kött.. visst att soja blir billigt djurfoder .. Tycker det är hemskt hur köttindustrin är idagens läge, men säger vi inget så händer det händer inget. Men jag tror inte att det är många som vet om det här med sojaprodukter..
    Jag lagar i princip all mat från grunden och har lärt mig en hel del om tillsatser genom åren. Jag väljer i största mån ekologiskt och efter säsong. Om jag skall äta sojabiffar kokar jag alltså sojabönor och gör egen smet som jag formar till biffar. Jag skulle inte få för mig att handla en massa färdigt.
  • Spargris
    Mandragora skrev 2009-10-27 19:38:48 följande:
    Jag lagar i princip all mat från grunden och har lärt mig en hel del om tillsatser genom åren. Jag väljer i största mån ekologiskt och efter säsong. Om jag skall äta sojabiffar kokar jag alltså sojabönor och gör egen smet som jag formar till biffar. Jag skulle inte få för mig att handla en massa färdigt.
    Du låter som jag... Usch och fy för färdig lagat!!
  • Mandragora
    Spargris skrev 2009-10-27 19:42:43 följande:
    Du låter som jag... Usch och fy för färdig lagat!!

Men det är ju så ... med en massa köpemat förlorar man kontrollen. Det finns massa onödigt krafs och man kan framför allt hitta socker eller andra helt otippade grejer i livsmedel.
  • Spargris
    Mandragora skrev 2009-10-27 19:46:49 följande:
    Men det är ju så ... med en massa köpemat förlorar man kontrollen. Det finns massa onödigt krafs och man kan framför allt hitta socker eller andra helt otippade grejer i livsmedel.
    Ja, det är helt otroligt.. jag är inte så duktig än, men jag försöker verkligen..

Men tänk då jag då som äter skinka som pålägg... fy fan, det är så mycket skit insprutat i detta så det inte är klokt..

Jag har som regel att köpa den som det är minst E- ämne i.. Men sen går det ju inte att undvika..
Svar på tråden Mat utan mjök!!